Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen

Medlem
Allting pekar på att mitt och tjejens SAS Business tur och retur till Tokyo blir inställt 12 - 20 mars. Jag har cirka 400 000 eurobonuspoäng på kontot just nu (totalt med Tokyo resan). Finns det några andra roliga alternativ att kolla på under samma datum, business tur och retur inom SAS eller Star Alliance som är möjligt att boka med poängen vi har?

SAS är väl helt omöjligt med så kort varsel misstänker jag, men går det att hitta 2 personer tur och retur business class för 400 000 poäng inom Star Alliance eller behövs det fler poäng då?
Har du en 2-4-1 amex voucher kan du åka vart du vill i världen med den poängsumman.
Största problemet lär vara hitta platser, och enda sättet se platser är att ringa in…. Seeegt.
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

här kan du se poängkostnad per zon
 

Jonas C

Medlem
Mitt och flickvännens flyg Köpenhamn - Tokyo, Tokyo - Köpenhamn 12 - 20 mars har också ändrats till A330-300 och A340-300. Testade att söka efter flyget och det finns inte längre några flyg med SAS till Tokyo dessa datum. Trist då jag sett fram emot den resan länge. Som tur är har poängen bra utgångsdatum och jag blir Diamond om 1 månad, så då förlängs väl poängen ytterligare.

Är det omöjligt att byta SAS Business tur och retur Tokyo mot annan destination business tur och retur 2 personer för samma datum om man ringer och ber snällt? Till USA t.ex.
Så länge det finns bonusplatser tillgängliga går det alldeles utmärkt att boka om till en annan destination i SAS linjenät.
 

Simon90

Medlem
Har du en 2-4-1 amex voucher kan du åka vart du vill i världen med den poängsumman.
Största problemet lär vara hitta platser, och enda sättet se platser är att ringa in…. Seeegt.
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

här kan du se poängkostnad per zon
Tack, blev förvånad över att det var kostnad för tur och retur. Då var det mycket "billigare" att flyga med poäng inom Star Alliance än vad jag trodde. Ska kika lite, men din spontana reaktion är att det är mer eller mindre omöjligt att hitta 2 st tur och retur business inom ett så snävt intervall som också ligger relativt nära i framtiden?

Vi är väldigt flexibla med resmål. Dock har vi tyvärr ingen voucher, bara flypremium business hela världen, men det gäller väl enbart SAS.
 

Filip

Medlem
Tack, blev förvånad över att det var kostnad för tur och retur. Då var det mycket "billigare" att flyga med poäng inom Star Alliance än vad jag trodde. Ska kika lite, men din spontana reaktion är att det är mer eller mindre omöjligt att hitta 2 st tur och retur business inom ett så snävt intervall som också ligger relativt nära i framtiden?

Vi är väldigt flexibla med resmål. Dock har vi tyvärr ingen voucher, bara flypremium business hela världen, men det gäller väl enbart SAS.

Exakt, det gäller bara SAS och med de kriterier du angav så är det i stort sett inte genomförbart.
 

Berglund

Medlem
Precis, svaret är väl nej dvs.
Ja, SAS kommer knappast att öppna två platser åt dig/er ”bara för att vara schyssta”. Fråga snällt kan man i och för sig alltid göra men vi är hundratals som har bonusplatser i business över hela SAS nätverket. Skulle de öppna ”bussiga klubben” så lär vi vara många som vill byta.
 
Allting pekar på att mitt och tjejens SAS Business tur och retur till Tokyo blir inställt 12 - 20 mars. Jag har cirka 400 000 eurobonuspoäng på kontot just nu (totalt med Tokyo resan). Finns det några andra roliga alternativ att kolla på under samma datum, business tur och retur inom SAS eller Star Alliance som är möjligt att boka med poängen vi har?

SAS är väl helt omöjligt med så kort varsel misstänker jag, men går det att hitta 2 personer tur och retur business class för 400 000 poäng inom Star Alliance eller behövs det fler poäng då?

Har du provat att använda funktionen ”Poängbudget” på Awardplanner? Om inte så rekomenderar jag dig att göra det. Där kan du ange antal poäng du har, samt ett antal andra kriterier, och få förslag på resmål du kan resa till.

Eurobonus Award Planner
 

squeezen

Medlem
Tack, blev förvånad över att det var kostnad för tur och retur. Då var det mycket "billigare" att flyga med poäng inom Star Alliance än vad jag trodde. Ska kika lite, men din spontana reaktion är att det är mer eller mindre omöjligt att hitta 2 st tur och retur business inom ett så snävt intervall som också ligger relativt nära i framtiden?

Vi är väldigt flexibla med resmål. Dock har vi tyvärr ingen voucher, bara flypremium business hela världen, men det gäller väl enbart SAS.
Vet inte vart du flyger ifrån men iaf från CPH finns tex Cancun med vettiga flygtider 12-20 mars

edit: ”finns” som i att partnerprogram iaf har tillgänglighet
 

Mr Basic

Medlem
Det är väldigt svårt att förhålla sig till ”nej, det finns inga platser dit de datum du vill”, när man får det från SAS. :cool:
Man har hittat (god) tillgänglighet via United, Lifemiles och Aeroplan samt bekräftat med AC reward space searcher (Aeroplan ur-bockat).
Ett exempel från tidigare i veckan.
Hittade god tillgång SJO-PTY-IST-ARN med Copa och Turkish. Ringde in och frågade om det långa benet (PTY-IST) först, ”nej, det finns inget”. I det här läget känner jag ”jo, det finns det, bara du som inte kan hitta” (inget man vill säga för då har man väl bokat sin sista award via SAS :D).
Dagen efter samma procedur (och samma tillgänglighet) och då fanns allt utom IST-ARN men denna gång hade jag tur för agenten var engagerad och kunnig och hittade istället (IST-MUC-ARN). Nu vill jag helst ha direktflighten IST-ARN trots att det är eko, då jag försöker undvika EU pga deras lynniga Covid-hantering. Samtliga ovanstående sökmotorer visar 9 platser i eko (X) så nästa steg blir att ringa en tredje gång, återkommer.
 

Mr Basic

Medlem
Det är väldigt svårt att förhålla sig till ”nej, det finns inga platser dit de datum du vill”, när man får det från SAS. :cool:
Man har hittat (god) tillgänglighet via United, Lifemiles och Aeroplan samt bekräftat med AC reward space searcher (Aeroplan ur-bockat).
Ett exempel från tidigare i veckan.
Hittade god tillgång SJO-PTY-IST-ARN med Copa och Turkish. Ringde in och frågade om det långa benet (PTY-IST) först, ”nej, det finns inget”. I det här läget känner jag ”jo, det finns det, bara du som inte kan hitta” (inget man vill säga för då har man väl bokat sin sista award via SAS :D).
Dagen efter samma procedur (och samma tillgänglighet) och då fanns allt utom IST-ARN men denna gång hade jag tur för agenten var engagerad och kunnig och hittade istället (IST-MUC-ARN). Nu vill jag helst ha direktflighten IST-ARN trots att det är eko, då jag försöker undvika EU pga deras lynniga Covid-hantering. Samtliga ovanstående sökmotorer visar 9 platser i eko (X) så nästa steg blir att ringa en tredje gång, återkommer.
Citerar mig själv.
Ja, självklart fanns det eko-biljetter (X) på flighten IST-ARN, nog sagt.
Min slutsats när det gäller eko/business är att visas det minst fyra tillgängliga biljetter hos United, Lifemiles och Aeroplan samtidigt, då finns det även för SAS Eurobonus. Att sedan SAS inte vill/kan hitta dessa är ju bara trist och tidsödande. :(
Sedan måste jag erkänna att jag nästan skäms över vilken tur jag haft i agent-tombolan senaste 3-4 samtalen, riktigt trevliga och engagerade (även de som hävdad att ingen tillgänglighet fanns). :oops:
 
Toppen