Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Homer

Medlem
SAS har bekräftat att SAS Go Light i Europa inte längre inkluderar standardhandbagage. På långdistanslinjerna ingår den fortfarande.

EBG + får fortfarande priority boarding och standardhandbagage

Bekræftet: Nu skal du betale for håndbagagen på visse SAS Go Light flybilletter - FinalCall.travel Danmark


Bilden visar 50x30x15 cm
men i texten står det

maksimalt må måle 40x30x15 cm. En såkaldt “underseat bag”.
Bekræftet: Nu skal du betale for håndbagagen på visse SAS Go Light flybilletter - FinalCall.travel Danmark



sas-no-cabin-bag-large.jpg
 

mha321

Medlem
Nu tar ju inte SAS personal någonsin fighten, så jag tänker att de med go light får borda absolut sist och får ta platsen som blir över och ingen övrig kontroll sker.

Åtminstone i teorin. I praktiken kommer det inte innebära någon förändring eftersom trötta gateagenter varken kommer köra prioboarding eller i de få fall den finns se till att folk är i rätt grupp.
Troligen inte. Men sas har ju visat under pandemin att de är ganska duktiga på att se till att plus boardar sist...

Det kanske skulle utgå provision per stoppad väska. Det kanske skulle funka :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Bilden visar 50x30x15 cm
men i texten står det

maksimalt må måle 40x30x15 cm. En såkaldt “underseat bag”.

Måtten på Easyjet som jämförelse är 45x36x20 cm. Särskilt det första är kritiskt för små ryggsäckar - "höjden" på min lilla smidiga 30 liters Millet som jag använt som handbagage långt innan dessa regler kom är just 45 cm. Kan vara värt att kolla för den som reser med liten rygga. (de andra måtten bör inte vara nåt problem om man inte verkligen knölar i bagage i ryggan)
 

011430121

Medlem
Troligen inte. Men sas har ju visat under pandemin att de är ganska duktiga på att se till att plus boardar sist...

Det kanske skulle utgå provision per stoppad väska. Det kanske skulle funka :)
Men snälla @mha321 då finns det ytterligare en anledning att strejk, de vill ha högre provision för det visar sig att detta arbete blev mer betungande än vad de hade räknat med.
 

M.K

Medlem
Det borde rimligtvis bli ny boardingklass som går på sist. EBG+ fortsatt grupp A.

Enda chansen för att detta ska fungera. Dessutom sparas krånglet till sista pax. Blir det så måste jag säga att jag gillar detta. Mer plats i bagagehyllorna för oss frekventa resenärer oavsett resklass och mer minus minus för att konkurrera mot de oetiska bolagen med ancillaries. Värdet av EBG+ stärks samtidigt.

Nu väntar jag bara på PLUS förbättringar.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det borde rimligtvis bli ny boardingklass som går på sist. EBG+ fortsatt grupp A.

Enda chansen för att detta ska fungera. Dessutom sparas krånglet till sista pax. Blir det så måste jag säga att jag gillar detta. Mer plats i bagagehyllorna för oss frekventa resenärer oavsett resklass och mer minus minus för att konkurrera mot de oetiska bolagen med ancillaries. Värdet av EBG+ stärks samtidigt.

Nu väntar jag bara på PLUS förbättringar.
Om det blir så ska det bli intressant att se hur mycket förseningar det blir för att alla inte boardar i tid pga diskussion i gate om väskan i sista gruppen... :D
 
  • Gilla
Reactions: fcx

M.K

Medlem
Om det blir så ska det bli intressant att se hur mycket förseningar det blir för att alla inte boardar i tid pga diskussion i gate om väskan i sista gruppen... :D

Ja det blir intressant, har dock fungerat fint de gånger jeg upplevt detta i USA. Vi har kommit iväg i tid varje gång då.

Om nu inte amerikaner är mer civiliserade borde det alltså gå bra enligt mina erfarenheter. Det blir säkert en viss inkörningsperiod, men hur svårt kan det vara? Ett ställ vid incheck för de sista paxen. Får bagaget inte plats får paxen betala. Se bara till att ta alla kort i terminalen. :D
 
  • Gilla
Reactions: hco

EgOscar

Medlem
Ja, nu är de synkade med Ryanair, Wizzair, Vueling och Easyjet. Man tycker att detta skulle kunna öka upp möjligheter till ökad prisdifferentiering, att man erbjuder ett fler riktigt låga lockpriser i linje med Ryanair och Easyjets strategi.
 

palmen

Moderator
Ja det blir intressant, har dock fungerat fint de gånger jeg upplevt detta i USA. Vi har kommit iväg i tid varje gång då.

Om nu inte amerikaner är mer civiliserade borde det alltså gå bra enligt mina erfarenheter. Det blir säkert en viss inkörningsperiod, men hur svårt kan det vara? Ett ställ vid incheck för de sista paxen. Får bagaget inte plats får paxen betala. Se bara till att ta alla kort i terminalen. :D
I USA klarade folk av att boarda i grupper utan att göra en klunga framför checkin så ingen annan kommer fram, det klarar man inte av i Sverige av någon anledning. Då ingen följer regler idag för väskor kommer det bli än mer intressant framöver när reglerna blir än mer strikta. Kan ju vara en anledning att gå på sist och titta på det hela om man inte har väska att checka in.
 
Toppen