Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Tomas E

Medlem
Några uppdaterad bild av köer till Plus/Gold-incheckingen på Arlanda på morgonen? Inser att jag inte flugit SAS från Arlanda på över två månader, men tyvärr ser ut att behöva köa imorgon. Senast jag flög BA tog jag södra säkerhetskontrollen så det var ett tag sedan jag ens gick förbi och såg fållsystemet. Min minnesbild från tidigare är att Plus/Gold-kön då separerades från det övriga fållsystemet ganska långt fram, med risk för att man även som Plus/Gold fastnar om det blir riktigt långa köer. Flyger 08:55.
 

Tveket

Medlem
Några uppdaterad bild av köer till Plus/Gold-incheckingen på Arlanda på morgonen? Inser att jag inte flugit SAS från Arlanda på över två månader, men tyvärr ser ut att behöva köa imorgon. Senast jag flög BA tog jag södra säkerhetskontrollen så det var ett tag sedan jag ens gick förbi och såg fållsystemet. Min minnesbild från tidigare är att Plus/Gold-kön då separerades från det övriga fållsystemet ganska långt fram, med risk för att man även som Plus/Gold fastnar om det blir riktigt långa köer. Flyger 08:55.

Tyvärr stämmer din minnesbild väl överens med min erfarenhet från i fredags.
 

tidyverse

Medlem
Tyvärr stämmer din minnesbild väl överens med min erfarenhet från i fredags.

Börjar incheckningskön på samma ställe oavsett reseklass för att sedan separeras långt fram?

Jag flyger med Lufthansa i business class senare i veckan och ser att incheckningen delas med SAS-flighterna. Vore skönt att slippa trängas med SAS Go-passagerare (och egentligen SAS Plus också...).
 

igelkotten

Medlem
Börjar incheckningskön på samma ställe oavsett reseklass för att sedan separeras långt fram?

Jag flyger med Lufthansa i business class senare i veckan och ser att incheckningen delas med SAS-flighterna. Vore skönt att slippa trängas med SAS Go-passagerare (och egentligen SAS Plus också...).

Den börjar på samma plats men delas upp på en gång i princip (vid gränsen till SAS-området). Jag har också vid något tillfälle flyttat på träbarriären och hoppat in i guldkön (inte trängt mig) när jag var för obegåvad (bakfull) för att fatta var ingången var.
 

Senator

Moderator
Börjar incheckningskön på samma ställe oavsett reseklass för att sedan separeras långt fram?

Jag flyger med Lufthansa i business class senare i veckan och ser att incheckningen delas med SAS-flighterna. Vore skönt att slippa trängas med SAS Go-passagerare (och egentligen SAS Plus också...).

Jag tror vi kom fram till att Lufthansagruppen har en egen för fakir-avgångarna till VIE, FRA, och MUC men sen delar man med SAS. Jag vinkandes glatt förbi SAS-slussen när jag frågade efter business/Star Gold. Mina handfull avgångar sedan juli har det tagit som längst 5min i priokön.
 

adhoc76

Medlem
när jag var för obegåvad

Antingen är jag konstant obegåvad (utan att vara bakfull) eller så förstår jag inte hur det är tänkt att man ska göra som Plus/SAS Gold. När jag åkte morgonflyg i juli var det kö en god bit före Pressbyrån. Jag såg ingen delad fålla vid gränsen till SAS. Jag gick runt och förbi automaterna (och använde dem iofs). Var det fel? Hur är det meningen att man ska göra?
 

Mackan-j

Medlem
Är det fortfarande lång kö till plus på morgonen?

Senast jag flög 06:25 avgången till Alicante för 3 veckor sen så hade jag inte registrerat dokumenten i travel ready och höll nästan på att missa flyget trots att jag var där i hyfsad god tid innan. Reser med vår hund den här gången så måste tyvärr checka in manuellt.
 

TjudöBoy

Medlem
Nu har man ju tyvärr inte uppfunnit ngn sorts glaskula ännu som man kan sia framtiden med men någon som vågar sig på en gissning av läget på Arlanda T5 (om nu inrikes avgångar är kvar där ännu då!?) på nyårsafton, har SAS incheckning 31/12 med avgång ca. 11:30. Har aldrig tidigare åkt på nyåret så har lite dåligt med referenser/erfarenheter av läget en sådan dag.
Vi är 2 familjer å samtliga har bagage som behöver checkas in, vi flyger inrikes och jag har *gold så slipper ju till prio kassan men den andra familjen hamnar väl å köa för att dumpa bagaget!? Räcker det att vi är på plats vid 09:30-10:00 tiden eller ska man satsa på tidigare tid?
 

Mr Planning

Medlem
Nu har man ju tyvärr inte uppfunnit ngn sorts glaskula ännu som man kan sia framtiden med men någon som vågar sig på en gissning av läget på Arlanda T5 (om nu inrikes avgångar är kvar där ännu då!?) på nyårsafton, har SAS incheckning 31/12 med avgång ca. 11:30. Har aldrig tidigare åkt på nyåret så har lite dåligt med referenser/erfarenheter av läget en sådan dag.
Vi är 2 familjer å samtliga har bagage som behöver checkas in, vi flyger inrikes och jag har *gold så slipper ju till prio kassan men den andra familjen hamnar väl å köa för att dumpa bagaget!? Räcker det att vi är på plats vid 09:30-10:00 tiden eller ska man satsa på tidigare tid?

Har rest några gånger på nyårsafton, men före pandemin, och det har alltid varit väldigt lugnt just den dagen.

Dom flesta vill nog flyga ut innan nyår, alt efter.
 

Hachans

Medlem
Har rest några gånger på nyårsafton, men före pandemin, och det har alltid varit väldigt lugnt just den dagen.

Dom flesta vill nog flyga ut innan nyår, alt efter.

Precis så.

Det är dessutom extremt sällan kö till bag drop. Tagga väskorna själva i automaterna och släpp dem på bandet. Brukar inte ens bry mig om prio där för det går snabbare att tagga själv.
 
Toppen