Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

Thornado

Medlem
En sak som verkligen skulle få mig att anstränga mig att skaffa Diamond skulle vara om en av fördelarna hade varit att kunna boka bonusresor på alla sas flyg så länge det finns plats, lite motsvarande som man har som Nordic Choice Platinum att kunna boka rum för poäng så länge det finns lediga rum.
Nu kanske man kan säga att detta redan finns då man idag kan betala en vanlig biljett med poäng men jag skulle vilja att man kunde boka en riktig bonusresa, dvs att vanliga platser kunde konverteras till bonusplatser just för dem som har Diamond.

En förmån som man ju trots allt har som Diamond är att man får rabatt (30%? eller är det bara 20%?) på poängpriset om man bokar just "bästa tillgänglighet"/vanliga biljetter för poäng (mer än 14 dagar innan avgång). För det mesta så är det ju såklart väldigt dyrt, men jag har faktiskt sett destinationer/datum där detta (om man räknar med att man även tjänar poäng på dessa resor) ger en riktigt bra nettokostnad i poäng (åtminstone så länge man jämför med ordinarie poängpriser och inte tar med Amex 2-4-1 eller Mastercard FlyPremium i ekvationen).
 

Andreas.Net

Medlem
En förmån som man ju trots allt har som Diamond är att man får rabatt (30%? eller är det bara 20%?) på poängpriset om man bokar just "bästa tillgänglighet"/vanliga biljetter för poäng (mer än 14 dagar innan avgång). För det mesta så är det ju såklart väldigt dyrt, men jag har faktiskt sett destinationer/datum där detta (om man räknar med att man även tjänar poäng på dessa resor) ger en riktigt bra nettokostnad i poäng (åtminstone så länge man jämför med ordinarie poängpriser och inte tar med Amex 2-4-1 eller Mastercard FlyPremium i ekvationen).
Detta hade jag inte tänkt på, denna skulle ju kunna bli ännu bättre om man kunde applicera denna ihop med en 2-4-1 eller Fly Premium.
 

Doctor-X

Medlem
Det jag skulle önska mig mest som EBD är en årlig uppgraderingsvoucher (GO->Business, endast revenuebiljetter), likt det som finns för Miles & Smiles.
Tycker personligen att skillnaden mellan EBD och EBG är nog lite klen idag, men tror snarare att man kommer minska förmånerna för EBG än att lägga till något extra för EBD.
 

palmen

Moderator
Detta hade jag inte tänkt på, denna skulle ju kunna bli ännu bättre om man kunde applicera denna ihop med en 2-4-1 eller Fly Premium.
Problemet är att det inte är poängbiljetter, det är helt vanliga biljetter som betalas med den fiktiva valutan poäng och inte kronor.
Att kunna boka en sådan resa i Business men bara betala poängen för go och dessutom tjäna intjäning som en business flight skulle göra detta nästan gratis. "Värva två personer till Amex och få två business biljetter med sas", det skulle inte fungera. Jag hade åkt business till USA 10-20ggr per år om det var möjligt utan att betala en enda flight.
 

aldrighemma

Medlem
årlig uppgraderingsvoucher (GO->Business, endast revenuebiljetter)
Det skulle vara en högst rimlig förmån i mitt tycke, och förmodligen inte särskilt kostsamt för sas heller. Det skulle nog vara mycket mer uppskattat för dom flesta än presenten man fick före pandemin. Den skulle ju förstås fortfarande vara i mån av plats, men gå före CU t ex.
 

Erik M

Medlem
En förmån som man ju trots allt har som Diamond är att man får rabatt (30%? eller är det bara 20%?) på poängpriset om man bokar just "bästa tillgänglighet"/vanliga biljetter för poäng (mer än 14 dagar innan avgång). För det mesta så är det ju såklart väldigt dyrt, men jag har faktiskt sett destinationer/datum där detta (om man räknar med att man även tjänar poäng på dessa resor) ger en riktigt bra nettokostnad i poäng (åtminstone så länge man jämför med ordinarie poängpriser och inte tar med Amex 2-4-1 eller Mastercard FlyPremium i ekvationen).
Visst är det så att om SAS kör nån kampanj på vanliga biljetter så blir de också billigare att köpa för poäng?
 

Simon90

Medlem
Har SAS sagt att bytet mot goodie-bag faktiskt är bättre tillgänglighet på sittplatser i och med att guld inte kan boka dem gratis längre? Urtrist i så fall, jag har guld just nu och jag tycker att det är en stor försämring detta med sittplatserna redan nu. Jag blir Diamond om någon månad, så då får jag tillbaka förmånen igen då, men jag tycker att det är en för basal grej för att verkligen ses som en bra förmån för Diamond. Det är snarare uselt att man inte kan välja sittplats som guld.
 
  • Gilla
Reactions: hco

palmen

Moderator
Har SAS sagt att bytet mot goodie-bag faktiskt är bättre tillgänglighet på sittplatser i och med att guld inte kan boka dem gratis längre? Urtrist i så fall, jag har guld just nu och jag tycker att det är en stor försämring detta med sittplatserna redan nu. Jag blir Diamond om någon månad, så då får jag tillbaka förmånen igen då, men jag tycker att det är en för basal grej för att verkligen ses som en bra förmån för Diamond. Det är snarare uselt att man inte kan välja sittplats som guld.
Nej de har aldrig sagt det mig veterligen. Snarare ett konstaterande att goodie bag försvann vilket var negativt men att det är mer exklusivt att välja plats nu gratis (positivt). Finns nog väldigt lite korrelation mellan dessa två förmåner
 
Toppen