Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

SK989

Medlem
Jag hade trott i min enfald att SAS slutat med att sälja biljetter till flyg som inte planeras att gå men dessvärre kvarstår deras smått bedrägliga upplägg. Som nämnt säljer SAS biljetter till flyget Stockholm - Prag den 1/11 (höstlovet) trots att allt tyder på att SAS inte har några planer på att flyga. En bekant till mig ska till Hamburg på höstlovet (första veckan i november) och jag sa mest på skoj "Du ska väl inte flyga med SAS och en 737:a?" varpå han kollade upp det, och jo: SAS 737-700 både dit och hem! Det är direktflyg Stockholm - Hamburg. Eller skulle varit... Jag kollade och det går alldeles utmärkt att köpa biljetter till de här flygen fortfarande.
 

CDF

Ny medlem
Jag hade trott i min enfald att SAS slutat med att sälja biljetter till flyg som inte planeras att gå men dessvärre kvarstår deras smått bedrägliga upplägg. Som nämnt säljer SAS biljetter till flyget Stockholm - Prag den 1/11 (höstlovet) trots att allt tyder på att SAS inte har några planer på att flyga. En bekant till mig ska till Hamburg på höstlovet (första veckan i november) och jag sa mest på skoj "Du ska väl inte flyga med SAS och en 737:a?" varpå han kollade upp det, och jo: SAS 737-700 både dit och hem! Det är direktflyg Stockholm - Hamburg. Eller skulle varit... Jag kollade och det går alldeles utmärkt att köpa biljetter till de här flygen fortfarande.

Man får ju statuspoäng för alla inställda flygningar fram till och med 31 oktober, så behöver man statuspoäng är ju SAS förfarande jättebra för kunderna. Dessutom ger SAS statuspoäng även när man inte accepterar schemaändringar; avgång t.ex. en timme tidigare och man själv väljer att avboka = statuspoäng.

För några månader sen var det lätt; bara att kolla efter flyg till nästan vilket resmål som helst, var det tomt de kommande ca 14 dagarna, men fullt efter det så var det bara att boka och så fick man mejl om inställt flyg inom ca 1-2 veckor = enkla statuspoäng.

T.ex. LLA-ARN-CPH-LHR t/r full flex i plus ger 10 000 statuspoäng. 9 sådana bokningar som ändras/ställs in och man har diamantkort utan att ha genomfört en enda flygning.

Jag skulle behöva lite statuspoäng. Någon som har tips på flyg i oktober som säkert antingen lär ställas in eller få ändrade tider?
 

KalleSus

Medlem
Kika på SK1820 den 8 januari 2022, Las Palmas-Stockholm. Står som 737-800. Är därmed grundtipset att den inte kommer att gå @KalleSus ?
Den kommer att gå.

Här handlar det om att Oslo och Stockholm tillfälligt skiftar maskin i Las Palmas för att få ett kortare totalt omlopp, som är mindre sårbart för eventuella förseningar och med mindre risk att överskrida gällande arbetstidsregler.

Det här systemet har används de senaste vintersäsongerna just till Kanarieöarna och innebär alltså att 1 maskin utgår från Oslo och flyger ner till Las Palmas och återvänder sen till Stockholm. Den andra maskinen flyger motsatt Stockholm - Las Palmas - Oslo.

Söndagmorgon återvänder sedan maskinerna (och besättningarna förutsätter jag) till sin respektive bas i ordinarie tur. Kolla gärna vad som flyger som SK 483 den 9:e januari!

Mitt tidigare, lite kategoriska svar, handlade om huruvida en norsk maskin med besättning skulle göra en tur för svensk produktion under ett längre uppehåll i Stockholm. Och där tror jag fortfarande att mitt svar var korrekt.
 

KalleSus

Medlem
En aldrig sinande källa till kunskap! Stort tack! Går en A320neo med bara ca en timmes mellanrum - tror jag satsar på den trots allt!
Med större risk för försening - i värsta fall till nästa dag... Men jag skulle nog ha gjort samma val.

Sen ser jag att jag var lite onödigt kategorisk igen. Jag borde ha skrivit "Den kommer troligen att gå"
I dessa tider vet man ju inte vad som händer - med pandemier eller strejker eller annat.....
 

Sennah27

Medlem
Har en resa till Washington/Chicago (gillar nattavgången hem över Atlanten) GOT-CPH-IAD / ORD-CPH-GOT inbokad 10-14 november. Fick mail om ändring i bokningen och såg att flyget GOT-CPH (klassiska matarkärran SK443) den 10/11 med avgångstid 09:40 var inställd och istället är det fakirflyg 06:55 som gällde. Kändes underligt, SK443 brukar ju alltid vara välbesökt.
Nåväl, tänkte att det blir väl en natt på Scandic Landvetter innan så man slipper köra 2 timmar mitt i natten till Landvetter.:confused:

Såg sedan att flygplanet på nya rutten SK433 med avgångstid 06:55 var Boeing 737-700. Började därför ana oråd... o_O

Gick därför in på SAS | Boka flyg med flexibla biljettalternativ och kollade vad det fanns för andra flyg att välja på.
Då är SK433 inte ens bokningsbar på webbsidan.:oops: Finns inget direktflyg GOT-CPH den dagen alls förutom en kärra med Cityjet kl 11:00 som inte funkar för anslutningen till SK925 till USA:s östkust.
Likadant på hemresan, en enda direktflight CPH-GOT och "min" matarkärra SK438 med avgångstid 14:15 som alltid brukar ta hem mig från USA sista hoppet över Öresund mellan CPH-GOT är borta från bokningssystemet. Fast jag inte fått någon ombokning på den... MEN på bokningen står det *trumvirvel* 737-700 så man kan ju räkna ut med rumpan och en kritbit att den där hemresan kommer inte bli helt "kosher".

Lite oklart om det är en prao som fått feeling och raderat flighter eller om det är något allvarligare "schedule change"...

Men tänker att whatever - avvaktar till nästa vecka, står ju att jag har 15 dagar på mig att "either confirm, rebook or apply for a refund or a voucher" så de kanske hinner fundera ett varv till innan jag avbokar resan och tar en LH-kärra över (förutsatt att USA bestämmer sig för hur de ska hantera inresorna för Schengenpassagerarna). Vad tror ni?
 
Toppen