Man bör kanske hålla sig till fakta när man debatterar. Fakta är att språkröret INTE har flugit Arlanda - Bromma. Han skulle ut på en tjänsteresa, och regeringsplanet var på service. Därför flögs ett ersättningsplan TOMT från Arlanda. Om Fridolin hade vetat om detta hade han åkt ut till Arlanda istället och påbörjat resan där.
Flyg Göteborg - Arlanda bör naturligtvis inte förbjudas per se, då transfer alltid kommer att behövas. Det finns även gott om tillfällen då även point-to-point Göteborgsregionen - Stockholmsregionen går snabbare med flyg Landvetter - Arlanda.
När tågresorna blir snabbare och smidigare så kommer kunderna att välja det alternativet istället beroende på vart man ska.
För övrigt anser jag att BMA bör förstöras.
Man ska aldrig låta fakta stå vägen för en bra story. Men det är väl så i tiden vi lever i nu att det spelar ingen roll om något stämmer eller inte, för svaret blir alltid "men om det hade stämt, så hade det varit för jävligt, så jag tänker inte ändra min åsikt".
I övrigt håller jag helt med om kortare flygturer bör förbjudas. Jag tycker det är helt orimligt att en sträcka som går att åka på 3-4 timmar ska trafikeras med flyg. I princip. Men då måste vissa grejer finnas på plats först innan det blir aktuellt.
- Genomgående tåg så att man slipper byte i Stockholms central. Arlanda servar inte enbart Stockholm utan även Västerås, Uppsala, Gävle etc. En tågresa från Uppsala till Göteborg/Malmö tar ganska lång tid, där lönar sig flyget. Men har man centrala Stockholm som utgångspunkt så lönar det sig inte att flyga till Göteborg.
- Det måste till interlineavtal och bagagehantering. Det måste gå att boka en flygtur med tåg i biljetten utan att det blir svindyrt. Detta funkar ibland i Frankrike t.ex. men funkar inte här. Jag vet att IATA jobbar mycket för att få till detta (lyssnade på deras planer senast i förrgår), men de statliga bolagen och myndigheterna behöver se till att få upp en infrastruktur för detta. Det hjälper inte att IATA kan skicka din väska till Göteborg C via Arlanda om inte tågbolag kan hantera väskan.
- Byten och transfer måste garanteras.
- Det måste knytas ihop lojalitetsprogram och de får gärna premiera resande med tåg. Se till att det finns incitament att välja tåg.
- Tåget måste matcha flygets komfortnivåer vad gäller väntområden (lounge, sittplatser mm) och liknande. Kylslagna perronger duger inte till detta.
- Lagstiftningen måste harmoniseras så att du inte råkar i kläm när tåget är sent och du missar flyget. Kompensationsnivåerna på tågtrafiken måste upp.
Detta kommer bli dyrt. Jag tycker att investeringskostnaden är något som staten får ta. Men som sagt, jag tycker att det i princip inte ska gå att flyga så korta sträckor, men vi är inte i en position än att kunna förbjuda det.