Senaste nytt

Uppdrag med rätt mycket resande, hur gör jag bäst?

JohanTangen

Ny medlem
Absolut, stort tack för all input. Alla poäng som intjänas används för att köpa nya resor till mig eller förs över till andra som behöver resa. Inget ska användas av mig, utan spenderas inom organisationen. Men jag har rest en del förr och fastnar ofta i att det är jobbigt att inte vara utvilad, eller behöva resa långa flighter i onödan - allt detta görs dessutom obetalt.

Så viss bekvämlighet när det kommer till möjlighet att arbeta eller vila är viktigt, inte inom Europa, men framförallt längre resor.

Men sjukt mycket bra input - stort tack, väldigt glad över detta.
 

trekker

Medlem
Absolut, stort tack för all input. Alla poäng som intjänas används för att köpa nya resor till mig eller förs över till andra som behöver resa. Inget ska användas av mig, utan spenderas inom organisationen. Men jag har rest en del förr och fastnar ofta i att det är jobbigt att inte vara utvilad, eller behöva resa långa flighter i onödan - allt detta görs dessutom obetalt.

Så viss bekvämlighet när det kommer till möjlighet att arbeta eller vila är viktigt, inte inom Europa, men framförallt längre resor.

Men sjukt mycket bra input - stort tack, väldigt glad över detta.
Är det viktigt att vara utvilad när du landar efter long haul så bör du ju resa i business. Om du inte får boka det, kan du använda poäng eller egna pengar för uppgradering? Är ju enorm skillnad att sitta 10 timmar i ett economysäte mot att kunna sova i business.
 

Alf

Medlem
Är det viktigt att vara utvilad när du landar efter long haul så bör du ju resa i business. Om du inte får boka det, kan du använda poäng eller egna pengar för uppgradering? Är ju enorm skillnad att sitta 10 timmar i ett economysäte mot att kunna sova i business.
Va, sova i business, jag trodde kravet var att jobba när man åkte business, i varje fall åt ena hållet :rolleyes:
 

JohanTangen

Ny medlem
Är det viktigt att vara utvilad när du landar efter long haul så bör du ju resa i business. Om du inte får boka det, kan du använda poäng eller egna pengar för uppgradering? Är ju enorm skillnad att sitta 10 timmar i ett economysäte mot att kunna sova i business.

Ja såklart, det är ju sånt man kan använda poäng för om det behövs. Policyn säger att när jag åker långt kan åka två dagar innan för att kompensera jet-lag och vara utvilad, men då blir det två dygn till på hotell med traktamente. Så antar att det går på ett ut kanske.

Men ska ta det i beaktande
 

gdaily

Medlem
Spontant känns det som att det viktigaste för dig är att få status, inte poängsamlande. Ett guldkort hos tex SAS som gör att du kan använda Fast Track och lounger för att göra ditt resande mer uthärdligt, även om du reser i ekonomi. Kolla därför om det inte finsn någon Diamantkortsägare här som vill gifta dig ett guldkort!

De poäng som du drar in bör du, som tidigare sagts, använda för att uppgradera dina ekonomibiljetter till högre klasser. Om det sticker i ögonen, så behöver man ju faktiskt inte uppgradera till businessklass, SAS Plus över Atlanten är ju mycket bättre än ekonomiklass, men är fortfarande "ekonomi".
 

JohanTangen

Ny medlem
Spontant känns det som att det viktigaste för dig är att få status, inte poängsamlande. Ett guldkort hos tex SAS som gör att du kan använda Fast Track och lounger för att göra ditt resande mer uthärdligt, även om du reser i ekonomi. Kolla därför om det inte finsn någon Diamantkortsägare här som vill gifta dig ett guldkort!

De poäng som du drar in bör du, som tidigare sagts, använda för att uppgradera dina ekonomibiljetter till högre klasser. Om det sticker i ögonen, så behöver man ju faktiskt inte uppgradera till businessklass, SAS Plus över Atlanten är ju mycket bättre än ekonomiklass, men är fortfarande "ekonomi".

Smart, jag träffar en diamantinnehavare ikväll - det låter ju vettigt såklart =)
 

Sennah27

Medlem
Stäm av med organisationen ifall de har en resepolicy gällande intjänande av poäng, vissa har det inte.
I mina egna internationella ideella uppdrag så har jag (än så länge) haft lyxen att kunna boka resorna själv, och inte ha någon som undrar över vad poängen används till. Själv reser jag nästan uteslutande med SAS och Star Alliance om inte resmålet sätter stopp för det rent ekonomiskt eller praktiskt.

Ibland har jag bokat resa med SAS i Go Smart, avbokat den inom 24h, och bokat Plus istället på samma rutt.
Ursprungsbiljetten i Go Smart använder jag för mina kostnadsutlägg, sedan betalar jag själv mellanskillnaden för att åka Plus, framförallt över Atlanten. Då blir inte kostnaden högre för organisationen och jag kan utföra uppdraget (och även mitt ordinarie arbete när jag åker hemåt) på ett bättre sätt - utan att någon annan betalar för den extra "lyxen".
Det känns rätt moraliskt och etiskt för mig (men kan förstå att andra säkert reagerar på upplägget).
Bonuspoängen har jag oftast använt för att senare uppgradera mig ännu mer via SAS Plusgrade på de riktigt långa resorna.
 

JohanTangen

Ny medlem
Stäm av med organisationen ifall de har en resepolicy gällande intjänande av poäng, vissa har det inte.
I mina egna internationella ideella uppdrag så har jag (än så länge) haft lyxen att kunna boka resorna själv, och inte ha någon som undrar över vad poängen används till. Själv reser jag nästan uteslutande med SAS och Star Alliance om inte resmålet sätter stopp för det rent ekonomiskt eller praktiskt.

Ibland har jag bokat resa med SAS i Go Smart, avbokat den inom 24h, och bokat Plus istället på samma rutt.
Ursprungsbiljetten i Go Smart använder jag för mina kostnadsutlägg, sedan betalar jag själv mellanskillnaden för att åka Plus, framförallt över Atlanten. Då blir inte kostnaden högre för organisationen och jag kan utföra uppdraget (och även mitt ordinarie arbete när jag åker hemåt) på ett bättre sätt - utan att någon annan betalar för den extra "lyxen".
Det känns rätt moraliskt och etiskt för mig (men kan förstå att andra säkert reagerar på upplägget).
Bonuspoängen har jag oftast använt för att senare uppgradera mig ännu mer via SAS Plusgrade på de riktigt långa resorna.

Tack för svar!
Smart lösning, deras resepolicy är rätt öppen, men vi "förväntas" använda poäng för att främja vårt resande inom organisationen, med uppgradering när det behövs och resor när det erbjuds. Jag ska pilla runt lite - men tack =)
 

trekker

Medlem
Stäm av med organisationen ifall de har en resepolicy gällande intjänande av poäng, vissa har det inte.
I mina egna internationella ideella uppdrag så har jag (än så länge) haft lyxen att kunna boka resorna själv, och inte ha någon som undrar över vad poängen används till. Själv reser jag nästan uteslutande med SAS och Star Alliance om inte resmålet sätter stopp för det rent ekonomiskt eller praktiskt.

Ibland har jag bokat resa med SAS i Go Smart, avbokat den inom 24h, och bokat Plus istället på samma rutt.
Ursprungsbiljetten i Go Smart använder jag för mina kostnadsutlägg, sedan betalar jag själv mellanskillnaden för att åka Plus, framförallt över Atlanten. Då blir inte kostnaden högre för organisationen och jag kan utföra uppdraget (och även mitt ordinarie arbete när jag åker hemåt) på ett bättre sätt - utan att någon annan betalar för den extra "lyxen".
Det känns rätt moraliskt och etiskt för mig (men kan förstå att andra säkert reagerar på upplägget).
Bonuspoängen har jag oftast använt för att senare uppgradera mig ännu mer via SAS Plusgrade på de riktigt långa resorna.
Exakt så gjorde jag på ett av mina uppdrag för några år sedan, expensade priset av en ekonomibiljett och bokade och flög på en businessbiljett. Ser inget fel i att göra så, bara smart om man har råd och vill lägga det extra det kostar.
 
Toppen