Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Absolut, köper din poäng att målet med testen är inte sprida smittan, för samhället i stort och det håller jag helt klart med om. Men för den specifika individen som köper tjänsten med test och reseintyg är ju målet från min synvinkel att kunna resa, annars hade individen tagit ett gratis test på vårdcentralen.

Förstår ert resonemang och kan bara hoppas att det majoriten resonerar på samma sätt. Men av vad jag har hört av vänner och bekanta under sommaren (då många "ovana" resenärer är ute och flyger) är att många likt tidigare medlemsinlägg, hellre hade köpt ett papper där det står negativt för 100 kronor än ett Labbresultat som det står Negativt på för 500 kronor. Därav att jag inte riktigt förstod det starka reaktionerna, men med ert resonemang om att markera förstår jag de starka reaktionerna... :)
Lite som att gå igenom alla checklistor inför en flygning. Är ju betydligt bättre om flygbolaget fuskar och godkänner allting så att man kommer iväg till solen. Risken att planet störtar är väl ändå minimal?
 

Jonas C

Medlem
Det är för andras säkerhet man testar sig, om man inte har symptom. Det är för att undvika att sprida den här smittan som till dags dato har dödat över fyra miljoner människor.
Det är rimligt och har man symptom så bör man absolut testa sig och med fördel avstå från att resa helt.

Har man köpt en resa för 30 000 SEK, är fullt vaccinerad och saknar symptom så är oron att man kan ha råkat smitta människor i sin omgivning asymtomatiskt det sista folk tänker på. Det kan lika gärna ha skett utan ens vetskap på hemmaplan när man inte reser. Folk är mer oroliga över att tvingas ställa in sin resa över ett falskt positiv, eller att svaret inte kommer tillbaka i tid nog för avresan (vilket har hänt mig). Givetvis så köper de flesta människor (mig själv inkluderad) test i god tro att de skickas till labbet och analyseras korrekt. Men om företag A erbjuder ett test som kostar halva priset mot företag B så väljer de flesta företag A utan större hänsyn till hur företaget i fråga kommer fram till resultatet.

Att det förekommer mycket fusk inom testbranschen är tragiskt, dessutom i kombination med faktumet att många länder kräver PCR-test oavsett om du är vaccinerad eller inte. Det ökar inte direkt viljan hos folk att vaccinera sig, samtidigt som det är skadligt mot resebranschen i sin helhet.
 

Glenn E

Medlem
Test branchen måste vara mycket lukrativ. Jag gjorde en läkarundersökning för att behålla min tunga behörighet (lastbil,buss körkort) igår och det var på samma ställe som de utfärdar reseintyg. 2 snygga Stockholm kvinnor som hyrt in sig i två konferens rum på Radisson Blu Scandinavia hotel i Göteborg. Så om jag hade varit läkare hade nog detta varit ett bra extra knäck just nu.
 

Fredrik

Medlem
Lite som att gå igenom alla checklistor inför en flygning. Är ju betydligt bättre om flygbolaget fuskar och godkänner allting så att man kommer iväg till solen. Risken att planet störtar är väl ändå minimal?

Här är ju skillnaden att en stor del av befolkningen inte tror på att covid är allvarligt.

För dem är allt detta onödig och kostsam teater. Såna människor testar sig bara för att få "rätt" resultat och för att de "måste".

Det här gäller ett stort antal medlemmar på det här forumet också.
 
Det är rimligt och har man symptom så bör man absolut testa sig och med fördel avstå från att resa helt.

Har man köpt en resa för 30 000 SEK, är fullt vaccinerad och saknar symptom så är oron att man kan ha råkat smitta människor i sin omgivning asymtomatiskt det sista folk tänker på. Det kan lika gärna ha skett utan ens vetskap på hemmaplan när man inte reser. Folk är mer oroliga över att tvingas ställa in sin resa över ett falskt positiv, eller att svaret inte kommer tillbaka i tid nog för avresan (vilket har hänt mig). Givetvis så köper de flesta människor (mig själv inkluderad) test i god tro att de skickas till labbet och analyseras korrekt. Men om företag A erbjuder ett test som kostar halva priset mot företag B så väljer de flesta företag A utan större hänsyn till hur företaget i fråga kommer fram till resultatet.

Att det förekommer mycket fusk inom testbranschen är tragiskt, dessutom i kombination med faktumet att många länder kräver PCR-test oavsett om du är vaccinerad eller inte. Det ökar inte direkt viljan hos folk att vaccinera sig, samtidigt som det är skadligt mot resebranschen i sin helhet.

Varför tror du att länder kräver vaccination och/eller tester egentligen, vad tror du syftet med det är, vad vill de åstadkomma tror du?

Det vore väldigt intressant att förstå hur du ser på detta.
 

Linmet

Medlem
Förslag på vettigt alternativ för PCR-test (anti-gen duger inte) en måndag kväll sen e.m. / kväll för avresa tisdag morgon från arn (10:00).

Vet arlanda finns men de är dyra... Familj på 4...

E4an Linköping till Arlanda är alternativ. Men svar nästa dag är alltså inte good enough. Vaccina garanterar svar samma dag men verkar bara ha tester till 14. duger inte.
 

Doctor-X

Medlem
Förslag på vettigt alternativ för PCR-test (anti-gen duger inte) en måndag kväll sen e.m. / kväll för avresa tisdag morgon från arn (10:00).

Vet arlanda finns men de är dyra... Familj på 4...

E4an Linköping till Arlanda är alternativ. Men svar nästa dag är alltså inte good enough. Vaccina garanterar svar samma dag men verkar bara ha tester till 14. duger inte.

På Arlanda kör ju Vaccina svar samma dag för 895kr/person. Mig veterligen finns det inte billigare än ~900kr/person inkl reseintyg och svar samma dag. Fanns någon öppningserbjudande från ett okänt företag för 500kr i Stockholm (tror inte det erbjudandet gäller längre) men vid närmare granskning av vilka som stod bakom kändes det väldigt oseriöst och jag valde att aldrig testa dem.
 
Förslag på vettigt alternativ för PCR-test (anti-gen duger inte) en måndag kväll sen e.m. / kväll för avresa tisdag morgon från arn (10:00).

Vet arlanda finns men de är dyra... Familj på 4...

E4an Linköping till Arlanda är alternativ. Men svar nästa dag är alltså inte good enough. Vaccina garanterar svar samma dag men verkar bara ha tester till 14. duger inte.
Legehuset i Linköping har öppet för testning på söndagar, så har ni provsvar måndag kväll. Eller vart bor ni?
 

Linmet

Medlem
På Arlanda kör ju Vaccina svar samma dag för 895kr/person. Mig veterligen finns det inte billigare än ~900kr/person inkl reseintyg och svar samma dag. Fanns någon öppningserbjudande från ett okänt företag för 500kr i Stockholm (tror inte det erbjudandet gäller längre) men vid närmare granskning av vilka som stod bakom kändes det väldigt oseriöst och jag valde att aldrig testa dem.
Tack.

vaccina 900kr/person är en bra deal men mig veterligen erbjuder de inga tester efter 14? Vet ni något ställe linköping-arn som erbjuder senare o svar samma dag?

Legehuset i Linköping har öppet för testning på söndagar, så har ni provsvar måndag kväll. Eller vart bor ni?

tack. Det är bästa alternativet nu men ganska dyra
 

Tomas E

Medlem
Tack.

vaccina 900kr/person är en bra deal men mig veterligen erbjuder de inga tester efter 14? Vet ni något ställe linköping-arn som erbjuder senare o svar samma dag?
De sista PCR-tiderna hos Vaccina i centrala Stockholm verkar vara 1450/1455 beroende på ställe. Så det måste vara någon cut-off vid 15 för att de ska ge kunna svar samma dag. Det låter lite för tidigt för ditt önskemål om "tidig e.m."

Observera dock att hos Vaccina gäller:
PCR-testning i Stockholm, Arlanda, Göteborg och Malmö ger intyg samma dag. I övriga orter ges intyg dagen efter.
...så att testa sig utanför Stockholm mindre än ett dygn före avgång kommer inte att ge dig ett svar i tid.

Vaccina verkar också erbjuda PCR-tester i Norrköping (men bara antigentester i Linköping) och ha öppet där på lördag förmiddag, men inte söndagar. Kanske funkar det att köra dit? Svar bör du då få under söndagen.

Om du ska till ett resmål med 72 h PCR-krav som räknas mot din avgångstid bör det precis funka att testa sig lördag f.m.
 
Toppen