Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Shoreline

Medlem
Det är ju bara att gå in på covidbevis.se så får du ett nytt med 90 dagars giltighetstid!
Giltighetstiden är 180 dagar från och med 1 oktober, åtminstone för vaccinationsbevis.

ehalsomyndigheten.se skrev:
Om ditt bevis har utfärdats 1 juli-30 september 2021 är det giltigt i 90 dagar.

Om ditt bevis har utfärdats 1 oktober-31 december 2021 är det giltigt i 180 dagar.
 

Apisto

Medlem
Nu "stänger" Finland gränsen igen, eller rättare sagt går tillbaka till tidigare kontroller av papper och testkrav på alla som inte har varit sjuka eller är vaccinerade. Ingen fribiljett längre för gränskommunerna.

Återigen införs kontroll för inresa till Finland| Haparanda stad
Förstår jag det rätt här att så länge man är fullt vaccinerad [à 14 dagar sedan] (och inte ska plocka med sig mer än en av sina ungar??) så är det inga problem att komma in från Sverige?
 

Maja

Medlem
Yes. Jag bokar uteslutande de billigaste jag kan hitta som listas på brittiska regeringens hemsida.

I många fall fungerar det dock inte att få de riktigt billiga testerna om man inre bor i skotska vissjan och kan testa sig på plats. Att ett pcr-test utfört av en anställd skulle vara billigare än pcr på posten är förstås bara ett stort lurendrejeri, men en väntad aspekt av brittiska regeringens system tyvärr.

Det ska bli riktigt skönt att antigentester godkänns snart. Varför det inte kan vara tidigare än 24 oktober vet jag inte, men den konspiratoriska sidan av mig misstänker som vanligt att det finns ett ekonomiskt intresse för någon inblandad i beslutsprocessen ;)
Har du något tips om vilken leverantör man skulle anlita som turist fre-sön? Funderar just på om jag ska avboka vår resa 26-28/11, (fått nya flygtider som är klart sämre), eller om vi bara ska köra för att äntligen komma iväg utanför tomtgränsen i princip. :eek::D

Vi bor på Hilton London Bankside isf om det kan hjälpa till i vägledningen av vilket ställe som är bäst att ta sett till pris och möjlighet att hämta proverna/lämna.
 

Hachans

Medlem
Har du något tips om vilken leverantör man skulle anlita som turist fre-sön? Funderar just på om jag ska avboka vår resa 26-28/11, (fått nya flygtider som är klart sämre), eller om vi bara ska köra för att äntligen komma iväg utanför tomtgränsen i princip. :eek::D

Vi bor på Hilton London Bankside isf om det kan hjälpa till i vägledningen av vilket ställe som är bäst att ta sett till pris och möjlighet att hämta proverna/lämna.

Jag har inte koll på London då jag köpte i Skottland som bara har en leverantör.

Kör på en som skickar kitet till hotellet så du kan hämta det till incheckning. Sen gör du proverna på en tidpunkt som är förenligt med instruktionerna i brevet och dina (typ en dag då brevlådorna töms). Registrera alla koder och skicka iväg det. Det är nog det absolut enklaste sättet om du inte bokar test på Heathrow och får det ur världen vid ankomst.
 

Tomas E

Medlem
Har du något tips om vilken leverantör man skulle anlita som turist fre-sön? Funderar just på om jag ska avboka vår resa 26-28/11, (fått nya flygtider som är klart sämre), eller om vi bara ska köra för att äntligen komma iväg utanför tomtgränsen i princip. :eek::D

Vi bor på Hilton London Bankside isf om det kan hjälpa till i vägledningen av vilket ställe som är bäst att ta sett till pris och möjlighet att hämta proverna/lämna.
I och med att det räcker med antigentester från 24 okt går det att beställa sådana som man utför själv, d.v.s. inget behov av att skicka in något prov och vänta på resultat. Man verifierar online genom att bl.a. ta en bild på provplattan, som har en Q.R.-kod för att koppla provplattan till just din beställning. Sedan mailas ett testintyg till dig.
En aktör med sådana tester är Chronomics, som har BA-rabatt och bra betyg. Jag har använt dem för det nu avskaffade "pre-arrival"-testet och tyckte det funkade bra.
Dock skulle jag förvänta mig att marknaden för den här typen av test kommer att vara "i rörelse" kommande veckor, med betydligt fler aktörer som erbjuder just denna typ av test, så det är nog lite tidigt att redan ge tips om bästa leverantör.
 

GOTBound

Medlem
Har du något tips om vilken leverantör man skulle anlita som turist fre-sön? Funderar just på om jag ska avboka vår resa 26-28/11, (fått nya flygtider som är klart sämre), eller om vi bara ska köra för att äntligen komma iväg utanför tomtgränsen i princip. :eek::D

Vi bor på Hilton London Bankside isf om det kan hjälpa till i vägledningen av vilket ställe som är bäst att ta sett till pris och möjlighet att hämta proverna/lämna.
Jag har använt Expresstest, de har en site på LHR T2 vilket var smidigt för mig som bodde på olika hotell och inte vågade chansa på att gör-det-själv kittet skulle komma fram rätt dag till rätt hotell.
Expresstest saluför antigen för £35, oklart dock om det är onsite eller hemleverans. Antigen är bokningsbara från den 22/10.
 
Toppen