Senaste nytt

Kapstaden - varför så lite folk?

Senator

Moderator
En anledning är säkert den låga vaccinationsgraden i landet. Än så länge verkar det som det bara är en fjärdedel av befolkningen som är vaccinerad och då är det ju ett högriskland att besöka.

I övrigt håller jag med om alla fem punkter @Senator radat upp som fördelar med just Kapstaden.

Det negativa som jag tyckte fanns med en stor del av tiden var påminnelsen om fattigdomen. Det finns inga turistglasögon som kan ta bort den verkligheten. Det började med inflygningen mot flygplatsen, speciellt märkbart när man flög in från söder. På låg höjd flera kilometer för flygplatsen flög man över dessa enorma kåkstäder, ingen trevlig syn.

Många byggnader var till stor del omgärdade av murar och staket med taggtråd och glassplitter ovanpå muren och likaså hotell. Vi hyrde vid ett tillfälle en lägenhet och det var fem lås att ta sig igenom från dörren i muren till vi kom in i lägenheten. Man tog inga långa promenader från hotellet till någon restaurang på kvällen utan det blev taxi av säkerhetsskäl.

Detta med deras höga kriminalitet förtar tyvärr en del av semesterupplevelsen.

För övrigt tycker jag att Kapstaden är en av värdens vackraste städer och har den bästa maten och viner.

Jag håller med dig på den punkten Alf och i Kapstaden är det verkligen "in your face" när du anländer. Minns första gången vi kom ner från JNB och lämnade flygplatsen med taxi. Det var chockerande. Det där med promenader är också en grej att undvika.

För dem som vill ha sol och bad tipsar jag om Umhlanga på norröster om Durban. Här finns en av mina absolut bästa hotellupplevelser, klassiska The Oyster Box Hotel.
 

plover

Medlem
Sant, så sant och tack för tipsen - sedanhar vi ju hela debatten om att flyga 2 x 1000 mil för lite semester, men det är en annan och mer politisk diskussion.

Träffade oxå några erfarnavlocals som verkade rätt uppgivna över den tilltagande korruptionen, någon trodde tom att det skulle bli bättre om militäre. tog makten - det gör ju att de som kan/utbildat folk heller söker sig från SA och bygger sina liv p annat håll. Oaktat vilket så känner jag mig välkommen som vanlig turist, och lägger gärna mina pengar lokalt här idtället för någon global kedja på Spanska sydkusten.
 

Kimmen00

Medlem
Kan ju lägga till att det var ganska mycket skriverier om upploppen och plundringarna för några månader sen också. Även om det inte drabbade just Kapstaden mycket jämfört med tex Joburg så brukar inte sånt bidra med en ökning av turister direkt.

Tycker också Sydafrika, och speciellt Kapstaden, är fantastiskt fint att åka till och har firat jul/nyår där flera gånger.

Just den höga kriminaliteten samt höga riskerna i MÅNGA områden som turist gör att jag avstår. Blev ju hel kalabalik när jag sprang runt hotellet i Jburg för några år sen. Säkerhetsperonal o allt ut och förklarade riskerna med att gå ut. Det vart taxi alt hyrbil överallt.
Dessutom ser man den extrema fattigdomen o hög korruption och mkt våld.

Det är ju ett väldigt vackert o fint resmål så lite synd. Krugerparken var ju fantastisk tex.. Brinnande bildäck i Sowetho inte lika kul..
 

NyfikenGrau

Medlem
Något som inte riktigt nått fram utanför Sydafrika är att Johannesburg/Gauteng sedan flera år har lägre kriminalitet än Kapstaden. Samt något som saknas överallt annars i Sydafrika, som gör många orter i Gauteng relativt (alltså: relativt!) harmoniska: en stor svart medelklass. Melville och Newtown är exempel på relativt centrala stadsdelar som för mig(!) känns säkrare än något ställe i Kapstaden.
Med detta sagt åker man kanske inte till Sydafrika för städernas skull och när någon säger att de gillar Kapstaden så menar de oftast snarare de mer välbärgade förorterna.
Varför jag själv inte åkt dit än: Jag återvänder helst när läget normaliserats ännu mer, restriktioner släppt och när de fått upp vaccinationsgraden så jag inte åker dit och riskerar smitta oskyddade, gäller även andra icke-europeiska mål.
 

plover

Medlem
Good point och exponerar min okunnighdt, har bara rört mig inom bevakadeområden eller farit runt med inhyrd guide. Trist att höra om dina erfarenheter och helt klart en anledning att fundera innan man åker.
 

spritfet

Medlem
hej, spenderat dryg vecka här. Otroligt lite turister, mest sydafrikaner (med pengar), lite holländare, tyskar och några strö-europeer inkl undertecknad. Fattar inte varför det inte kommer horder av semesterfirare, allting funkar bra, priserna mycket rimliga och mat, väder och aktiviteter funkar kanon. Vikänner oss också välkomna på ett helt annat sätt än vad vi gör i Frankrike där vi hängt senaste 20. Vad är det som jag missat ? Kanske ökar det brant nu till jul, men här är ju inte ens halvfullt.
November är verkligen perfekt tid att besöka Kapstaden och Winelands, njut!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen