Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Alx

Medlem
Vaknade upp till massa plingande på mobilen. Tydligen har SK904 i morgon också ställts in. Ombokade till UA/LH med 4+ tim senare ankomst.

Men är det någon som vet varför det ställs in flera USA flyg den här helgen? Samma kärra som krånglar?
 

fcx

Medlem
Vaknade upp till massa plingande på mobilen. Tydligen har SK904 i morgon också ställts in. Ombokade till UA/LH med 4+ tim senare ankomst.

Men är det någon som vet varför det ställs in flera USA flyg den här helgen? Samma kärra som krånglar?
Just kärror har de ju i överflöd kan man tycka.
 

palmen

Moderator
Precis som för @fcx plingade till hos mig också fast lokal tid i Kalifornien. Det måste vara samma flyg men får det då till att flyget normalt står här på backen över natten. Jag är ganska jet-laggad, så jag tänker kanske fel.

Hur som helst så är även mitt flyg SFO-CPH inställt. Fick pling 23:00 lokal tid. Jag låg och sov men vaknade så klart snabbt till - av erfarenhet vet jag att det gäller att agera snabbt. Snabbt kollade jag av vad som fanns tillgängligt på ExpertFlyer och hade 3 alternativ innan jag slängde mig på telefonen. Jag ringde det svenska numret då de borde ge 24-timmars service då jag är EBD, men möttes av beskedet att det var stängt. Erbjuder inte SAS 24-timmars service för EBG och EBD längre? Provade US-numret men det var också (inte oväntat) stängt. Tänkte följa solen men hamnade då i Kina, vilket kändes lite väl bra. Jag fick helt enkelt snällt vänta tills de öppnade i Sverige kl 09:00.

Under tiden plingade det till igen i telefonen och precis som för @fcx så hade de bokat om mig via ORD och i ECONOMY på SFO-ORD. Hjälp, 4 timmar i economy kändes inget bra på en 4-timmarsflygning!

Klockan blev 00:00 här i Kalifornien så nu hade de öppnat i Sverige. Jag hade så klart ett bättre alternativ än det jag var ombokat till. UA2433 hade J2 C1 och bara 3 timmars mellanlandning istället för 5 timmar. Agenten såg inga platser på det flyget men de kom upp när han sökte SFO-ORD, istället för SFO-ORD-CPH. Han knep en plats i C och så var det klart!

Lite synd att SAS inte proaktivt försöker hitta platser i den serviceklass man har bokat, men jag måste säga att de alltid har varit hjälpsamma när jag har hamnat i sådana här situationer.
Jag skulle åkt samma flight, såg alla ändringar idag när jag vaknar och är inbokad med United via FRA istället. Där rök den arbetsdagen all världens väg, får väl köra lite extra i polaris loungen istället. Trots allt betydligt bättre avgångstid för resa till Europa.
 

SimonXYZ

Medlem
Jag skulle åkt samma flight, såg alla ändringar idag när jag vaknar och är inbokad med United via FRA istället. Där rök den arbetsdagen all världens väg, får väl köra lite extra i polaris loungen istället. Trots allt betydligt bättre avgångstid för resa till Europa.
Tyvärr tror jag att Polaris loungen är stängd, förhoppningsvis har jag fel.
 

Alx

Medlem
Just kärror har de ju i överflöd kan man tycka.

Ja så borde det ju vara.

Det visade sig i alla fall vara ”lack of deck crew” enligt kundtjänst.

Men så var det en kundtjänstmedarbetare som också insisterade på att ombokningar ENDAST kan ske om det finns biljetter kvar i exakt samma bokningsklass… ”så har det ALLTID varit”…
 

Alx

Medlem
Jag skulle åkt samma flight, såg alla ändringar idag när jag vaknar och är inbokad med United via FRA istället. Där rök den arbetsdagen all världens väg, får väl köra lite extra i polaris loungen istället. Trots allt betydligt bättre avgångstid för resa till Europa.
Tyvärr är Polaris loungerna stängda överallt förutom i Washington DC.
Newark öppnar innan Thanksgiving och LAX/SFO runt årsskiftet.
 

palmen

Moderator
Tyvärr är Polaris loungerna stängda överallt förutom i Washington DC.
Newark öppnar innan Thanksgiving och LAX/SFO runt årsskiftet.
Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.

Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.
 
  • Gilla
Reactions: Alx

igelkotten

Medlem
Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.

Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.

Nu har säkert någon faktiskt erfarenhet men kan tipsa om Lufthansas hemsida som brukar sammanfatta reglerna som gäller väldigt bra (om du nu inte redan kikat där)!
 

fcx

Medlem
Tack för info, då behöver jag inte lägga tid på det. Finns ju en centurion lounge åtminstone som kanske hunnit öppna.

Nu till en sak jag behöver hjälp med. Ombokad via Tyskland, tidigare har det inte krävt några tester när man åkt från Sverige. Har det ändrats något senaste dagarna för transit USA-Frankfurt-Sverige, eller kan jag åka utan nytt test? Är vaccinerad och har alla andra nödvändiga papper.
Det ska inte vara något problem, men Tyskland har ju varit ute och vevat om att FFP2-mask krävs på flygplatsen och flygen av och till. Vet inte vad statusen är just nu.
 

fcx

Medlem
Ja så borde det ju vara.

Det visade sig i alla fall vara ”lack of deck crew” enligt kundtjänst.

Men så var det en kundtjänstmedarbetare som också insisterade på att ombokningar ENDAST kan ske om det finns biljetter kvar i exakt samma bokningsklass… ”så har det ALLTID varit”…
Konstigt val att ställa SFO då och inte ORD, när ORD-maskinen visserligen är rätt full, men massor av pax ombord skulle egentligen till SFO...
 
Toppen