Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

palmen

Moderator
Men om ett scoutgäng på 60 pers bokar in sig på det aktuella flyget i sista minuten, tror du SAS ställer in då?
Med tanke på att sas ställer in ca 1 månad innan så kommer den redan vara inställd "sista minuten". Det är ju även vanligt att de 3 månader innan nollar hela flighten och påstår att den är slutsåld när den egentligen ska ställas in men sas drar ut på det för att kunna hålla på kundens pengar. Så det finns ingen möjlighet till sista minuten bokningar
 

palmen

Moderator
För mig har det nog varit 50-50, att 737-flighter har ställts in eller åter igen blivit A320. Dessutom har jag sett flera 737-flighter som det har gått bra att köpa, så det du säger gäller inte generellt.
Klart att de kan ändra igen, men jag har inte sett några rapporter om plan med nollade bokningsklasser, blockade mittsäten och 737-700 kommit tillbaka som bokningsbara. Har själv drabbats av detta på majoriteten av mina resor som gjorts sedan pandemin började.
Klart det är bra att veta att den kommer ställas in, men när de vägrat avboka och betala tillbaka pengar och ljuger om att det är fullbokat är det riktigt illa. Alla har inte möjligheten att ligga ute med pengar för att köpa dubbla biljetter.
 
Klart att de kan ändra igen, men jag har inte sett några rapporter om plan med nollade bokningsklasser, blockade mittsäten och 737-700 kommit tillbaka som bokningsbara.
Bedrägeriet ligger ju i att SAS vet att avgången kommer ställas in men fortsätter ändå sälja biljetter.
Kan vi vara säkra på att SAS konkurrenter inte gör exakt samma sak, fast "i det dolda"?
 

palmen

Moderator
Kan vi vara säkra på att SAS konkurrenter inte gör exakt samma sak, fast "i det dolda"?
Mig veterligen plockar inga andra bolag bort flighter genom att nolla dom utan att också ställa in. Har du några sådana exempel?
Att flighter ställs in med kort varsel får visa räkna med under pandemin. När det händer är det ju viktigt att man bokar om sina resenärer eller betalar tillbaka pengarna vid tillfället man beslutar att ställa in. SAS gör i dagsläget inget av detta då de envisas med att bara boka om till egna bolaget vilket kan betyda åk 12h tidigare och ta extra semesterdag eller åk en dag tidigare och betala för hotell själv och hoppas få tillbaka pengarna 2-3 månader senare.
Nu har jag bara haft inställda flighter på Lufthansa av övriga bolag och de bokade om mig till valfritt bolag utan några problem för att jag som kund inte skulle drabbas.
 
Mig veterligen plockar inga andra bolag bort flighter genom att nolla dom utan att också ställa in. Har du några sådana exempel?
SAS är ju onekligen klumpiga som inte ens försöker dölja vad de håller på med. Det borde ju inte vara särskilt svårt att fortsätta ta emot bokningar (och pengar) även om de har bestämt sig för att flyget ska ställas in, utan att någon utanför flygbolag kan lista ut det. Det är så klart mycket dålig stil av SAS att de bara bokar om till sina egna flyg.
 
Toppen