Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

En fråga om regler. Ska resa till Dubai sista november och det står lite olika vad som gäller. Fullvaccinerad inkl 72 timmars gammalt PCR-test verkar vara unisont. Någonstans stod det något om att visa upp ett försäkringsbrev som garanterade sjukvård. Någon sov vet/varit där nyligen?
 

Birch

Medlem
En fråga om regler. Ska resa till Dubai sista november och det står lite olika vad som gäller. Fullvaccinerad inkl 72 timmars gammalt PCR-test verkar vara unisont. Någonstans stod det något om att visa upp ett försäkringsbrev som garanterade sjukvård. Någon sov vet/varit där nyligen?

Det finns säkert någon som rest dit mer i nutid men jag for dit i April, då avrådde UD resor och jag var tvungen att köpa extern reseförsäkring. Försäkringsbeviset var tvunget att visas upp tillsammans med negativt PCR i samband med incheck.

Åker också dit igen i slutet på November och tänker då ta med ett bevis på aktuellt försäkring.
 
Nederländerna kommer att stänga ner delar av samhället de kommande tre veckorna, rapporterar SVT. Undra om det kommer att påverka flygtrafiken och möjligheten till transit på AMS?
 

TP12

Medlem
Var i Dubai förra veckan 72h PCR testet var det enda som behövdes blev testad vid ankomst gratis inga problem i övrigt allt gick smidigt...

Vilka flög du med, antar att de kollade intyg om försäkring med?

Hur såg det ut gällande masker utomhus? Förra året hade 90 %+ mask utomhus men läste att de lättade upp något förra månaden.
 

Anders R

Medlem
Flög med Turkish det enda dom kollade var pcr testet inget om försäkringar etc varken vid incheck eller på plats i Dubai.
Mask över allt inomhus men på kvällen när vi gick runt i marinan var det många som gick utan mask..
 

Kimmen00

Medlem
Kambodja har under måndagen öppnat sina gränser för fullvaccinerade resenärer, två veckor tidigare än planerat.

Premiärminister Hun Sen fattade beslutet om att tidigarelägga öppnandet eftersom hela 88 procent av kambodjanerna är fullvaccinerade, vilket är en av de högsta siffrorna i världen. Förhoppningen är att få fart på landets ekonomi.

Den tidigare planen var att öppna gradvis, men nu ska fullvaccinerade resenärer slippa karantän och få resa vart som helst i landet efter ett negativt test, enligt myndigheterna.

Ovaccinerade resenärer kommer fortfarande att behöva sista i karantän i två veckor efter ankomst och göra flera coronatester innan de kan resa vidare.

Sedan i början av november har barn från fem års ålder vaccinerats i Kambodja. Under måndagen rapporteras fem nya dödsfall i landet. Hittills har 2 872 människor bekräftats döda med covid-19. Landet har 16,7 miljoner invånare. (TT)
 

Kris

Medlem
Skulle precis ordna sas travel ready center inför stundande tur till Berlin. <72h före avgång skall tilläggas. Fick bara en arg röd ruta som svar. Computer says no...

Kollade listan över länder för travel ready center och Tyskland är inte med. Har jag missat någon uppdatering om att det är järnring vid gränsen? Eller vill SAS bara ge mig nöjet att ordna med pappersarbete på plats på Kastrup istället för en medioker digital upplevelse?
 
Toppen