Senaste nytt

The Life of the Traveling Salesman

Senator

Moderator
Fredag 2:e mars

Jag vaknar abrupt, och tittar på klockradion och inser att klockan 02.45. ”Vad var det”? Jag inser det har börjat blåsa rejält ute. Sambon skulle till Danderyd Sjukhus på en extra koll, så jag tar fram telefonen för att kolla hur det har gått. Inget meddelande från henne, men däremot ett SMS från Lufthansa: ”We regret to inform you that your flight LH401 JFK-FRA has been cancelled. Please contact your Lufthansa Service Center for rebooking”.

Ja ha, precis som jag var rädd för. Jag börjar kolla ExpertFlyer på iPhonen. Boston, Washington, alla New York är inställda både hos Lufthansa, Swiss och Austrian. Chicago körs, och det finns flighter mellan NYC och Chicago. Toronto och Montreal finns, men flighterna dit är redan inställda.

Jag börjar med ett samtal till Lufthansa First linjen i Tyskland. Jag har köpt en A-klass uppgradering. Alternativet via Chicago vill dom inte ta: det finns en plats kvar i bokningsklass F, men dom anser att min underliggande fare är Z-klass och dom kan inte använda denna. Villkoren kopplat till uppgraderingen är att i de fall det blir ”Irregular Operations” eller IrrOPS så är det underliggande regler och bokningsklass som gäller. Svårt att argumentera mot detta. Jag tar fram datorn, lite enklare att leta på ExpertFlyer den vägen. Åter måste jag säga att de $9.99 jag betalar varje månad är värt det.

Eftersom Swiss har utställt biljetten ringer jag deras Swiss First Hotline i Basel. Får direkt kontakt med en kvinna med stenkoll. Jag har kollat upp följande två alternativ:

EWR-ORD-ZRH-ARN där EWR-ORD visar F1, ORD-ZRH visar F1 och ZRH-ARN visar J1. Dock ser inte Swiss den Electronic Miscellaneous Document (EMD) som Lufthansa har utställt. Så Swiss kan inte boka mig i First.

Däremot funkar Plan B. Jag har hittat följande rutt:

EWR-FLL med United UA377 13.16 – 16.27

MIA-ZRH med Swiss LX65 19.55 – 11.00

ZRH-ARN med Swiss LX1250 12.45 – 15.05

Med andra ord, har jag 3.30t att ta mig mellan Fort Launderdale och Miami. Efter lite påtryckningar bokas EWR-FLL i bokningsklass F, medan Swiss har bokat mig i fullpris business J-klass. Klockan har nu blivit 04.00, och jag funderar lite på hur jag skall lägga upp dagen. Jag slöar i sängen en timme till klockan 05.00 innan jag kliver upp och börjar svara på några email.

Jag känner dock direkt att detta inte blir en bra dag. Men jag känner kanske ännu stärkare att jag bara vill hem. Det är inte alls kul att ha gravid sambo på väg till Danderyd på ett oplanerat ultraljud, och jag är inte alls motiverat för denna dag. Och det var som någon lyssnade, för när jag går och käkar frukost 06.30 får jag ett meddelande om att mitt möte 09.00 har blivit inställt pga. sjukdom och inställda tåg. Jag började inte direkt gråta.

United har en grym app. Min bokning ligger där, och jag ser plötsligen att UA1558 med avgång 11.00 har nu plats. Jag tar denna, kanske jag kan komma med den tidigare Swiss flighten, eller Lufthansa (FRA och MUC) eller Austrian (VIE)? Jag mailar dansken Thomas som jag sprang på i tisdags och meddelar läget. Går upp och packar det lilla jag har, går ut och tar en taxi till Newark.

Lite bilder från The Renwick, jag vet en del är nyfikna. Inte alla är bilder från denna resa:

Photo 2017-01-22, 06 56 55.jpg


Photo 2017-01-22, 06 57 06.jpg


Photo 2017-01-20, 23 00 59.jpg


Photo 2017-01-21, 15 13 47.jpg


Photo 2017-01-21, 15 34 58.jpg


Photo 2017-01-21, 15 38 32.jpg
 

pep

Medlem
Tak Senator, stor respekt for dine indlæg, din åbenhed, din grundighed, og dit virke! Jeg arbejder også som selvstændig "free-lance" skovbrugskonsulent i den tropiske del af verden. Har slået mig ned i Vietnam, som gør, at jeg kan leve et godt liv uden at tænke på arbejdstider, rettigheder og har meldt mig ud af fagforening, arbejdløshedskasse, m.m. Har ingen forsikringer af nogen art - betragter mig som selvforsikret. Modtager ingen sociale ydelser fra Danmark og vil aldrig komme til det. Mine indtægter beror kun på de jobs jeg selv skaffer; og er "deliverables" ikke i orden får jeg selvfølgelig ingen betaling. Af og til giver jeg tilbud på tenders og skal stille betydelig økonomisk garanti for at jeg kan løse opgaven. Rejser i alle klasser, undtagen First. Nyder eventyret, oplevelsen ved at rejse og formår at hygge mig selv i fyldte økonomi-klasse kabiner med tørlagte selvskaber. ”Den förmögna”
 
Last edited:
En inte fullt så glamorös arbetsvecka för mig var upp Måndag morgon 05.30, taxi 06.00 hinna med 7.05 SK589 ARN-BRU. In genom fasttrack, upp i loungen ta en macka, försenad 25 minuter, går till gate, på med Bose och Spotify, vaknar när vi landar. Shuttle till kontoret vid flygplatsen, möten, får skjuts av kollegan till Park Inn och vi checkar in, hyfsat rum, hyfsat hotell, uppgradering. Uber till De Drei Fonteinen för kundmiddag (bra restaurang). Uber tillbaka till hotellet, snabb genomgång med kollegan över en GT och sen isäng i hyfsad tid.

Tisdag sovmorgon då SN2093 BRU-LHR inte går förrän 9.45. Jobbar lite innan det blir Uber 8.40 till flygplatsen. In genom fasttrack, förbi loungen och ta lite kolsyrat vatten. Dra till gate, prioboarda På med Bose och Spotify, vaknar när vi landar ca 50 minuter försenade. Några möten i city, så uber är min vän, förbereder lite i bilen, och sen uber till Hilton ute på vischan (Bracknell) där kollegan bor. Checkar in, jobbar och ringer lite innan det är dags att slockna. Inget vidare hotel, men trevlig personal.

Onsdag upp 07.10, blir upphämtad av kollegan 07.40, vidare till Gatwick för att komma på TAP till Lissabon TP339 10.40. Kollegan får ställa sig i gigantkö med en person vid diskarna, för han inte hittade sin kabinväska. Jag kollar lite options, men de säger att han inte skall oroa sig. Jag dumpar honom, går igenom fasttrack och tar lite frukost i loungen innan jag vandrar till gate'n. Kommer just in time, och kollegan är före mig ;). Prioboarding som kollas, på med Bose och Spotify, vaknar när vi landar 30 minuter sent. Soligt men inte så varmt i Lissabon. Snabb passkontroll och kollegans väska kommer direkt. Ut till arrivals och en uber till Corinthia Hotel där partnerns säljkick-off är.

Fredag morgon är det jobb fram till 11.30 då det blir uber ut till flygplatsen för att hoppa på LIS-ARN TP788 12.45 med TAP. Fasttrack gick smidigt, köpte en macka och drog direkt till gate, så jag kollade inte loungen. Prioboarding funkade bra, ringer och bokar taxi hemma, på med Bose och lite Spotify, slocknar en stund tills vi är uppe. Halar fram datorn och jobbar lite och tittar på lite film. Landar lite före 18.10, av och ner till taxi och hemma ca 18.44.

Plus eller ekonomi (business enbart över 8 timmar), så jag tog inga bilder ;)
 

Senator

Moderator
Tre och ett halvt år senare.

Jag inser att jag aldrig avslutade storyn. Jag påmindes om detta nu som jag skall for första gången sedan februari 2020 skall ut på en likadan resa, nu under helt andra professionella förutsättningar. Jag har inte kvar samma uppdrag, jag har många flera mindre uppdrag men jag tänkte det var dags att berätta hur detta gick till slut.

Jag bokade om mig i Unitedappen till en tidigare avgång från EWR till FLL av två anledningar, ett för att vädret skulle bli sämre och två för jag ville komma med ett tidigare flyg hem. Jag packade min väska, bokade en Uber och åkte ut till EWR. Jag vandrade bara omkring på flygplatsen, skippade United Club och gick till min gate. Jag hade plats 1B på denna B737-900 som tog oss ner till FLL. En ganska händelselös flight där jag streamade en film via Uniteds tjänst. Minns inte vilken.

Landade på tid, bokade en Uber på väg till Uberstationen och satte nosen för Miami International Airport. Mycket trevlig chaffis, och jag minns hur varmt det var efter stormiga NYC. Bilresan tog ca 40min. Jag hade fel kläder för klimatet; kostymbyxor, skjorta med manschettknappar och kavaj. Jag skulle inte vara här. Ubern körde mig direkt till Terminal S som många av de internationella flygbolagen använder.

Jag ställde mig direkt i First Class/HON/SEN/Star Gold kön för att ställa mina frågor om komma med en tidigare flight. Det fanns FRA/MUC med Lufthansa, VIE med Austrian och en tidigare Zurichkärra med Swiss. Letade upp en mycket trevlig och professionell Station Manager och förklarade mitt läge. Han lovade göra sitt bästa för att hjälpa mig att komma iväg tidigare.

Jag gick genom säkerhetskontrollen och satta nosen mot LATAM-loungen som Lufthansagruppen använder. Jag gick inte ens in i Aviancaloungen. Klockan är runt 15:00 och jag har ett antal timmar innan Zürich-flighten skall avgå. Jag börjar med lite snacks, men känner mig snabbt rastlös. Efter 30min går jag mot gaten där FRA-avgången skall avgå. Nickar fint till Station Manager, som nickar tillbaka med ”jag ser dig”. Tittar på folk och är rätt avis på de som skall få åka med just denna kärra. Det vill jag också. Jag står och tittar på alla som kliver ombord, och när det är folktomt går jag fram: ”any luck” frågar jag. ”Sorry Mr. Senator, everyone showed up.”

Så ser det ut på alla avgångar: jag står där och får ett professionellt leende, men alla flighter är helt fulla i Business and First. VIE hade möjlighet till en downgrade men nej tack. Jag promenerar slokörat tillbaka till LATAM loungen. Efter en stund blir jag hungrig och promenerar ner till Island Chicken Grill som ligger mellan H- och J-gaterna. Kanske en av de sämsta måltider jag har köpt på en flygplats men det var skönt att göra något annat. Till slut drar jag mig tillbaka till loungen, ger ett sista tappert försök på att jobba. Jag ger upp snabbt, och tittar på ett par filmer på Netflix.

Äntligen blir det dags att lämna MIA… i så fall tror jag. Ställer mig en kö för packade sardiner, men tiden går och går. Avgångstiden passerar, vi har inte ens börjat boarda. Precis sådär 20:00 EST, 5min efter avgångstiden kliver jag ombord. Plockar fram min Swiss F PJ, går till toaletten och byter om. Borstar tänderna, tar ut kontaktlinserna. Jag är redo för en sak, och bara en sak. Att denna dag skall ta slut, och jag kan få sova.
20:30 är vi i luften, 20:30:30 trycker jag på sängknappen och säger ”hej då” till denna dag..

”To be finished”…….
 

Senator

Moderator
Last edited:
Toppen