Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

fcx

Medlem
Nu var det dags för första samtalet till "nya" 2-4-1 tjänsten sedan de öppnade. Efter det man har läst här så var jag beredd på att närmast bli förolämpad så fort jag ringde in, för att lösa två relativt enkla ombokningsärenden.

Första samtalet igår. 10 minuters väntetid innan E svarade strax innan stängningstid. Mycket trevlig och tillmötesgående. Vi tillbringade över 50 minuter tillsammans med att försöka få någon klarhet i frågan och jag blev flera gånger satt på hold medan hon konfererade med "Eurobonusavdelningen". Det ena gick inte att lösa och jag blev ombedd att återkomma dagen efter istället.

Andra samtalet i morse. 15 minuters väntetid innan en annan E svarade. Även han trevlig, tillmötesgående och rentav lite skojfrisk. Nu tog det runt 30 minuter och två samtal till "Eurobonusavdelningen" att få ordning på min bokning.

Så, det tog mig 1½ timme att reda ut något som borde gått att ordna på hemsidan på två minuter, men jag blev vänligt och trevligt bemött av två personer som absolut inte bara försökte bli av med mig för att snabba upp samtalet. Tyvärr hade jag inte tittat ut någon nybokning, annars kanske jag skulle ha passat på när jag ändå pratade med dem.
 

aruba1

Medlem
Fyra samtal till supporten gällande två ärenden:

1. Ombokning av befintlig 2-4-1 resa. Vouchern giltig till och med 2021-12-31.

2. Avbokning av en resa där 3 flighter är inställda och där vounchern är utgången.

Samtal 1:
Tar upp ärende 1. Tjejen i kundtjänsten svarar att jag inte kan ändra destination. Det där var något nytt för mig säger jag, varpå hon svarar att hon behöver höra med sin kollega. Samtalet bryts plötsligt efter ca 2 min.

Samtal 2:
Väntar med bakgrundsmusik i ca 10 min på att någon ska svara. Samtalet bryts.

Samtal 3:
Kommer fram efter 12 min och får prata med engelsktalande manlig kundtjänstpersonal, troligen dansk. Jag börjar med att tar upp ärende nr 2, dvs att jag önskar boka av min awardresa. Får uppgift om att flighterna CPH-ZRH-SIN är inställda sedan 10 dagar tillbaka. Påtalar att jag inte har fått något mail. Ok, säger personen i luren och upplyser mig att jag får åter alla skatter men ingen voucher då den har gått ut. Talar om för honom att det står något annat på FAQ sidan och att jag ska ha min voucher åter och förlängd med 30 dagar. Då svarar han att det är fel på det som står under FAQ. Tackar för samtalet och lägger på luren. Väntar ca 20 min och ringer igen.

Samtal 4:
Kommer fram efter ca 10 min. Samma engelsktalande person svarar. Puuhh, tänker jag. Talar om för honom att vi pratades vid för ca halvtimme sedan och att det handlar om samma ärende. Ber honom snällt att höra med sin supervisor vad som gäller med en utgången voucher när flighter är cancellerade. Han går något motvilligt med på det. Får lyssna till den härliga bakgrundsmusiken i ca 10 min. Han återkommer och säger att han har pratat med backoffice och att jag kommer att få full refund samt vouchern åter och dessutom förlängd i 30 dagar, men att det är Eurobonus avdelningen som kommer att återföra vouchern och att det görs först på måndag. Bra, säger jag och ber honom att boka av resan. Han bokar av och jag kontrollerar samtidigt på mina sidor att resan är avbokad.
Ber honom också att hjälpa mig med med ärende 1 dvs att boka om en befintlig 2-4-1. Ger honom nya flighter varpå han hittar dessa tillgängliga. Toppen tänkter jag. Han sätter mig på vänt i ca 3 min, återkommer och säger att jag borde cancellera bokningen och lägga en ny bokning. Talar om för honom att det ska inte behövas då en flight i den befintliga ska behållas. Då säger han att varje gång han ändrar awardbokningar så brukar det bli fel efteråt. Blev ställd när han sa det. Jag tackar för samtalet och säger att jag får försöka ringa in på måndag istället.

Nu är det bara att hoppas att avbokningen han utförde är korrekt. Får se om skatterna och vouchern kommer åter nästa vecka.

Lärdomen är nog att låta bli att ringa under en helg för att ändra en awardresa.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Upptäckte idag att en award med LX från BKK till ZRH i C var ändrad avgång nu med ankomst till ZRH 06.20 istället för 19.20 samma dag, anslutningen till ARN via CPH var inte ändrad så det var nu 14 timmar som jag skall sitta på ZRH, ringde SAS och fick tala med en lugn och trevlig kille.
Jag hade sett att SAS hade en bonusplats i Plus på avgången 10,30 från ZRH till ARN killen ser även den, men säger jag kan bara boka dig i GO, låter konstigt säger jag, jag kollar med en kollega säger han och kommer tillbaka och meddelar att eftersom BKK till ZRH är en Star Alliance bokning så går det bara att boka SAS flygningen i GO, stämmer verkligen detta undrar jag?
 

KED

Medlem
Jag hade sett att SAS hade en bonusplats i Plus på avgången 10,30 från ZRH till ARN killen ser även den, men säger jag kan bara boka dig i GO, låter konstigt säger jag, jag kollar med en kollega säger han och kommer tillbaka och meddelar att eftersom BKK till ZRH är en Star Alliance bokning så går det bara att boka SAS flygningen i GO, stämmer verkligen detta undrar jag?
Intressant. Har också vid flera tillfällen sett platser i Plus som jag velat använda som anslutningar till Star Alliance bokningar men det har bara varit möjligt att boka GO. Varit så nöjd med övriga delar i bokningarna att jag inte idats ifrågasätta det.
 

Mr Basic

Medlem
Intressant. Har också vid flera tillfällen sett platser i Plus som jag velat använda som anslutningar till Star Alliance bokningar men det har bara varit möjligt att boka GO. Varit så nöjd med övriga delar i bokningarna att jag inte idats ifrågasätta det.
Låter underligt (men inget nytt när det gäller SAS 2-4-1).
Iaf jag har vid flertalet ggr haft SAS Plus inbakat i en Star Alliance-resa. Har dock stött på detta med fler bolag, t ex LH. Ville boka business hem från München (kom från BOG) och det gick inte trots att platser fanns. Väntade till nära inpå avresa och då gick det utan problem…:rolleyes:
 

fcx

Medlem
Upptäckte idag att en award med LX från BKK till ZRH i C var ändrad avgång nu med ankomst till ZRH 06.20 istället för 19.20 samma dag, anslutningen till ARN via CPH var inte ändrad så det var nu 14 timmar som jag skall sitta på ZRH, ringde SAS och fick tala med en lugn och trevlig kille.
Jag hade sett att SAS hade en bonusplats i Plus på avgången 10,30 från ZRH till ARN killen ser även den, men säger jag kan bara boka dig i GO, låter konstigt säger jag, jag kollar med en kollega säger han och kommer tillbaka och meddelar att eftersom BKK till ZRH är en Star Alliance bokning så går det bara att boka SAS flygningen i GO, stämmer verkligen detta undrar jag?
Jag har varit med om liknande. Agenten fick då ringa "Eurobonusavdelningen" och tillsammans så kunde de lägga till platsen i plus.
 

kristerj

Medlem
Upptäckte idag att en award med LX från BKK till ZRH i C var ändrad avgång nu med ankomst till ZRH 06.20 istället för 19.20 samma dag, anslutningen till ARN via CPH var inte ändrad så det var nu 14 timmar som jag skall sitta på ZRH, ringde SAS och fick tala med en lugn och trevlig kille.
Jag hade sett att SAS hade en bonusplats i Plus på avgången 10,30 från ZRH till ARN killen ser även den, men säger jag kan bara boka dig i GO, låter konstigt säger jag, jag kollar med en kollega säger han och kommer tillbaka och meddelar att eftersom BKK till ZRH är en Star Alliance bokning så går det bara att boka SAS flygningen i GO, stämmer verkligen detta undrar jag?
Har också upplevt detta, agenten "fick" bara boka anslutningsflyg i Go trots att det fanns platser i Plus. Långflygningen var med EVA Air. Ännu en oskriven regel som ibland appliceras av kundtjänst ?
 

Maja

Medlem
+1 på att uppleva att man bara får boka Ekonomi på anslutningsflygen inom Europa gällande framför allt Lufthansa. Sist lyckades jag få till SAS Plus, men det var ingen lätt ombokning och många frågor till back-office innan det blev klart.

Sitter spänt och väntar på att mitt anslutningsflyg i januari CPH-GOT ska ställas in helt (737-700 nu) och se hur den anslutningen kommer lösas. Hoppas SAS istället kan tänka sig att ändra till FRA-ARN-GOT, men har inga större förhoppningar till det.
 
Toppen