Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

henrik l

Medlem
Jag tror att den här kräver inloggning på DN: Sydafrikanska läkaren som larmade om omikronvarianten har inte sett några allvarliga fall hittills - DN.SE

Men de första rapporterna kan kanske ingjuta en liten smal strimma av hopp när den första paniken har lagt sig. Skulle det stämma det som skrivs i artikeln att den nya varianten inte verkar rendera i ökade sjukhusinläggningar, kanske man ska sitta still i båten en till två månader tills man ser var det tar vägen om man ska ex-Europa. Själv skulle jag har varit i BKK nu, men var tvungen att putta fram den resan till slutet av januari, vilket är helt emot mina principer att vara borta när det är skidsäsong. Men vad gör man inte för att återkvala till Emerald:D
 

mha321

Medlem
När försvann detta med ”eget ansvar”?
Detta börjar likna debatten om när skolorna inte tog ansvaret över alla barns uppfostran på -90 talet. ( För er yngre så handlade detta om att föräldrar skyllde allt ungarna gjorde på skolorna och inte på deras egna uteblivna uppfostran.)

Det finns hur många möjligheter som helst att testa sig idag, vare sig man köper ett test själv för 99 kr eller beställer hem.

Finns det pcr test man kan göra själv hemma? För det är väl de som rekommenderas om man kommer hem från Afrika? Och klagomålet var ju den här gången också att det inte gick att få hem tester samma dag - och rekommendationen från FHM är ju just att testa sig samma dag.

I övrigt håller jag helt med - själv ser jag till att alltid ha antigen test hemma om det skulle behövas och det är inga problem att testa direkt efter hemkomst. Men tyvärr har det ju visat sig rätt tydligt under den här pandemin att eget ansvar generellt sett inte har räckt till...
 

NyfikenGrau

Medlem
Ajdå, detta har jag missat helt - Schweiz börjar dra åt tumskruvarna nu och inför minst 7 dagars karantän utan undantag även för vaccinerade från en rad länder, i Europa exempelvis UK, Nederländerna, Belgien och från imorgon även Danmark.

List of countries with a variant of concern

Anyone entering Switzerland from these countries must present a negative test result and quarantine for 10 days. This also applies to vaccinated and recovered persons.

Då är det väl bara en tidsfråga innan andra länder följer på listan. Eller följer exemplet och börjar införa obligatorisk karantän för alla.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
När försvann detta med ”eget ansvar”?
Detta börjar likna debatten om när skolorna inte tog ansvaret över alla barns uppfostran på -90 talet. ( För er yngre så handlade detta om att föräldrar skyllde allt ungarna gjorde på skolorna och inte på deras egna uteblivna uppfostran.)

Det finns hur många möjligheter som helst att testa sig idag, vare sig man köper ett test själv för 99 kr eller beställer hem.

I landet med systembolag och svenska alkohollagen så kan det så klart diskuteras om ”eget ansvar” någonsin funnits… Det är staten som har ansvar att se till smittskyddet och folkhälsan under en pandemi, inte jag. Det finns nog många som anser att skolan bör kompensera för det faktum att många barn har kassa föräldrar (utan att för den sakens skull själva vara en dålig förälder), och det är fullt rimligt att anse att staten bör tillse att mina medmänniskor är tvungna att göra det de kan för att begränsa smittan. Jag ställer hellre 1 regering till svars än 9 miljoner individer.

Att det finns test man kan köpa osv spelar knappt någon roll. Faktumet är ju att en stor del personer inte tar sig besväret att göra ett test när de inte tvingas till det - det förvånar inte mig alls. Jag förvånas snarare över att det finns folk som inbillar sig att man kan hantera en pandemi genom att ”alla tar eget ansvar”. Det är synd att denna vanföreställning finns - för det göder bara ryggdunkandet och/eller de skygglappar som är anledningen till att bristen på beslutsamhet och all tafatthet tolereras. Sorry, men ”eget ansvar”-argumentet hjälper verkligen aldrig och är bara en konstig halmgubbe.

För att inflika det andra redan sagt - jag landar ofta runt 21-23 på Arlanda och jag har aldrig sett teststationerna bemannade. Det är en skandal.
 

Senator

Moderator
Jag hade inte varit orolig över att resa till ett land som har direktflyg till Sverige. Vad beträffar att kunna resa smittskyddssäkert så hade jag varit mer oroad över att bli smittad i Sverige.

Den stora skillnaden är att i Sverige så jobbar jag hemma, och går bara ut vid tre tillfällen:
1. Hämta/lämna på förskolan, utomhus
2. Träna på gymmet, "off peak"
3. Handla på ICA ;)

Nu skall jag på nio olika flygplatser, fyra olika städer på sju dagar. Samt träffa folk, något jag normalt undviker :p

Efter en ganska sömnlös natt bestämde jag mig vid 05:30 i morse att åka iväg. Anledningen att jag slutligen valde att åka var att jag kollade mina möten och alla är 1-till-1. Ingen har bokat av och alla vet att jag åker idag. Jag kommer köpa Antigen självtester och tänker testa mig varje dag. Tyvärr var det slut här på Arlanda. Kollar Zurich nästa. Idag blir det tre flighter, inklusive ett kärt återseende med Swiss First

Till CAN.jpg
 

TP12

Medlem
Ajdå, detta har jag missat helt - Schweiz börjar dra åt tumskruvarna nu och inför minst 7 dagars karantän utan undantag även för vaccinerade från en rad länder, i Europa exempelvis UK, Nederländerna, Belgien och från imorgon även Danmark.

List of countries with a variant of concern

Anyone entering Switzerland from these countries must present a negative test result and quarantine for 10 days. This also applies to vaccinated and recovered persons.

Då är det väl bara en tidsfråga innan andra länder följer på listan. Eller följer exemplet och börjar införa obligatorisk karantän för alla.

Ska idag från CPH till ZRH för en övernattning på Hilton vid flygplatsen. Får se hur det går, fanns en del undantag för transit annars håller jag tummarna för att det finns rum på hotellet inne i ZRH.
 

Palazzi

Medlem
Listan kommer att bli väldigt lång under kommande dagar..

Italien kommer troligen också stänga gränserna innan jul, enligt morgonens nyhetssändning. Det nämnde också något om ett EU-möte imorgon, där EU-länderna skulle diskutera gemensam plan för nedstängning/resande-regler.. Jag har dock inte hittat information om detta i skrift, så svårt att se vad det avser.

De första Omnikron-fallen verkar iaf tyda på relativt milda symptom (utom för de allra mest sköra, som löper risk även med "vanlig" influensa), och då kanske denna variant istället blir vägen ut ur pandemin. En variant med hög spridning men mildare symptom skulle med tur konkurrera ut andra. Det är väl ungefär samma sak som hände med spanska sjukan, som helt plötsligt "försvann". Man kan ju hoppas iaf :)

Gällande egna resor så kom jag precis hem från Köpenhamn (i till synes rätt tid) men antar att Italien-resan i Februari får stryka på foten.
 
Toppen