Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

NyfikenGrau

Medlem
Såg det där på "Travel dealz" och skuttade först till, men så var det det där med två nätter i rad på ett flygplatshotell, begränsad målgrupp kanske.

Däremot är det ju ett trevligt erbjudande för helgutflykter, bra kedja!
 

imartin

Medlem
Såg det där på "Travel dealz" och skuttade först till, men så var det det där med två nätter i rad på ett flygplatshotell, begränsad målgrupp kanske.

Däremot är det ju ett trevligt erbjudande för helgutflykter, bra kedja!

Ja finns inte så många scenarion kanske. Typman anländer på BER sent på kvällen, och ska sedan flyga iväg igen två kalenderdagar senare, på morgonen. Dagen emellan vill man utförska Berlin lite. Då kan det vara ett smart val.
 

Kris

Medlem
Såg det där på "Travel dealz" och skuttade först till, men så var det det där med två nätter i rad på ett flygplatshotell, begränsad målgrupp kanske.

Däremot är det ju ett trevligt erbjudande för helgutflykter, bra kedja!
Eller som hedge vid eventuella förseningar vid utresa från BER... :)

Men om man skall ut å röja vid Wulheide eller Treptower Park (som förvisso hänt mig några gånger) så är det ju inte mycket värre än min självförvållade overhead som boende på InterContinental, när man ändå oftast drar sig med U2/U1+3 tvärs över byn.
 

Kris

Medlem
Release the fury... Precis fått ytterligare en premiumupplevelse på BER. Skulle testa premium full flow taxi-FastTrack-lounge-gate som Lufthansa business-gäst. Som tidligare konstaterat är det säkerhetskontrollen som är flaskhals och irritationsmoment (förutom bönmosen i LH lounge då möjligtvis). Maken på otrevlig och ineffektiv personal i security får man leta efter. Även idag sex personer för bemanning av ett spår. Det haglar med sura miner, kommentarer och otrevliga militärpolitiära bemötande. De lyckades fint med att få en sprallig 3åring från gott humör till rena förskräckelsen. De har fortfarande lite att slipa på för att nå en fulländad trevlig upplevelse...

Side note; hade en liten burk sylt (welcome amenity från Intercontinental) med i handbagaget. Förra veckan kollade de surt på burken och sa 'kein problem'. Denna gången var det ett värre ståhej som resulterade i kommando-slängning av burken i restmüll. Wunderschööön. Ett simpelt 'det här går inte grabben' hade räckt. InterContinental jordgubbssylt vs BER, 1-1.

Tryckte klart och tydligt rött efter kontrollen. Ingen plats för ett gult tryck ens...
 
Lutar mer åt att det är folk som är problemet snarare än kontrollanten. De tyska charterresenärerna som jag hamnade bakom i säkerhetskontrollen på DUS idag behövde en utbildning i hur man gör.

1. Res inte med hela ditt bohag i handbagaget. Nej.
2. Lämna dunjackan hemma, det är 25 grader på Madeira.
3. Ta av alla smycken, klockor, mobiler, plånböcker och lägg ner i väskan innan du beträder säkerhetskontrollen.
4. Hårsprayen på 500 ml kan inte följa med.
5. När du är klar, ta din låda och gå en bit bort och plocka på dig dina grejer igen.

Nån som gör en YT-video på tyska med detta innehåll?
 

Kris

Medlem
Lutar mer åt att det är folk som är problemet snarare än kontrollanten. De tyska charterresenärerna som jag hamnade bakom i säkerhetskontrollen på DUS idag behövde en utbildning i hur man gör.

1. Res inte med hela ditt bohag i handbagaget. Nej.
2. Lämna dunjackan hemma, det är 25 grader på Madeira.
3. Ta av alla smycken, klockor, mobiler, plånböcker och lägg ner i väskan innan du beträder säkerhetskontrollen.
4. Hårsprayen på 500 ml kan inte följa med.
5. När du är klar, ta din låda och gå en bit bort och plocka på dig dina grejer igen.

Nån som gör en YT-video på tyska med detta innehåll?
Kanske så. I mitt fall var allt peppat (vilket normalt på CPH med samma startfält innebär en genomströmning på 1min eller så). Ej heller någon framför i kön, så förutsättningarna fanns där...

Beträffande #5 så vimlar det ju inte med avlastningsytor efter kontrollen precis. En s.k. "BER feature" :)
 

JacobGBG

Medlem
Jag är oförmögen att checka in via SAS egen sida trots eget flyg på vändande flyg BER-OSL som del av segment run, hur var det nu för er med erfarenhet? Måste man ut genom tullarna för att göra en sån transfer eller går det att checka in via transferdesk?
 
Toppen