Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

igelkotten

Medlem
Inga av mina tester har försvunnit, men jag har å andra sidan enbart använt leverantörer (flera olika) med bra betyg på Trustpilot. Så förmodligen är det väldigt leverantörsberoende. Ibland har returposten och svarstiden däremot varit något längre än väntat.

Ja jag kan nog inte påstå att de jag beställt ifrån ingett särskilt högt förtroende baserat på webbsidedesign. Men de har valts utifrån regeringens hemsida, sorterat på pris, och PCR-tester gör jag ändå några gånger i veckan för att få komma in på kontoret.

Sorterar man på pris på regeringens hemsida kan man chockeras över vilken skev situation den brittiska regeringen, som vanligt, lyckas skapa. Namnen på bolagen ser riktigt skumma ut och erbjuder pcr-test "från £3.99".... o_O
 

marbe166

Medlem
Hej, är det någon som har koll på restriktioner i Berlin nu? Försöker hitta info på nätet men det känns mycket oklart. https://www.swedenabroad.se/sv/utla...n-till-svenskar-i-tyskland-angående-corona2/# säger att Tyskland kommer vara stängt mellan 16 dec och 10 Jan men misstänker att det är gamla nyheter trotts att sidan blev uppdaterad 19aug 2021.

Ja, den där infon är från förra året. Nu gäller:
- FFP2-maskkrav i kollektivtrafiken och på flygplatsen.
- 2G-krav (Geimpft eller Genesen, d.v.s. fullvaccinerad eller genomgången Coronainfektion) för tillträde till de flesta offentliga tillställningar (barer, restauranger, sport, kultur)

@NyfikenGrau kan säkert fylla på med viktig info.
 

kristerj

Medlem
Hej, är det någon som har koll på restriktioner i Berlin nu? Försöker hitta info på nätet men det känns mycket oklart. https://www.swedenabroad.se/sv/utla...n-till-svenskar-i-tyskland-angående-corona2/# säger att Tyskland kommer vara stängt mellan 16 dec och 10 Jan men misstänker att det är gamla nyheter trotts att sidan blev uppdaterad 19aug 2021.
Jag var i Berlin igår och restauranger o butiker var öppna. Dock behövs munskydd inomhus i offentliga miljöer (restauranger, hotell, kollektivtrafik etc). Du kan använda LUCA appen o skanna dina intyg där. En del ställen ville se på appen, andra brydde sig inte.
Gällande 16 december till 10 januari i iår så är din gissning lika god som min, ingen vet säkert hur läget ser ut i december, men jag tror att det är gammal information på hemsidan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag vet inget utöver det som nämnts, alltså framför allt att infon gällande jul och nyår gäller förra året - det är ju med pandemimått en evighet till jul nu och man vet knappt vad som kommer gälla tre veckor framåt. Precis hemkommen själv från längre semester så försöker uppdatera mig..
 

mischadee

Medlem
Hur ska sas veta att du bara kommer vara airside för att du har en retur samma dag?
Om du nu planerar att ha hemmakontor i en lounge gissar jag att du tänker stanna några timmar. Det skulle ju innebära att de flesta utgår ifrån att du faktiskt har ett ärende till London över dagen. Att flyga till Heathrow i några timmar för ett möte och sedan hem igen sker varje dag för flertalet resenärer (kanske inte så frekvent under lockdown).

Har du en tor biljett och inte bara transit så är det flygbolaget som flyger dig dit som ansvarar för att du har rätt papper och uppfyller de krav som finns. Om du inte har det är det flygbolaget som får stå för kostnader att skicka hem dig samt eventuella böter. Kan inte tänka mig något flygbolag som är villiga att ta den risken bara för att någon vill ha hemmakontor i en lounge.

Haha, mycket bra poänger där som ni har. Det funkade i våras för Barcelona men då kunde jag ju visa upp att det var vändande plan. Jag tänker om. Så coolt är det inte som sagt med loungerna i London ;). Dock skulle jag behöva ha ett "loungekontor" lite över dagen. Vad funkar? Hur är det med Tyskland? Inga krav på test om man är vaccinerad?

P.S. han boka av Londonresan med 40 minuters marginal på 24-timmars öppet köp. Puh.
 

palmen

Moderator
Jag var i Berlin igår och restauranger o butiker var öppna. Dock behövs munskydd inomhus i offentliga miljöer (restauranger, hotell, kollektivtrafik etc). Du kan använda LUCA appen o skanna dina intyg där. En del ställen ville se på appen, andra brydde sig inte.
Gällande 16 december till 10 januari i iår så är din gissning lika god som min, ingen vet säkert hur läget ser ut i december, men jag tror att det är gammal information på hemsidan.
Man behöver inte munskydd inomhus på alla barer och restauranger. Finns något som kallas 2G service och då är det som vanligt inomhus, dvs innan pandemin för de vaccinerade samt de med pcr eller tillfrisknat från Covid. Så här skriver min favoritbar i Berlin om detta.
Screenshot_20211007-160105_Instagram.jpg
 

eddo

Medlem
Någon som är/har varit på Mauritius senaste tiden och har koll på läget där? De har ju öppnat upp för turism på senare tid även om vissa testkrav och liknande finns.

Krav för inresa och restriktioner har jag koll på, tänker mer hur det är att vara där just nu (mycket nedstängt osv?).
 
Toppen