Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Moco

Medlem
Boris Jonson inför nya inreseregler till Storbritannien

Källa Aftonbladet och SVT
Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona

Dödar mer eller mindre all turism tillsvidare eftersom self-isolation, teoretiskt sett, krävs innan provsvar kommer. Dessutom innebär det återigen en högre merkostnad.

Dock väntat med både mutationer och fler sjukdomsfall under vintern. Ur det perspektivet konstigt att man släppt på kranarna överallt.
 

marbe166

Medlem
Ok...men jag förstod dig som att även vaccinerade måste visa negativt test där du är nu? För här innebär "+" alltså mask istället för test, för fullvaccinerade.

Nej, det har du nog fått om bakfoten. 2G är geimpft/genesen, 2G+ är geimpft/genesen+test, och så är det överallt. Maskerna har inget med 2G/3G/+ att göra, de är där ändå...

Kolla förklaringen längst ner i denna artikel: Das bedeuten die neuen Corona-Regeln | rbb24
 

trekker

Medlem
Dödar mer eller mindre all turism tillsvidare eftersom self-isolation, teoretiskt sett, krävs innan provsvar kommer. Dessutom innebär det återigen en högre merkostnad.

Dock väntat med både mutationer och fler sjukdomsfall under vintern. Ur det perspektivet konstigt att man släppt på kranarna överallt.
Merkostnad blir det, men gäller att hitta testcenter som kan testa på fysisk plats med resultat direkt så man slipper karantän. Priset lär ju däremot inte bli roligt för detta.
 
Ok...men jag förstod dig som att även vaccinerade måste visa negativt test där du är nu? För här innebär "+" alltså mask istället för test, för fullvaccinerade.
Oklart med om "+" står för maskkrav. Men både vaccinpass och antigentest krävdes för att äta på hotellets restaurang nu. Många utländska gäster fick vända i dörren eller ta room service. Lätt panik över det hela här i Köln.
 

Homer

Medlem
Var det obligatoriskt med test före avresa från Sydafrika alltså? Hittar inget nu då allt uppdaterats senaste dygnet. Vet att det krävdes test för INresa i Sydafrika trots vaccinbevis.
Det låter ju helt absurt att 10 % skulle testa positivt efter ankomst om alla var "rena" inför avresan. I värsta fall är det väl nya mutationen som spökar och isf är horribelt smittsam.

Jag funderade på samma sak,

How did 10% of passengers to Holland from South Africa arrive with Covid when they all had NEGATIVE tests?
Some 61 of those on the planes tested positive for the virus on PCR tests after they were stopped at the airport, despite having to provide proof of a negative lateral flow test taken within 24 hours before boarding the flight.

It raises the prospect that tests are not being performed correctly for travellers in South Africa, fraudulent tests are being provided or lateral flow tests may be less able to detect the Omicorn variant.

People returning to the Netherlands from outside the EU are required to take to show either a negative PCR tests taken 48 hours before their arrival or a negative lateral flow swab done 24 hours before coming back.

The test results have to include name and contact information of the institute, doctor or laboratory that conducted the test.

Dozens of passengers who arrived in Holland from South Africa 'test positive for Covid' | Daily Mail Online



På Nederländska regeringens infosida står det

You need a negative test result after a stay in any country/area outside the EU/Schengen area. There are exemptions to the mandatory negative test result. For example if you have a proof of vaccination.
A proof of vaccination is not sufficient if you travel from a very high risk area.

When the negative COVID-19 test result requirement applies | Coronavirus COVID-19 | Government.nl
 
Last edited:

Kris

Medlem
Nej, det har du nog fått om bakfoten. 2G är geimpft/genesen, 2G+ är geimpft/genesen+test, och så är det överallt. Maskerna har inget med 2G/3G/+ att göra, de är där ändå...

Kolla förklaringen längst ner i denna artikel: Das bedeuten die neuen Corona-Regeln | rbb24
Jag har några färska upplevelser kring detta idag från Berlin. Blev nekad servering på Brlo Gleisdreiecke med hänvisning till 2G+ (vaccinerad+mask var inte tillräckligt, behövde test oxå). Ett annat ställe samt vid fråga i ämnet i receptionen på hotellet var vaccination och mask ok för ställen med 2G+. Vid lunch på ett café behövdes bara ihopskrynklat papper (läs vaccinationsbevis som ej lästes) samt att man lovar checka in med Luca app. Kan ju vara barnsjukdomar vid införande av 2G+. Men vaccination och test käns...låt säga... maffigt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nej, det har du nog fått om bakfoten. 2G är geimpft/genesen, 2G+ är geimpft/genesen+test, och så är det överallt. Maskerna har inget med 2G/3G/+ att göra, de är där ändå...

Kolla förklaringen längst ner i denna artikel: Das bedeuten die neuen Corona-Regeln | rbb24


Jag är inte alldeles övertygad, då RBB inte är någon officiell källa och bara listar kravet under typ "övrigt" (Andere Bereiche des öffentlichen Lebens). Det verkar dock som vanligt synnerligen rörigt.

FAQ för restaurangbranschen i Berlin om de nya reglerna, fetmarkerat det nya (så länge det bara var 2G kunde man ju som fullvaccinerad ta av masken helt inomhus i restauranger):

https://www.dehoga-berlin.de/fileadmin/dehoga_ab_2019/06_Recht_Beratung_Service/05_Download_A-Z/Corona/FAQs_zur_Infektionsschutzmaßnahmenverordnung_-_ab_dem_27._November_-_Update_26._November_2021.pdf

Fragen zu 2G und 2G + 1. Neu: Muss ich als Gastronom 2G + anwenden? Ja, ab dem 27.11.2021 ist 2G + in Innenbereichen von Restaurants, Gaststätten oder Kneipen Pflicht. Im Innenbereich muss jetzt zusätzlich eine Maske getragen werden, soweit man sich nicht am Platz aufhält. Am Platz kann die Maske abgenommen werden. Auf die Einhaltung des Mindestabstands kann verzichtet werden.

Vad delstaten hittills skriver om det, inget om test för vaccinerade:
Gastronomie: Restaurants, Cafés und Bars - Berlin.de

Jag utesluter inte att du och RBB har rätt, men inte sett något exempel på det hittills. var på julbasar svenska kyrkan och på en restaurang idag, på båda gällde vaccinerad + mask som 2G+.
Med detta sagt ska jag absolut testa på några ställen imorgon och se vad de säger.
 

Kris

Medlem
Jag är inte alldeles övertygad, då RBB inte är någon officiell källa och bara listar kravet under typ "övrigt" (Andere Bereiche des öffentlichen Lebens). Det verkar dock som vanligt synnerligen rörigt.

FAQ för restaurangbranschen i Berlin om de nya reglerna, fetmarkerat det nya (så länge det bara var 2G kunde man ju som fullvaccinerad ta av masken helt inomhus i restauranger):

https://www.dehoga-berlin.de/fileadmin/dehoga_ab_2019/06_Recht_Beratung_Service/05_Download_A-Z/Corona/FAQs_zur_Infektionsschutzmaßnahmenverordnung_-_ab_dem_27._November_-_Update_26._November_2021.pdf

Fragen zu 2G und 2G + 1. Neu: Muss ich als Gastronom 2G + anwenden? Ja, ab dem 27.11.2021 ist 2G + in Innenbereichen von Restaurants, Gaststätten oder Kneipen Pflicht. Im Innenbereich muss jetzt zusätzlich eine Maske getragen werden, soweit man sich nicht am Platz aufhält. Am Platz kann die Maske abgenommen werden. Auf die Einhaltung des Mindestabstands kann verzichtet werden.

Vad delstaten hittills skriver om det, inget om test för vaccinerade:
Gastronomie: Restaurants, Cafés und Bars - Berlin.de

Jag utesluter inte att du och RBB har rätt, men inte sett något exempel på det hittills. var på julbasar svenska kyrkan och på en restaurang idag, på båda gällde vaccinerad + mask som 2G+.
Med detta sagt ska jag absolut testa på några ställen imorgon och se vad de säger.
Jag snackade med ett par locals till som var 'rätt säkra på' att 2g+ handlade om vaccin+mask. Men den närmaste tiden får nog utvisa vad som faktiskt gäller. En annan kommentar jag fick (obekräftat om det stämmer) var att vissa restauranger osv troligen kommer välja den mer restriktiva tolkningen vaccin+test för att hålla fanan högt. Låt se...
 
Toppen