Senaste nytt

Hilton - 2nd Guest stays free

Big Birger

Medlem
Med risk för att skriva i fel tråd...

Sitter och planerar nästa sommars resa till Japan. Vi är 6 personer, och jag är "HHD". Lutar åt att vi bokar 2 rum, och fördelar oss på lämpligt sätt i de två rummen. Vad jag förstår är det bara "mitt" rum som eventuellt uppgraderas och är det 2 personer som får tillgång till "Executive Lounge"?

Någon som har erfarenhet av att boka flera rum som HHD? Tips?

Det går så klart att kontakta hotellet och fråga artigt om inte sällskapet också kan uppgraderas/få tillgång till lounge, och hoppas på det bästa.
 

GOTBound

Medlem
Med risk för att skriva i fel tråd...

Sitter och planerar nästa sommars resa till Japan. Vi är 6 personer, och jag är "HHD". Lutar åt att vi bokar 2 rum, och fördelar oss på lämpligt sätt i de två rummen. Vad jag förstår är det bara "mitt" rum som eventuellt uppgraderas och är det 2 personer som får tillgång till "Executive Lounge"?

Någon som har erfarenhet av att boka flera rum som HHD? Tips?

Det går så klart att kontakta hotellet och fråga artigt om inte sällskapet också kan uppgraderas/få tillgång till lounge, och hoppas på det bästa.
När familjen GOTBound reser är vi två vuxna och två barn. Finns det inga rum med två sovrum bokar jag ett till oss vuxna och ett till barnen.
Jag har som vana att maila hotellet om ev. frukostförmån för rum 2 och förklara att jag vet att detta inte ingår.
8/10 hotell svarar att detta inte ingår men för dig som Diamond gäst gör vi ett undantag och inkluderar frukostförmånen.

Vad som händer i praktiken är att de även oftast lägger in lounge access [om lounge finns] samt även om plats finns uppgradera rum nr två.

Obs, jag förutsätter varken att jag får frukost eller lounge för rum två, utan ser det som en trevligt och uppskattats gest från hotellet.

Pre-covid var det oftast nej i USA [Florida mer specifikt, dock lysande undantag] men ja i Europa.
 

Maja

Medlem
Med risk för att skriva i fel tråd...

Sitter och planerar nästa sommars resa till Japan. Vi är 6 personer, och jag är "HHD". Lutar åt att vi bokar 2 rum, och fördelar oss på lämpligt sätt i de två rummen. Vad jag förstår är det bara "mitt" rum som eventuellt uppgraderas och är det 2 personer som får tillgång till "Executive Lounge"?

Någon som har erfarenhet av att boka flera rum som HHD? Tips?

Det går så klart att kontakta hotellet och fråga artigt om inte sällskapet också kan uppgraderas/få tillgång till lounge, och hoppas på det bästa.
Just Japan är lite speciellt. En hel del hotell anser nämligen att barn över 6 år räknas som vuxen. Många rum kräver att du bokar extrasäng och betalar ganska rejält för den. Så läs noga och kolla vad som står i rumsbeskrivningarna och kontakta hotellet i förväg. Jag hade ingen lyckas alls när jag gjorde min research i förväg inför vår Japanresa för något år sedan då dottern var 10 år. Då blev det Conrad för att där bor barn gratis upp till 18 år.
 

Dawes

Medlem
Bra info i tråden, tacksamt!
Bokade just om 3 nätter på ett Hampton i Berlin och kom undan med €50 mindre

Edit: Bokade om = bokade rum för 1 istället för 2, är HHG.
 
Last edited:

Tostarp

Medlem
Tänk på (står i tidigare trådar) att inom Europa kan man boka andra rummet till halva priset om man har barn. Kräver dock telefonbokning och är räknat på ordinarie pris. Dvs ibland kan det bli billigare om man bokar två rum online isf att ringa.
 
Toppen