Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Ser man bara till att tillräckligt många olika organisationer är ansvariga för olika (helst delvis överlappande) delar, så har alla en väg ut utan att behöva ta ansvar. Det är ju regionernas ansvar. Men vilken region är ansvarig när en icke Stockholmsbo landar på Arlanda som ligger i region Stockholm? "den andra, såklart".

Svenska modellen för pandemi hantering i ett nötskal. Det går alltid att skylla på någon annan.

Som resenär får man försöka ta ansvar själv och göra så gott man kan. Men det kan verkligen krävas en hel del ansträngning, så det är inte speciellt förvånande att många bara skiter i det.
Man kan definitivt diskutera vad som är klokt, men det är inte det minsta oklart vem som har ansvar för det praktiska genomförandet och finansieringen av hälso- och sjukvård: den region där du bor och är ”skattskriven”. Att diverse regionpolitiker har sett till att du inte kan testa dig på flygplatser i andra regioner när du faktiskt kan uppsöka akutvård i andra regioner är helt och hållet deras val. Förvänta dig inte att regeringen (har vi ens någon?) ska ändra på korkade beslut av regionpolitiker när vi har lokalt självbestämmande.
 

Hachans

Medlem
Ser man bara till att tillräckligt många olika organisationer är ansvariga för olika (helst delvis överlappande) delar, så har alla en väg ut utan att behöva ta ansvar. Det är ju regionernas ansvar. Men vilken region är ansvarig när en icke Stockholmsbo landar på Arlanda som ligger i region Stockholm? "den andra, såklart".

Svenska modellen för pandemi hantering i ett nötskal. Det går alltid att skylla på någon annan.

Som resenär får man försöka ta ansvar själv och göra så gott man kan. Men det kan verkligen krävas en hel del ansträngning, så det är inte speciellt förvånande att många bara skiter i det.

Precis så.

Alla tar lättaste vägen ut. Varenda gång jag testat mig på Arlanda har jag varit helt ensam. Om provtagningsstället ens är öppet. Och på T2 finns det inte ens ett.
 
När försvann detta med ”eget ansvar”?
Detta börjar likna debatten om när skolorna inte tog ansvaret över alla barns uppfostran på -90 talet. ( För er yngre så handlade detta om att föräldrar skyllde allt ungarna gjorde på skolorna och inte på deras egna uteblivna uppfostran.)

Det finns hur många möjligheter som helst att testa sig idag, vare sig man köper ett test själv för 99 kr eller beställer hem.
 

Senator

Moderator
Jag sitter här med alla dokument till en resa som börjar i morgon bitti: ARN-ZRH-YUL-YYZ-SFO,SJC-LAX-EWR,JFK-ZRH-ARN. En resa som är planerat ner i sista detalj med möten, flyg och lite R&R nästa helg. Jag kan fortfarande inte bestämma mig om jag vill åka av ett par anledningar:
1. Vad kan ändras under vägen?
2. Kommer några av de jag skall träffa stanna hemma?
3. Kan jag slappna av nog under min resa med allt runt omkring?
4. Kan jag verkligen på ett smittskyddssäkert sätt genomföra resan?

Att en baksmäll skulle komma låg i korten. Vi har varit alldeles för naiva att tro detta är över och agerat som detta är över. Det är långt från över. Jag kommer sova på saken men är just nu 50/50. För mig är det viktig att vara en del av lösningen, inte problemet.
 

trekker

Medlem
Jag sitter här med alla dokument till en resa som börjar i morgon bitti: ARN-ZRH-YUL-YYZ-SFO,SJC-LAX-EWR,JFK-ZRH-ARN. En resa som är planerat ner i sista detalj med möten, flyg och lite R&R nästa helg. Jag kan fortfarande inte bestämma mig om jag vill åka av ett par anledningar:
1. Vad kan ändras under vägen?
2. Kommer några av de jag skall träffa stanna hemma?
3. Kan jag slappna av nog under min resa med allt runt omkring?
4. Kan jag verkligen på ett smittskyddssäkert sätt genomföra resan?

Att en baksmäll skulle komma låg i korten. Vi har varit alldeles för naiva att tro detta är över och agerat som detta är över. Det är långt från över. Jag kommer sova på saken men är just nu 50/50. För mig är det viktig att vara en del av lösningen, inte problemet.
Förstårt att du tvekar, jag tvekar på en resa MAN-ARN-MAN om en dryg vecka....
 
Jag sitter här med alla dokument till en resa som börjar i morgon bitti: ARN-ZRH-YUL-YYZ-SFO,SJC-LAX-EWR,JFK-ZRH-ARN...
Förstårt att du tvekar, jag tvekar på en resa MAN-ARN-MAN om en dryg vecka....
Jag hade inte varit orolig över att resa till ett land som har direktflyg till Sverige. Vad beträffar att kunna resa smittskyddssäkert så hade jag varit mer oroad över att bli smittad i Sverige.
 

trekker

Medlem
Jag hade inte varit orolig över att resa till ett land som har direktflyg till Sverige. Vad beträffar att kunna resa smittskyddssäkert så hade jag varit mer oroad över att bli smittad i Sverige.
För mig handlar det ju om reglerna i England och vad som händer, just nu riskerar jag ju karantän i flertalet dagar medans jag får vänta på testresultat. Värsta som kan hönda är väl att få sitta hemma i 4 dagar, men det är ju lagom kul det också.
 
För mig handlar det ju om reglerna i England och vad som händer, just nu riskerar jag ju karantän i flertalet dagar medans jag får vänta på testresultat. Värsta som kan hönda är väl att få sitta hemma i 4 dagar, men det är ju lagom kul det också.
Det är ju upp var och en att avgöra om det är värt det eller inte, det beror ju på hur viktig resan egentligen är.
 
Toppen