Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

eddo

Medlem
Ska resa till Mauritius och har koll på det mesta känns det som, förutom försäkringsbiten. Läser på men hittar inget riktigt tydligt svar på om separat reseförsäkring krävs, utöver det som ingår i hemförsäkring och/eller Amex Elite som resan betalats med.

För inresa till Mauritius framgår "It is mandatory to arrange COVID-19 insurance health cover". Någon som vet om det funkar med resebevis från hemförsäkringen eller behöver man teckna en separat reseförsäkring dessutom?
 

palmen

Moderator
Skulle precis ordna sas travel ready center inför stundande tur till Berlin. <72h före avgång skall tilläggas. Fick bara en arg röd ruta som svar. Computer says no...

Kollade listan över länder för travel ready center och Tyskland är inte med. Har jag missat någon uppdatering om att det är järnring vid gränsen? Eller vill SAS bara ge mig nöjet att ordna med pappersarbete på plats på Kastrup istället för en medioker digital upplevelse?
Behövs det några papper nu för att åka till Berlin? Har gått bra tidigare att resa dit utan mer än att visa att man var vaccinerad (inte ens det tittas jämnt).
 

Kris

Medlem
Behövs det några papper nu för att åka till Berlin? Har gått bra tidigare att resa dit utan mer än att visa att man var vaccinerad (inte ens det tittas jämnt).
Jag har tidigare (sen aug) behövt ladda upp mitt vaccinationsbevis i SAS traveler ready center för att kunna ladda ner elektroniskt boarding pass. Men det kanske jag har missförstått? Alt att det ändrats sen jag var där sist för en månad sedan.
 
Last edited:

Birch

Medlem
Nu vet jag inte om det skiljer sig nåt mellan städer i Tyskland men jag for från Arlanda till Hamburg idag via Köpenhamn, checkade in och fick boardingpass i SAS-appen och har åkt hit utan att visa Vaccinpasset förrän jag skulle in i Senator Loungen på Hamburg flygplats. Har dock inte lämnat airside.
 

palmen

Moderator
Jag har tidigare (sen aug) behövt ladda upp mitt vaccinationsbevis i SAS traveler ready center för att kunna ladda ner elektroniskt boarding pass. Men det kanske jag har missförstått? Alt att det ändrats sen jag var där sist för en månad sedan.
Ska väl inte behövas till Tyskland?

Travel Ready Center destinations:

  • From Scandinavia to:
    • Iceland
    • Italy
    • Lebanon
    • Malta
    • Spain
    • Switzerland
 

Kris

Medlem
Ska väl inte behövas till Tyskland?

Travel Ready Center destinations:

  • From Scandinavia to:
    • Iceland
    • Italy
    • Lebanon
    • Malta
    • Spain
    • Switzerland
Perfekt att det inte behövs. Blev bara konfunderad när jag i de senaste turerna inte fått ut digitalt boardingkort utan att ifyllt formuläret först. Även senaste resan i oktober fyllde jag i formuläret rutinnmässigt, men behövdes kanske inte då. Och nu när jag enligt rutin skulle fylla i det så gick det inte. Därav min fråga.

Summa summarum, perfekt att det inte behövs längre. Det är ju ett steg i rätt riktning.
 

011430121

Medlem
Perfekt att det inte behövs. Blev bara konfunderad när jag i de senaste turerna inte fått ut digitalt boardingkort utan att ifyllt formuläret först. Även senaste resan i oktober fyllde jag i formuläret rutinnmässigt, men behövdes kanske inte då. Och nu när jag enligt rutin skulle fylla i det så gick det inte. Därav min fråga.

Summa summarum, perfekt att det inte behövs längre. Det är ju ett steg i rätt riktning.

Skall på fredag till Berlin och har för mig att de behövdes inget som behövdes visas upp på flygningen senast, däremot ville Hilton se det vid check in, samt vissa restauranger, men det vet du @Kris som är Berlin pendlare.
 

Kris

Medlem
Skall på fredag till Berlin och har för mig att de behövdes inget som behövdes visas upp på flygningen senast, däremot ville Hilton se det vid check in, samt vissa restauranger, men det vet du @Kris som är Berlin pendlare.
Yes, min fråga var mer kring digital incheckning/boardingpass med SAS. Som du säger har det varit väldigt konsekvent med vaxx/test-koll vid incheckning på hotell osv. Dock har jag upplevt det något mer relaxed med kontroll i byn. Förväntar mig dock en uppstramning framgent mht nuvarande utveckling... :(

Edit: @011430121 trevlig tur till Berlin :)
 
Last edited:
Behövs det några papper nu för att åka till Berlin? Har gått bra tidigare att resa dit utan mer än att visa att man var vaccinerad (inte ens det tittas jämnt).
När jag var där för drygt 1 vecka sen behövdes inga papper för att åka till Berlin. Enda gången någon ville se Covidpasset var vid incheckning på hotellet. Kan ju dock ha ändrats i och med de åtstramande reglerna som införts för ovaxade.
 

NyfikenGrau

Medlem
Yes, min fråga var mer kring digital incheckning/boardingpass med SAS. Som du säger har det varit väldigt konsekvent med vaxx/test-koll vid incheckning på hotell osv. Dock har jag upplevt det något mer relaxed med kontroll i byn. Förväntar mig dock en uppstramning framgent mht nuvarande utveckling... :(

Edit: @011430121 trevlig tur till Berlin :)

Ja det är ju det något diffusa "2G+" på gång i Berlin och egentligen generellt i Tyskland (och förmodligen fler länder): Ovaccinerade är nu helt utestängda så test räcker inte, däremot skärps kraven även för redan vaccinerade. Kan gälla mask, avstånd men allra troligast att det blir "vaccinerad och testad" som gäller. I sådana fall kommer det sannolikt dock att räcka med de väldigt spridda och gratis snabbtesterna (antigen).

Närmare beslut om vad "2G+" egentligen ska innebära kommer tas under nästa vecka. Rent konkret för närmsta tiden skulle jag t.ex. inte räkna med att några julmarknader kommer öppnas som planerat, de verkar ställas in på löpande band i Tyskland nu. Har dock ingen stenkoll på detta pga ointresse, var nog minst 10 år sen jag besökte nån själv. Men var beredda på det ni som tänkt besöka en.
 
Toppen