Senaste nytt

Stoppa flyg mellan Stockholm och Göteborg

Mikeswede

Medlem
Bromma Arlanda för MP språkrör och Kungen kanske man bör börja med...
Jämförelsem med Frankrike visar återigen att herr Tovatt har svårt att hämta in fakta. Man byggde först ut järnvägen (snabbtåg) sedan förbjöd man inrikes flyg. Tovatt vill förbjuda flyg nu och ev. bygga höghastighetståg som är färdiga 2035. Ideen är bra men uselt förslag till genomförande.
 

NotRyan

Medlem
Gustav Fridolin tog ju flyget Arlanda - Bromma så man kanske skulle börja med resor under 10 minuter.


Bromma Arlanda för MP språkrör och Kungen kanske man bör börja med...
Jämförelsem med Frankrike visar återigen att herr Tovatt har svårt att hämta in fakta. Man byggde först ut järnvägen (snabbtåg) sedan förbjöd man inrikes flyg. Tovatt vill förbjuda flyg nu och ev. bygga höghastighetståg som är färdiga 2035. Ideen är bra men uselt förslag till genomförande.

Man bör kanske hålla sig till fakta när man debatterar. Fakta är att språkröret INTE har flugit Arlanda - Bromma. Han skulle ut på en tjänsteresa, och regeringsplanet var på service. Därför flögs ett ersättningsplan TOMT från Arlanda. Om Fridolin hade vetat om detta hade han åkt ut till Arlanda istället och påbörjat resan där.

Flyg Göteborg - Arlanda bör naturligtvis inte förbjudas per se, då transfer alltid kommer att behövas. Det finns även gott om tillfällen då även point-to-point Göteborgsregionen - Stockholmsregionen går snabbare med flyg Landvetter - Arlanda.

När tågresorna blir snabbare och smidigare så kommer kunderna att välja det alternativet istället beroende på vart man ska.

För övrigt anser jag att BMA bör förstöras.
 

Tomas E

Medlem
Man bör kanske hålla sig till fakta när man debatterar. Fakta är att språkröret INTE har flugit Arlanda - Bromma. Han skulle ut på en tjänsteresa, och regeringsplanet var på service. Därför flögs ett ersättningsplan TOMT från Arlanda. Om Fridolin hade vetat om detta hade han åkt ut till Arlanda istället och påbörjat resan där.
Så minns jag det också, bortsett från en liten detalj. Statsflyget hörde av sig till regeringskansliet och undrade om resan kunde börja på Arlanda istället av denna anledning, men det kunde den inte. Därför blev det en tomflygning tack vare Fridolins medarbetare. (Har dock tillämpat inställningen "kolla aldrig en bra story" så kan inte garantera detta till 100%... :D)

Numera är statsflyget dock baserat på Arlanda så linjen ARN-BMA har alltså lagts ner. ;)
 

Mikeswede

Medlem
Ber om ursäkt om man min kommentar huruvida någon flugit Arlanda - bromma överskuggade mitt egentliga inlägg. Jag tycker det är helt ok att dra ner/förbjuda inrikesflyg (också matarflyg) men då måste man erbjuda ett alternativ som ger liknande möljigheter
- Kraftig utbyggnad/effektivisering av järnvägen
- Erbjuda samarbete med tågoperatörer för att ta tåg istället för matarflyg (see ex. Tyskland)
 
  • Gilla
Reactions: hco

majoren

Medlem
Typiskt Stockholmssyndrom. Tanken på att anslutningsflyg är viktigt för de 80% som bor utanför Stockholm finns inte. Samma tänk ledde ju en gång till att Terminal 4 underdimensionerades. Alla "visste" att inrikesflyget skulle minska när det flyttade från Bromma till Arlanda 1984 - det blev ju längre till flygplatsen. I själva verket ökade efterfrågan enormt då 80% av befolkningen (alla utanför Stockholm) fick bättre anslutningar.
 

Hachans

Medlem
Man bör kanske hålla sig till fakta när man debatterar. Fakta är att språkröret INTE har flugit Arlanda - Bromma. Han skulle ut på en tjänsteresa, och regeringsplanet var på service. Därför flögs ett ersättningsplan TOMT från Arlanda. Om Fridolin hade vetat om detta hade han åkt ut till Arlanda istället och påbörjat resan där.

Flyg Göteborg - Arlanda bör naturligtvis inte förbjudas per se, då transfer alltid kommer att behövas. Det finns även gott om tillfällen då även point-to-point Göteborgsregionen - Stockholmsregionen går snabbare med flyg Landvetter - Arlanda.

När tågresorna blir snabbare och smidigare så kommer kunderna att välja det alternativet istället beroende på vart man ska.

För övrigt anser jag att BMA bör förstöras.

Man ska aldrig låta fakta stå vägen för en bra story. Men det är väl så i tiden vi lever i nu att det spelar ingen roll om något stämmer eller inte, för svaret blir alltid "men om det hade stämt, så hade det varit för jävligt, så jag tänker inte ändra min åsikt".

I övrigt håller jag helt med om kortare flygturer bör förbjudas. Jag tycker det är helt orimligt att en sträcka som går att åka på 3-4 timmar ska trafikeras med flyg. I princip. Men då måste vissa grejer finnas på plats först innan det blir aktuellt.

- Genomgående tåg så att man slipper byte i Stockholms central. Arlanda servar inte enbart Stockholm utan även Västerås, Uppsala, Gävle etc. En tågresa från Uppsala till Göteborg/Malmö tar ganska lång tid, där lönar sig flyget. Men har man centrala Stockholm som utgångspunkt så lönar det sig inte att flyga till Göteborg.
- Det måste till interlineavtal och bagagehantering. Det måste gå att boka en flygtur med tåg i biljetten utan att det blir svindyrt. Detta funkar ibland i Frankrike t.ex. men funkar inte här. Jag vet att IATA jobbar mycket för att få till detta (lyssnade på deras planer senast i förrgår), men de statliga bolagen och myndigheterna behöver se till att få upp en infrastruktur för detta. Det hjälper inte att IATA kan skicka din väska till Göteborg C via Arlanda om inte tågbolag kan hantera väskan.
- Byten och transfer måste garanteras.
- Det måste knytas ihop lojalitetsprogram och de får gärna premiera resande med tåg. Se till att det finns incitament att välja tåg.
- Tåget måste matcha flygets komfortnivåer vad gäller väntområden (lounge, sittplatser mm) och liknande. Kylslagna perronger duger inte till detta.
- Lagstiftningen måste harmoniseras så att du inte råkar i kläm när tåget är sent och du missar flyget. Kompensationsnivåerna på tågtrafiken måste upp.

Detta kommer bli dyrt. Jag tycker att investeringskostnaden är något som staten får ta. Men som sagt, jag tycker att det i princip inte ska gå att flyga så korta sträckor, men vi är inte i en position än att kunna förbjuda det.
 
Men som sagt, jag tycker att det i princip inte ska gå att flyga så korta sträckor, men vi är inte i en position än att kunna förbjuda det.
Det du egentligen är emot är förbränningsmotorer, inte flyg? Så lyckas jag få till ett elflyg hade det varit ok med kort sträcka?

Diskuterar vi infrastruktur för inrikes tycker jag det är en distinktion värd att göra. Elflyget har trotts allt en potential på kortare sträckor inom inte allt för lång framtid.
 
Toppen