Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

LPC123

Medlem
Har fått en ändring på min hemresa EWR-FRA-CPH-GOT den 8 januari. Dels så var det 10 min ändring på EWR-FRA med United (gör ingen större skillnad, dock upptäckte jag att CPH-GOT nu är ersatt med den underbara 737-700. Min avgång finns självklart inte längre på SAS hemsida.

Har försökt vid två tillfällen idag att få boka om till Lufthansas direktflight FRA-GOT som det finns två platser i Business hos United/Air Canada/LifeMiles men SAS hittar dem självklart inte. :eek:

Så får väl helt enkelt sitta lugn i båten till SAS verkligen ställer in planen och sedan stånga mig blodig för att hitta något alternativ i december när de väl ställer in. Så oerhört frustrerande och tröttsamt alltsammans med SAS fulspel.
Just CPH-GOT eller GOT-CPH är hårt drabbad i vinter ttidtabellen av färre turer och många som gick att boka har blivit 737-700 och sen inställda. Mina föräldrar fick den delen inställd på sin tur till TFS och det slutade med att utresan blev 2 dagr tidigare. Svårt med conection via CPH med så få flyg som kommer gå under vintern.
 

Maja

Medlem
Just CPH-GOT eller GOT-CPH är hårt drabbad i vinter ttidtabellen av färre turer och många som gick att boka har blivit 737-700 och sen inställda. Mina föräldrar fick den delen inställd på sin tur till TFS och det slutade med att utresan blev 2 dagr tidigare. Svårt med conection via CPH med så få flyg som kommer gå under vintern.
Det går inte ett enda direktflyg CPH-GOT den 8/1.

Får väl hoppas de bokar om mig till FRA-ARN-GOT istället med SAS som de nu bara säger att FRA-GOT med LH ej finns för dem att boka.

Alternativtet FRA-CPH med LH som jag har nu och sen få CPH-ARN-GOT känns inte som en rimligare routing direkt.
Känns som om SAS kan sluta flyga från Landvetter med tanke på deras strategi nu med att ta bort varenda direktflyg till Köpenhamn, loungen är fortfarande stängd etc.

Ja, jag är frustrerad just nu. Alla höstens Europaresor har blivit inställda/avbokade just för att de tar bort varenda avgång GOT-CPH-CPH.
 
Last edited:

Maja

Medlem
Ser nu att de även har ändrat vår resa den 29/12 BRU-CPH-GOT. Jag ska tydligen inte resa något alls om SAS får bestämma. :(

SK448 CPH-GOT kl. 22:55-23:45 är ändrad till 737-700.

De enda avgångarna den dagen är idagsläget SK594 BRU-CPH kl 10:30-12:05 och vidare med SK1424 CPH-ARN kl 15:10-16:25 och vidare med SK165 ARN-GOT kl 17:50-18:50.

I jmf med avresa kl 17:30-23:45 som vi har i originalbokningen.

Den resan blir också till att boka av när SAS väl behagar ställa in flyget. :mad::eek:

Jag vet att jag har läst tidigare i tråden att någon satte notiser/larm för att se när SAS ändrar flyg. Är det via Expertflyer med betalkonto, eller? Någon vänlig själ får gärna peka mig i rätt riktning hur jag själv bevakar detta att behöva gå in och gå igenom samtliga bokningar via SAS.se dagligen.
 

henke12

Medlem
Jag vet att jag har läst tidigare i tråden att någon satte notiser/larm för att se när SAS ändrar flyg. Är det via Expertflyer med betalkonto, eller? Någon vänlig själ får gärna peka mig i rätt riktning hur jag själv bevakar detta att behöva gå in och gå igenom samtliga bokningar via SAS.se dagligen.


Stämmer, EF's Premiumkonto för 10USD/månad. Aircraft change alert.
Om du inte vill det kan du även gå in och refresha bokningarna i SAS-appen (vilket torde vara snabbare än att göra via sas.se på datorn)
 

011430121

Medlem
Upptäckte vid dagens koll på bokade flygningar att SAS har gjort för mig en lite annorlunda variant, det går bara att boka Plusbiljetter samtliga bokningsklasser i GO är nollade, Pluskabinen är nog en av de största jag har sett, det är bar ett säte som är taget och det är 1D, om ni inte säger till någon så är det jag som har bokat det.

Avgången är den 28 dec och gäller SK1812 mellan BCN-ARN och är en A319.
SK1811 ner till BCN ser mer ”normal ut”
Källa: ExpertFlyer

C481A97A-A4DF-450B-900A-6C1F7025953F.png


56E20311-E97B-4833-8923-2358EB20C741.png


Det är sådant här som gör att man tvivlar på SAS har de redan nu bestämt att ställa in flygningen, skall jag boka av och kanske rent av boka med FINNAIR eller BA
Det är inte lätt att försöka vara trogen resenär till SAS!
 

GOTBound

Medlem
Upptäckte vid dagens koll på bokade flygningar att SAS har gjort för mig en lite annorlunda variant, det går bara att boka Plusbiljetter samtliga bokningsklasser i GO är nollade, Pluskabinen är nog en av de största jag har sett, det är bar ett säte som är taget och det är 1D, om ni inte säger till någon så är det jag som har bokat det.

Avgången är den 28 dec och gäller SK1812 mellan BCN-ARN och är en A319.
SK1811 ner till BCN ser mer ”normal ut”
Källa: ExpertFlyer

Visa bifogad bild 122664

Visa bifogad bild 122665

Det är sådant här som gör att man tvivlar på SAS har de redan nu bestämt att ställa in flygningen, skall jag boka av och kanske rent av boka med FINNAIR eller BA
Det är inte lätt att försöka vara trogen resenär till SAS!

Den enda behållning med ett EBD just nu är att match det till ett Finnair Platinum OW Emerald.
 

ZZZebra

Medlem
Upptäckte vid dagens koll på bokade flygningar att SAS har gjort för mig en lite annorlunda variant, det går bara att boka Plusbiljetter samtliga bokningsklasser i GO är nollade, Pluskabinen är nog en av de största jag har sett, det är bar ett säte som är taget och det är 1D, om ni inte säger till någon så är det jag som har bokat det.

Avgången är den 28 dec och gäller SK1812 mellan BCN-ARN och är en A319.
SK1811 ner till BCN ser mer ”normal ut”
Källa: ExpertFlyer

Det är sådant här som gör att man tvivlar på SAS har de redan nu bestämt att ställa in flygningen, skall jag boka av och kanske rent av boka med FINNAIR eller BA
Det är inte lätt att försöka vara trogen resenär till SAS!

Det är något märkligt med just BCN-ARN, det är väldigt ofta som SAS väljer att allokera en stor del av kabinen till Plus. Titta en bit framåt i tiden, t ex mitten av december så ser man att Plus oftast sträcker sig till rad 15-19.

Så har det sett ut tidigare under hösten och när det sedan närmar sig avgång så "krymper" Plus och blir 8-9 rader. Jag har själv flugit sträckan både CPH/BCN och ARN/BCN under augusti och september och det verkar vara (av mina kanske 10 datapunkter) absolut vanligast just på BCN-ARN (bara åt det hållet).

Så jag skulle inte ge upp hoppet helt om jag vore dig eftersom det förekommer frekvent och att flygen har avgått.

Jag har inte ens kunnat gissa varför man gör så här, någon som vågar sig på en gissning? From förhoppning från SAS?

Min lärdom är i alla fall att inte välja nödutgång på dessa flyg när man åker Plus, för man kommer att bli framflyttad.

Edit: Min observation gäller uppdelningen Plus/Go, när jag åkt tror jag att de fortfarande sålt Go.
 

ZZZebra

Medlem
Troligtvis vikt och balans. Man vill ha så många pax som möjligt långt bak i planet...

En bra gissning. Men som jag nämner ovan så är det väldigt stor skillnad om man tittar på BCN-CPH och BCN-ARN. Finns det någon förklaring till det?

Jämförelse för 15/12 (random datum bara) då fördelningen är:
BCN-CPH 6 Plus och 25 Go. 0 stolar är reserverade
BCN-ARN 19 Plus och 12 Go. 1 stol i Plus och 1 i Go är reserverade.

Jag har bara noterat detta på BCN-ARN. Det har varit så vid alla tillfällen jag kollat under hösten och sedan ändras fördelningen till mer normal några veckor innan avgång.
 
Toppen