Senaste nytt

Uppdrag med rätt mycket resande, hur gör jag bäst?

Johan Gott

Medlem
Stäm av med organisationen ifall de har en resepolicy gällande intjänande av poäng, vissa har det inte.
I mina egna internationella ideella uppdrag så har jag (än så länge) haft lyxen att kunna boka resorna själv, och inte ha någon som undrar över vad poängen används till. Själv reser jag nästan uteslutande med SAS och Star Alliance om inte resmålet sätter stopp för det rent ekonomiskt eller praktiskt.

Ibland har jag bokat resa med SAS i Go Smart, avbokat den inom 24h, och bokat Plus istället på samma rutt.
Ursprungsbiljetten i Go Smart använder jag för mina kostnadsutlägg, sedan betalar jag själv mellanskillnaden för att åka Plus, framförallt över Atlanten. Då blir inte kostnaden högre för organisationen och jag kan utföra uppdraget (och även mitt ordinarie arbete när jag åker hemåt) på ett bättre sätt - utan att någon annan betalar för den extra "lyxen".
Det känns rätt moraliskt och etiskt för mig (men kan förstå att andra säkert reagerar på upplägget).
Bonuspoängen har jag oftast använt för att senare uppgradera mig ännu mer via SAS Plusgrade på de riktigt långa resorna.

Exakt så gjorde jag på ett av mina uppdrag för några år sedan, expensade priset av en ekonomibiljett och bokade och flög på en businessbiljett. Ser inget fel i att göra så, bara smart om man har råd och vill lägga det extra det kostar.


Låter som ett helt ok upplägg som jag också skulle kunna tänka mig att praktisera om jag hade ett annat jobb än nuvarande.

Men som novis inom ekonomi och redovisning undrar jag om det kan finnas någon nackdel/problem vid en eventuell skatterevison, om arbetsgivaren har fått ett kvitto till en biljett som faktiskt är avbokad?
 

ekf

Medlem
Låter som ett helt ok upplägg som jag också skulle kunna tänka mig att praktisera om jag hade ett annat jobb än nuvarande.

Men som novis inom ekonomi och redovisning undrar jag om det kan finnas någon nackdel/problem vid en eventuell skatterevison, om arbetsgivaren har fått ett kvitto till en biljett som faktiskt är avbokad?
Det torde väl vara lika illa som att lämna in kvitton på köp av grejer som man sedan lämnat tillbaka? Men man skulle ju kunna tänka att det kunde vara ok om man lämnade in kvittot tillsammans med kvitto på den dyrare resan, med en notering om att den billigare resan är avbokad och att man endast claimar den lägre kostnaden... men det är säkert någon företagsekonom som skulle protestera då det "inte passar i mallen"...
 

mha321

Medlem
Det torde väl vara lika illa som att lämna in kvitton på köp av grejer som man sedan lämnat tillbaka? Men man skulle ju kunna tänka att det kunde vara ok om man lämnade in kvittot tillsammans med kvitto på den dyrare resan, med en notering om att den billigare resan är avbokad och att man endast claimar den lägre kostnaden... men det är säkert någon företagsekonom som skulle protestera då det "inte passar i mallen"...
Framförallt om en inrikes resa är inblandad. Då är det ju moms på den. Och om det blir fel på momsen så är man skattebrottsling, och då går det snabbt utför!
 

trekker

Medlem
Men som novis inom ekonomi och redovisning undrar jag om det kan finnas någon nackdel/problem vid en eventuell skatterevison, om arbetsgivaren har fått ett kvitto till en biljett som faktiskt är avbokad?
För mig var det iof inga problem då jag var underkonsult och fakturerade, det som redovisades i min redovisning var businessbiljetten. Min kund redovisade nog bara en kostnad från mig.
 

Alf

Medlem
Exakt så gjorde jag på ett av mina uppdrag för några år sedan, expensade priset av en ekonomibiljett och bokade och flög på en businessbiljett. Ser inget fel i att göra så, bara smart om man har råd och vill lägga det extra det kostar.
Jag körde samma upplägg när jag hade mitt företag. Dock hade jag generösare kunder som godkände kostnaden för en Plus biljett om det var SAS och Premium för de flygbolag som hade det. Ett helt Ok upplägg som revisorn godkände och förmodligen även Skatteverket eftersom jag aldrig fick någon revision eller anmärkning på det under de 11 år jag hade företaget.
 

henrik l

Medlem
Ja såklart, det är ju sånt man kan använda poäng för om det behövs. Policyn säger att när jag åker långt kan åka två dagar innan för att kompensera jet-lag och vara utvilad, men då blir det två dygn till på hotell med traktamente. Så antar att det går på ett ut kanske.

Denna är jätteintressant och jag tror den har varit uppe förut. Ska man hårddra det blir det ju två extra semesterdagar:D Det mest extrema som har nämnts här på forumet var nog att en arbetsgivare kompenserade med 2+2 dagar, ut- och hemresa.

När det gäller att lägga mellanskillnaden själv, så borde det inte vara några problem, men det beror ju på hur flexibel ekonomiavdelningen är. Det mest extrema jag har gjort utan att det har gnällts var när jag åkte på konferens i Osaka, från Italien. Tog en skärmdump i vår resebokningssystem på vad en ekonomibiljett skulle kosta Rom-Hong Kong-Osaka (hade ett ärende i HK). Sedan bokade jag och betalade själv en businessbiljett med Cathay, Colombo-Hong Kong-Osaka, där datumen var lika. Bifogade sedan all dokumentation och det var inget gnäll. Tror att business biljetten var ett par tusen dyrare. Skall tilläggas att jag jobbar inom högskolevärlden. Hur jag tog mig till Colombo? Med Etihad, i Apartment mellan London och Abu Dhabi för egenköpta poäng.

Håller även med tidigare inlägg, det viktiga är ju att man skall tåla en granskning.
 

Hachans

Medlem
Låter som ett helt ok upplägg som jag också skulle kunna tänka mig att praktisera om jag hade ett annat jobb än nuvarande.

Men som novis inom ekonomi och redovisning undrar jag om det kan finnas någon nackdel/problem vid en eventuell skatterevison, om arbetsgivaren har fått ett kvitto till en biljett som faktiskt är avbokad?

Ja, det där hade jag nog inte gjort systematiskt. Ingen ekonomiavdelning hade tolererat det. En refund ger en obokförd inkomst som måste matchas med något (avbokningskvittot). Utöver momsreglerna då.

Men om man arbetar på konsultbasis så kommer man kanske undan med det.
 

Hachans

Medlem
Det borde inte vara stor skillnad på det återbetalda kvittot och ett helt photoshoppat påhittat kvitto när det är utlägg vi pratar om.

Det är ingen skillnad.
Kan ju säga också att om jag hade kommit på någon av mina leverantörer med ett falskt kvitto, så hade jag starkt ifrågasatt även övriga kvitton.

Det skadade förtroendet hade nog gjort att jag starkt tänkt över mitt val av leverantör/konsult.
 

Renato

Medlem
Ja, det där hade jag nog inte gjort systematiskt. Ingen ekonomiavdelning hade tolererat det. En refund ger en obokförd inkomst som måste matchas med något (avbokningskvittot). Utöver momsreglerna då.

Men om man arbetar på konsultbasis så kommer man kanske undan med det.

Helt rätt. Min revisor har alltid gett mig avrådan gällande det. Det funkar säkert men jag vill ha rent mjöl i påsen.
 
Toppen