Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Alf

Medlem
Är Addis Ababa flygplats säker? Ja, selvfoelgelig! Men at koere i bil fra ARN til GOT er derimod langt mindre sikker. Risiko maaske 100 gange hoejere for fatalt uheld?
Den här gången håller jag inte med dej. När landet står på randen till ett inbördeskrig kan inte flygplatsen anses som säker. Det är en plats motståndarsidan snabbt vill ta över.

Jag förstår att du bedömer flygplatsen som säker. Du är ändå en de mest äventyrliga personerna på detta forum. Du reser med flygbolag jag inte ens skulle gå i närheten av, till länder som inte är något för en turist. Du är en van resenär som med all säkerhet skulle lyckas prata dej ur en ockuperad flygplats.

När jag säger att flygplatsen inte är säker tänker jag på allt strul som kan uppstå för den mer ovana resenären om man blir fast på flygplatsen pga inställda flyg om flygplatsen ockuperas. Det är inget att rekommendera för en familj med barn som tänker åka på en semesterresa eller annat. Då skall man undvika transit på Addis Ababa flygplats till varje pris.

Jag är säker på att du gör dina rätta bedömningar beträffande säkerheten för egen del. Se till att res försiktigt så vi får läsa mer om dina lite äventyrliga och annorlunda resor framöver.
 

Bulle

Medlem
Någon uppdatering hur det gått för er? Och någon som har haft transfer på ADD det senaste eller är det avbokning/ombokning som gäller?
 

Mangostan

Medlem
Sitter nu i Ethiopians nya lounge och njuter av utsikten över den till synes stillsamma huvudstaden. Resesällskapets polare som bor i Addis tyckte att vi skulle åka in till stan för att träffas, men vi beslöt av tids- och UD-avrådanskäl att avstå. Vidare till Zanzibar om någon timme. Med andra ord är allt som vanligt här och jag hoppas att samma lugn råder vid vår returresa om åtta dagar.
20211123_072946.jpg
 

Tonton

Medlem
UD pushar idag, 23 nov 2021, ut en påminnelse till alla på svensklistan + följare av Etiopien på UD resklar.

UD skrev:
Ambassaden uppmanar svenska medborgare att noga följa händelseutvecklingen via lokal media, följa uppmaningar från lokala myndigheter och att iaktta försiktighet vid rörelser inom landet.

Om du avser resa till Sverige bör du nu se över dina möjligheter till detta.

För närvarande finns det goda möjligheter att lämna landet med flyg, huruvida samma sak kommer att gälla i framtiden är svårt att bedöma. I oroliga tider är det vanligt att antalet flygbolag som trafikerar en flygplats blir färre och priserna därigenom ökar. Vi påminner om vår uppmaning om att lämna landet.


Ambassaden är medveten om att många resenärer använder flygplatsen i Addis Abeba som transit för vidare transporter till andra orter. Flygplatsen är en regional knutpunkt som har hållit öppet under hela Covid-pandemin, men det kan inte utesluta att säkerhetsläget kan komma att påverka även flygplatsen.

Som resenär gör du din egen säkerhetsbedömning och om du har frågor om detta bör du kontakta ditt flygbolag, din researrangör alternativt ditt försäkringsbolag.

Alla svenska medborgare som befinner sig i Etiopien uppmanas att registrera sig på svensklistan.
 

Jonas C

Medlem
Ringde Amex reseförsäkring häromdagen och fick som svar att försäkringen gäller som vanligt på resmålet trots genomresa via Etiopien. Det som däremot inte täcks är ifall man skulle bli fast i Addis Ababa och kräva evakuering, vilket är rimligt då reseförsäkringen inte täcker det oavsett.
 

Hachans

Medlem
UD pushar idag, 23 nov 2021, ut en påminnelse till alla på svensklistan + följare av Etiopien på UD resklar.

Spelar ingen roll hur många gånger de gör det och hur lång tid folk haft på sig att ta sig hem. Den dagen flygplatsen stänger eller flygbolagen drar in linjerna så är det någon som gråter i media över att UD inte skickar privatjet eller så är det någon som blir sur när de inte blir ombokade till business gratis på de flyg som finns.
 
Toppen