Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hej!

Ska flyga GOT-FRA-BUD och får olika svar från olika instanser.
Kortfattat, behöver man Covid-test eller vaccination om man enbart mellanlandar i Frankfurt utan att lämna terminalen?
 

Tonton

Medlem
där är väl vaccinerade inte så vanligt förekommande.

"Inte så vanligt förekommande" - Släng inte slentrianmässiga felaktigheter sådär.

Cirka 60% av landets befolkning är vaccinerade (Observera - hela befolkningen, inte från 16 år och uppåt). Sverige beräknas nå EUs mål om 70% typ idag. Så det är inte direkt så att Sverige ligger markant bättre till...

@ThePlumber - för att komma in i Ungern så behöver du vaccinationsbevis eller ett covidtest (PCR) som inte är äldre än 72 timmar*

*Undantaget är landsgränserna mot Kroatien, Österrike, Rumänien, Slovakien och Slovenien. Då krävs inget test. Vilket jag och mina kompisar nyttjande tidigare i somras när vi åkte till Ungern för att hälsa på familjevänner till mig.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Fr.o.m. söndag 24 oktober räcker det med ett antigen-test som "dag 2-test" när man reser till England och är fullvaccinerad. Hittills har det krävts ett PCR-test.
Covid-19: Cheaper travel tests to start on 24 October - BBC News
Förändringen tillkännagavs för några veckor sedan, men datumet var då inte klart utan angavs till "senare i oktober".
Skottland, Wales och Nordirland fattar egna beslut, men under senare månader har de alltid fattat samma beslut som England (d.v.s. den brittiska regeringen) när det gäller reseregler, så sannolikt kommer samma sak att gälla för inresa till hela Storbritannien.
Det krävs fortsatt en passenger location form och att ett dag 2-test ("on or before day 2") bokas och betalas (referensnumret anges på PLF:en), men vid inresa från 24 okt kan detta test alltså vara ett billigare antigentest. Redan nu finns det aktörer, t.ex. Chronomics som ger rabatt för BA-resenärer, som erbjuder antigen-test som man genomför själv (ett testkit skickas till angiven adress), och verifierar genom att ta en bild på testplattan. Dessa har hittills varit för utresa från UK, respektive något som man tar med sig och utför själv som "pre-arrival test" (som avskaffades 4 okt för fullvaccinerade), men jag förutsätter att samma typ av test nu erbjuds som dag 2-test. Prisnivån för de man gör själv har varit i trakten av £ 20.

Jag gick också i de tankarna, det är fortfarande PCR test som gäller för "Day 2"?
Brittiska myndigheterna skrev att de skulle ändra till snabbtest för "Day 2" i slutet an Oktober, någon som sett ett datum för det?

Du läser alltså inte tråden du kommenterar i, haha ;););):D
 

igelkotten

Medlem
Finns några riktigt billiga "providers", vet inte om det finns nån hake, men som jag fattar det kan man som fullvaccinerad boka och betala det billigaste man hittar, t.ex.
Day 2 Fully Vaccinated Test - Self Swab | Claret Diagnostics
för £2
om man bara ska vara i England upp till 2 dygn, exempelvis snabbesök i London, utan att behöva göra testet. Sedan föra in detta i PLF, det är allt?

Yes. Jag bokar uteslutande de billigaste jag kan hitta som listas på brittiska regeringens hemsida.

I många fall fungerar det dock inte att få de riktigt billiga testerna om man inre bor i skotska vissjan och kan testa sig på plats. Att ett pcr-test utfört av en anställd skulle vara billigare än pcr på posten är förstås bara ett stort lurendrejeri, men en väntad aspekt av brittiska regeringens system tyvärr.

Det ska bli riktigt skönt att antigentester godkänns snart. Varför det inte kan vara tidigare än 24 oktober vet jag inte, men den konspiratoriska sidan av mig misstänker som vanligt att det finns ett ekonomiskt intresse för någon inblandad i beslutsprocessen ;)
 
Last edited:

Bankiren

Medlem
Är det någon här inne som vet hur situationen i Florida är gällande bärande av munskydd etc?

Spridningen ser ut att ha avtagit ordentligt i Florida efter att ha toppat under augusti-september, så förhoppningsvis ser det bra/bättre ut när vi ska dit i december.
 

Senator

Moderator
Är det någon här inne som vet hur situationen i Florida är gällande bärande av munskydd etc?

Spridningen ser ut att ha avtagit ordentligt i Florida efter att ha toppat under augusti-september, så förhoppningsvis ser det bra/bättre ut när vi ska dit i december.

Det är svårt att prata om Florida utan att prata politik och Guvernör Ron DeSantis men jag skall försöka hålla mig till fakta ;)
Så här säger AARP. Om du inte känner till AARP så är det "AARP (formerly called the American Association of Retired Persons)" alltså en förening för gott vuxna människor. Jag inser jag kvalar in nästa år när jag fyller 50 :eek:

"Florida recommends but has not required face coverings for the general public. Several cities and large counties, including Miami-Dade, Palm Beach and Hillsborough (which includes Tampa), had mask requirements, but Gov. Ron DeSantis issued an executive order May 3 that barred local governments and school systems from imposing COVID-19 restrictions, including mask rules.

Learn more: Read Florida’s order barring local mask mandates."
 

bvs

Medlem
Är det någon som flugit ARN-OSL och vidare inrikes (BGO i det här fallet) i Norge nyligen och vet hur lång tid det kan ta nu när Domestic transfer är stängd på Gardemoen? Bokade med 50min transfer av gammal vana men det var ju innan jag såg att domestic transfer var helt stängd :) Jag har inget incheckat bagage och i normala fall hade jag inte varit direkt orolig men under nuvarande omständigheter kanske det blir tight?
 

CardKing

Medlem
Tidigare hade ju en hel del länder skrivit att inresa endast gällde upp till 6 månader efter fullvaccinering,



EMA verkar ju stödja att det räcker med 2 doser just nu


.

Jag antar att giltighetetstiden på ditt covid-bevis är avgörande?


Hittade heller inget så du får nog välja specifikt land för att få reda på inreseregler. Finns ingen allmän uppfattning att diskutera.



/letade hos EMA utan resultat på din fråga, däremot en lista på just nu 16 länder utanför EU som ändå är med i deras covidsystem:

Andorra
• Switzerland
• Faroe Islands
• Israel
• Iceland
• Liechtenstein
• Morocco
• Monaco
• North Macedonia
• Norway
• Panama
• San Marino
• Turkey
• Ukraine
• The Vatican


Undertecknads covidpass går ut 16 december så ska klämma in några resor nu. Även trevligt Danmark öppnat upp igen (transfer Kastrup)
 
Toppen