Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Det är ju intressant också i ljuset av de stoppade flighterna från Sydafrika i Amsterdam där 61 av 600 pax testade positivt trots vaccinsbevis och test innan avgång.

Var det obligatoriskt med test före avresa från Sydafrika alltså? Hittar inget nu då allt uppdaterats senaste dygnet. Vet att det krävdes test för INresa i Sydafrika trots vaccinbevis.
Det låter ju helt absurt att 10 % skulle testa positivt efter ankomst om alla var "rena" inför avresan. I värsta fall är det väl nya mutationen som spökar och isf är horribelt smittsam.
 

Moco

Medlem
Det är ju intressant också i ljuset av de stoppade flighterna från Sydafrika i Amsterdam där 61 av 600 pax testade positivt trots vaccinsbevis och test innan avgång.

I Sverige hade de väl inte upptäckts alls eftersom det bygger på frivillighet. Enkelt att se varifrån människor reser, om man nu är intresserad av det.

Min tidigare kommentar handlade för övrigt mest att det torde vara enklare att ha maskkrav genomgående än på bara några linjer, allrahelst när läget är fortsatt allvarligt.
 
  • Gilla
Reactions: hco

NyfikenGrau

Medlem
Og på flighten fra Sydafrika var der ganske sikkert krav om maske ombord....

Tror knappast att det var på planet de smittades som testade positivt efter landning? Vad jag vet ger inte tester utslag så snabbt.

===
Och jag har fortfarande inte sett något som talar för att alla passagerare var testade före avresa från Sydafrika.

I övrigt, fler dåliga nyheter (såklart)..Tysklands första fall med omikron som landade i Frankfurt 21 november från Sydafrika visade sig vara fullvaccinerad men har ändå utvecklat symptom under dagarna efter ankomst.

ZEIT ONLINE | Lesen Sie zeit.de mit Werbung oder im PUR-Abo. Sie haben die Wahl.
 

Hachans

Medlem
Og på flighten fra Sydafrika var der ganske sikkert krav om maske ombord....

Säkert, man får ju hoppas att de som varit positiva inte smittat ner folk på planet tack vare masken. För det var ju självklart inte på planet 61 personer helt plötsligt blev positiva. Utan snarare att det varit brister vid kontroll inför avresa.
 
Är i Tyskland (Rhenområdet) och upplever att dom är väldigt oroliga här. Vid incheck på hotell både igår och idag frågas det vart man kommer ifrån och vart man har varit. Sverige har tyvärr fortfarande dålig klang i coronasammanhang.

Strikt maskanvändning både inne och många har även mask utomhus.

Många restauranger och annat har infört regler om 2G+ igen, dvs krav på både vaccin OCH nytaget test. Gick därför och testade mig gratis på ett testzentrum i Köln. Snabb pinne i halsen och svar via sms efter 30 min, så att jag kan spisa något käk ikväll. Frågan är hur tillförlitliga dessa snabbtester är. Risken är ju att det ger en falsk trygghet som gör att folk inte håller avstånd etc.

Jag håller mig nog mest själv på hotellrummet. Den här resan är bara en ren EB*4-MR. Kanske sista resan på ett halvår igen, vi får väl se vad som sker...
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Är i Tyskland (Rhenområdet) och upplever att dom är väldigt oroliga här.

Ja det är ganska oroligt inte bara för spridningen utan också för att många fasar för ännu en dyster vinter vad gäller åtgärder. Om man stoppat flyg till/från södra Afrika för att viruset finns där, vad gör man då nu, när viruset verkar finnas här och där i Europa? :(


Många restauranger och annat har infört regler om 2G+ igen, dvs krav på både vaccin OCH nytaget test.

I Berlin tillämpas 2G+ genom "tillfrisknad/vaccinerad + mask", alltså inga extra tester. Än så länge.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen