Senaste nytt

Stoppa flyg mellan Stockholm och Göteborg

Alf

Medlem
Det är inte fel att satsa på transfer även med tåg. Man måste inte flyga hela vägen om det finns förbindelse med järnväg en del av sträckan. Norrland till Göteborg måste inte vara med flyg hela sträckan. Det kan vara tåg från Arlanda. Kapaciteten på stambanorna kan ökas ganska enkelt genom att man dubblar antalet vagnar i X2000, vilket har gjorts under corona perioden. Då får man plats med ytterligare tåg på banan.

Det elflygplanet man planerar få i drift de närmaste 10 åren är bl a det svenskbyggda ES-19 som tar 19 passagerare. Det blir inte direkt bekvämt, 8 rader med 30” mellan stolarna. Långt efter tåget i komfort. Räckvidden är 250 Nm. Till Göteborg/Landvetter är det 245 Nm från ARN. Det betyder att detta flygplan inte kan flyga denna sträcka eftersom det inte finns någon batterireserv till någon alternativflygplats.

Det lär nog dröja innan vi får elflygplan som har någon större räckvidd och kapacitet. Höghastighetsbanorna hinner med all säkerhet hinna bli klara innan vi får dessa flygplan. Dessutom är elflygplanen ganska långsamma.

Det lutar nog åt att tåget vinner i framtiden på korta sträckor. Redan för 20 år sedan åkte jag med Lufthansa tåg mellan Frankfurt och Dusseldorf. Det var en härlig och avkopplande tågresa längs Rhen floden, bekväm stol med bra utrymme och mat och dryck ingick.

Sedan kan man fråga sig varför inte SAAB är med och satsar på denna nya teknik med nya flygplan.
 

Alf

Medlem
Därför att de slutade tillverka egna civila flygplan för ca 22 år sedan och på den civila sidan enbart är fokuserade på lättviktskonstruktioner till bl.a. Airbus?
In 1997, Saab made the decision to focus its commercial aeronautics business on supplying structural components to major aircraft manufacturers.
Det var ju med anledning till att turboprop inte var det kunderna ville ha, speciellt i USA, pga av att ATR flygplanen hade en haveristatistik som var förödande. På så sätt blev det även omöjligt att sälja SAAB2000 som är ett av de bästa turboprop som byggts efter F50.

Men nu är man ju inne i en helt ny generation av flygplan och SAAB har ett större kunnande på att konstruera och bygga flygplan än vad tillverkaren av ES-19 har.
 

ulagun

Medlem
Gissar att den här tråden kommer spåra ur
Så även tågen???
Allvarligt varför diskussioner som denna?
Vad leder lagar, påbud och bestämmelser till?
Låt marknaden ( resande arbetsgivare osv)avgöra bästa färdsätt.
Arbetade på företag med mycket resande mellan Malmö Göteborg.
Fåtal som flög. Krångligt och tidsödande ta sig Kastrup och Landvetter.
Något fler som tog tåget, men irriterande med många förseningar och obekväma Öresundståg.
Absoluta flertalet tog faktiskt bilen. Vid frågan varför blev svaren Från A till B utan krångel och och inga väntetider före/efter arbetsdagen. De flesta bodde inte intill flygplats eller tågststion utan skulle först
ta sig från någon förort Gav en "frihetskänsla" med bilen
Inte optimala färdsättet miljö/säkerhetsmässigt men var de facto så.
Med tätare och framförallt pålitligare tidtabeller samt bekvämare tåg hade säkert fler valt det alternativet.
 

Delayed

Medlem
Med tätare och framförallt pålitligare tidtabeller samt bekvämare tåg hade säkert fler valt det alternativet.
Inte helt säker på att speciellt många skulle ha gjort det. Fortfarande så skulle "Från A till B utan krångel och inga väntetider", "De flesta bodde inte intill flygplats eller tågstation" och "en frihetskänsla med bilen", gälla. Hur tät och pålitlig tidtabellen och hur bekväma tågen, än blev, så tror jag att de som idag föredrog bilen skulle fortsätta med det. De allra flesta i alla fall. Jag skulle höra till den gruppen.
 

011430121

Medlem
Det är lite OT från rubriken, trådskaparen har dock en länk om korta flygresor.

I bland undrar jag om jag och politikerna lever i samma samhälle.
Jag har varit i Kramfors i helgen, tänkte ta bilen men bestämde mig för att ta tåget, det går tåg från Stockholm och till Kramfors, tåget fortsätter till Umeå

Bokade med avgång 06,21 ankomst till Kramfors 11,20, efter några dagar kom en ändring från SJ på grund av barnarbete mellan Sundsvall och Umeå gick tåget bara till Sundsvall inga alternativ hur jag skulle komma till Kramfors.
Efter ytterligare någon dag kom det även var inställt till Sundsvall på tillbaka vägen, samt resan skulle ta två timmar längre än vanligt, nu var det även barnarbete vid Upplans Väsby så vi åker Uppsala-Sala-Västerås-Stockholm.

Ankomst Stockholm skulle vara 19,11 men vi är bara 8 minuter sena
6 timmars resa från Sundsvall, har blivit körd både till och från Kramfors i bil, det är ca 4x8 mil. 1 timme åt varje håll

OBS detta är ingen politiskt inlägg, utan bara ett konstaterande hur verkligheten är.
 
Toppen