Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

Kris

Medlem
Nu så! Ytterligare en datapunkt till vår empiriska studie. Slank igenom FastTrack på BER (vid #2). Ingen kö, inget klydd - bara scan and go. Kan det vara så att SAS hörsammat våra böner?

Det sagt... Det är fortfarande norra Europas långsammaste och kanske mest otrevliga säkerhetskontroll. 6(!) personal för att bemanna ett spår i FastTrack. Klarade mig igenom med endast två utskällningar och en förolämpning. Tur man är hyfsat van resenär och kan räkna till tio tyst för sig själv...
 

011430121

Medlem
Gick igenom FastTrack och frågade om det var ok att gästa en 5 åring och hans pappa, fick ett att det går, de öppnade grinden för 5 åringen men när pappan skulle igenom sa vakten nej och han missuppfattade fråga, sedan vinkade han snabbt fram pappan till grinden och sa att det vsr OK för denna gång för att vi var från Sverige!
Nästa gång skulle inte detta fungera! Tackade och bokade, tryckte på den gröna gubben där de frågar hur man har upplevt säkerhetskontrollen!
SAS loggan står nu bland de bolag som har FastTrack på BER!
 

NyfikenGrau

Medlem
Detta med FastTrack på SAS låter ju som goda nyheter!

En annan fråga till er som flugit mycket till BER redan - har läst på tyska forum att det har börjat dyka upp "taxiraggare" inne på flygplatsen!? Något ni kan bekräfta? Aldrig upplevt det på gamla Tegel eller Schönefeld.
En anledning sägs vara att en fördel med "vanlig/riktig" taxi numera är borta, åtminstone jämfört med till TXL - på den relativt nya motorvägen till/från BER finns det inga bussfiler som "ordinarie" taxibilar på väg till Tegel kunde utnyttja och därmed ta sig fram snabbare än privattaxi som Uber...eller svarttaxi, som det ju handlar om nu med taxiraggarna inne på flygplatsen.
 

011430121

Medlem
Detta med FastTrack på SAS låter ju som goda nyheter!

En annan fråga till er som flugit mycket till BER redan - har läst på tyska forum att det har börjat dyka upp "taxiraggare" inne på flygplatsen!? Något ni kan bekräfta? Aldrig upplevt det på gamla Tegel eller Schönefeld.
En anledning sägs vara att en fördel med "vanlig/riktig" taxi numera är borta, åtminstone jämfört med till TXL - på den relativt nya motorvägen till/från BER finns det inga bussfiler som "ordinarie" taxibilar på väg till Tegel kunde utnyttja och därmed ta sig fram snabbare än privattaxi som Uber...eller svarttaxi, som det ju handlar om nu med taxiraggarna inne på flygplatsen.
De gånger jag har anlänt har jag inte märkt något sådant.
 

Kris

Medlem
Detta med FastTrack på SAS låter ju som goda nyheter!

En annan fråga till er som flugit mycket till BER redan - har läst på tyska forum att det har börjat dyka upp "taxiraggare" inne på flygplatsen!? Något ni kan bekräfta? Aldrig upplevt det på gamla Tegel eller Schönefeld.
En anledning sägs vara att en fördel med "vanlig/riktig" taxi numera är borta, åtminstone jämfört med till TXL - på den relativt nya motorvägen till/från BER finns det inga bussfiler som "ordinarie" taxibilar på väg till Tegel kunde utnyttja och därmed ta sig fram snabbare än privattaxi som Uber...eller svarttaxi, som det ju handlar om nu med taxiraggarna inne på flygplatsen.
Inget jag upplevt heller. Dock har jag mest gått handfast mot tåget. Åkt taxi en gång och då var det direkt ut till de nikotinvita vrålåken. Det sagt är det väl upplagt med en "Malmö C-upplevelse" med de parametrar du nämner.
 
En annan fråga till er som flugit mycket till BER redan - har läst på tyska forum att det har börjat dyka upp "taxiraggare" inne på flygplatsen!?

Stod ett par precis utanför där man går igenom tullen i torsdags kväll när vi anlände. Men de var inte direkt påstridiga.

I övrigt kan jag saga att BER fungerade bra idag vid 10-tiden. Ingen före i prioincheckningen, runt 10 min i säkerhetskontrollen (ej fasttrack) och nästan folktomt i loungen.
 
Toppen