Johan Gott
Medlem
Stäm av med organisationen ifall de har en resepolicy gällande intjänande av poäng, vissa har det inte.
I mina egna internationella ideella uppdrag så har jag (än så länge) haft lyxen att kunna boka resorna själv, och inte ha någon som undrar över vad poängen används till. Själv reser jag nästan uteslutande med SAS och Star Alliance om inte resmålet sätter stopp för det rent ekonomiskt eller praktiskt.
Ibland har jag bokat resa med SAS i Go Smart, avbokat den inom 24h, och bokat Plus istället på samma rutt.
Ursprungsbiljetten i Go Smart använder jag för mina kostnadsutlägg, sedan betalar jag själv mellanskillnaden för att åka Plus, framförallt över Atlanten. Då blir inte kostnaden högre för organisationen och jag kan utföra uppdraget (och även mitt ordinarie arbete när jag åker hemåt) på ett bättre sätt - utan att någon annan betalar för den extra "lyxen".
Det känns rätt moraliskt och etiskt för mig (men kan förstå att andra säkert reagerar på upplägget).
Bonuspoängen har jag oftast använt för att senare uppgradera mig ännu mer via SAS Plusgrade på de riktigt långa resorna.
Exakt så gjorde jag på ett av mina uppdrag för några år sedan, expensade priset av en ekonomibiljett och bokade och flög på en businessbiljett. Ser inget fel i att göra så, bara smart om man har råd och vill lägga det extra det kostar.
Låter som ett helt ok upplägg som jag också skulle kunna tänka mig att praktisera om jag hade ett annat jobb än nuvarande.
Men som novis inom ekonomi och redovisning undrar jag om det kan finnas någon nackdel/problem vid en eventuell skatterevison, om arbetsgivaren har fått ett kvitto till en biljett som faktiskt är avbokad?