Senaste nytt

[Business class] Stockholm - USA t/r från 18.500kr med SAS

Claes L

Medlem
SAS säger P på United benet:
upload_2021-9-29_11-6-15.png
 

Senator

Moderator
Det är bra @Senator att du som har Expert Flyer Pro kan se de olika fare-koderna och reder ut skillnaderna. Tack för det!

Hur mycket poäng ger en t&r i J klass till Eurobonus då? 100% av miles?

Ett lite tips är att du ser alla fare rules i ITA Matrix så det kräver inte ExpertFlyer. Däremot har jag inte hittat något sätt att få fram rutterna någon annan stans.


Om vi pratar om dealen som tråden handlar om så blir det 100% på inrikesbenen med United i P-klass.

Det är en gyllen möjlighet om man kan resa i januari..
ARN-CPH-EWR/BOS/WAS/ORD med SAS ger bra EuroBonus intjäning
sen är det för oss som vi är BAEC medlemmar American och Alaska för alla pengarna ;) Tycker det ger mer "bang for the buck". United P-klass till 100% EuroBonus eller M&M... nja då flyger jag hellre American eller Alaska i mån av plats.

BOS-LAX har väsentligt mycket mer I-klass jämfört med JFK/EWR på American/Alaska. Sen dyker det upp wild-card som är American operated by JetBlue Mint. Dessa är INTE exkluderade i fare rules. Dock ger det ingenting till BAEC, men en kul grej! Just ligger CPH-BOS med SAS med en A340-300 men bokningsbar i november. Undrar på om man ställer in sen, eller ändrar flygplanstyp när USA öppnar?

LAX-MIA flygs under november 7x! per dag med en mix av B772 och B77W, men det är som dammsugit i I-klass. LAX-FLL (co-terminal) är det 1x American + 1x Alaska.

Jag skulle behöva få till en resa i november och då blir 28 dagars förköp med MIA som destination som är mitt bästa alternativ.
ARN-EWR SK direkt med A359 hade varit trevligt
Eftermiddags/kvällsmöten
NYC-SFO med American (I-klass) nästa dag
stopover med möten
SFO-MIA med United B752 (P-klass)
helg i MIA
MIA-LAX med American B772/B77W (I-klass)
möten i SoCal
LAX-JFK American A32T (I-klass) i värsta fall red-eye
stopover och möten
EWR-ARN direkt hem

22.000kr är ett rån för detta men utmaningen är som sagt I-klass och P-klass.
 

Mr Basic

Medlem
Vänner,

SAS har sällan varit billigast från Sverige till USA i business. Enstaka kampanjer i högsäsong till SAS destinationer som EWR, ORD, IAD, SFO, LAX och MIA men inte något "fast". Det verkar ha ändrats.

SAS har nu introducerat J-klass med 90 dagar förköpskrav till stort sätt hela USA och inte bara egna destinationer. Jag upptäckte det när jag svarade denna tråd:
Hjälp mig till CES 2022 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Miami har haft bra priser länge:
[Business class] Sverige-Miami T/R, SAS, 18.200 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Karibien upptäckte vi senast:
[Business] Stockholm - Karibien t/r från 22.000kr med SAS | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Så här ser det ut..

Flygbolag: SAS, United, American, Alaska
Kabinklass: SAS Business, SAS Plus, United First, American First, Alaska First
Bokningsklass: J (SAS) Business , P (United) First, I (American), I (Alaska)
Fare basis: J9SEBIZ
Pris: från 18.500kr inkl. skatter/avgifter
Min/Max stay: natten mellan lör/sön
Köpa senast: 90 dagar innan avresa
Gäller för utresa: --
Gäller för hemresa: --
Stopover: En gratis, och en kostar €75 per väg. Men i principen är det en i Norden och en i USA med tanke på routing.
Återbetalning: Ja, mot 400 EUR
Ändring: Gratis

Exempel på priser exkl. skatter/avgifter
LAS 16.418kr
DEN 16.037kr
SEA 15.382kr
SAN 16.418kr
Sen finns det massor av andra priser till SAS gateways, orkar inte kolla alla men här är priset för samma Fare Basis till en gateway:
BOS 13.882kr

Den stora grejen är rutterna. Här är exempel ARN-SEA:
1. STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/
SK/AS/AA-SEA
2. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/
SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
3. STO-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/
AA-SEA
4. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/
LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
5. STO-OSL-STO/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/
AS/AA-SEA
6. STO-CPH-STO/OSL-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/
AS/AA-SEA
7. STO-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
8. STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
9. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-
UA/SK/AS/AA-SEA
10. STO-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
11. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/
AS/AA-SEA
12. STO-OSL-STO/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
13. STO-CPH-STO/OSL-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
14. STO-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SEA
15. STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/
SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
16. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/
SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-
UA/SK/AS/AA-SEA
17. STO-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/
AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
18. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/
LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/
AS/AA-SEA
19. STO-OSL-STO/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/
AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
20. STO-CPH-STO/OSL-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/
AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
21. STO-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/
SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
22. STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/
SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
23. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-
UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-
SEA
24. STO-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/
PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
25. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/
AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
26. STO-OSL-STO/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/
SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
27. STO-CPH-STO/OSL-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/
SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
28. STO-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/
LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
29. STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/
AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
30. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/
NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/
AS/AA-SEA
31. STO-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-
SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
32. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/
LAX-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/
AA-SEA
33. STO-OSL-STO/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/
AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
34. STO-CPH-STO/OSL-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/
AA-SFO/SEA/PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
35. STO-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-SFO/SEA/
PHX/LAX/LAS/HOU/DFW/DEN-UA/SK/AS/AA-SEA
36. STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/
AS/AA-SEA
37. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/
NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-SEA
38. STO-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-
SEA
39. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/
LAX-UA/SK/AS/AA-SEA
40. STO-OSL-STO/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/
AA-SEA
41. STO-CPH-STO/OSL-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/
AA-SEA
42. STO-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-SEA
43. STO-OSL/CPH-SFO/LAX-UA/SK/AS/AA-SEA
44. STO-SFO/LAX-UA/SK/AS/AA-SEA

T.ex. Alaska/American ger fina möjligheter för Tier Points till BAEC. Där är också rutten ARN-MCO rätt intressant eftersom man kan åka EWR-LAX-MCO.

Det finns också 60 dagar förköpskrav och 28 dagar men priserna går upp rejält. Jag måste säga att detta är perfekt för t.ex. en roadtrip i USA på sommaren.

Fyll gärna på med destinationer ni själva hittar. Jag orkar inte leta mer :)

Du som jobbar med mat vet att äpplen och päron inte är samma frukt. ;) Som jag skrev så finns det också andra priser till SAS egna gateways. Dessa är mer "klassiska" högtidspriser.

Din tråd handlar om J3SEBIZ om finns till LAX, SFO, EWR, IAD, BOS och ORD
Visa bifogad bild 121741

Denna tråd handlar J9SEBIZ som också finns till SAS gateways, men som gäller till alla andra destinationer:

Visa bifogad bild 121742

Här ett exempel ARN-LAS där J3SEBIZ inte finns. Detaljer är viktiga i ett forum för nördar :D

Ett lite tips är att du ser alla fare rules i ITA Matrix så det kräver inte ExpertFlyer. Däremot har jag inte hittat något sätt att få fram rutterna någon annan stans.





Det är en gyllen möjlighet om man kan resa i januari..
ARN-CPH-EWR/BOS/WAS/ORD med SAS ger bra EuroBonus intjäning
sen är det för oss som vi är BAEC medlemmar American och Alaska för alla pengarna ;) Tycker det ger mer "bang for the buck". United P-klass till 100% EuroBonus eller M&M... nja då flyger jag hellre American eller Alaska i mån av plats.

BOS-LAX har väsentligt mycket mer I-klass jämfört med JFK/EWR på American/Alaska. Sen dyker det upp wild-card som är American operated by JetBlue Mint. Dessa är INTE exkluderade i fare rules. Dock ger det ingenting till BAEC, men en kul grej! Just ligger CPH-BOS med SAS med en A340-300 men bokningsbar i november. Undrar på om man ställer in sen, eller ändrar flygplanstyp när USA öppnar?

LAX-MIA flygs under november 7x! per dag med en mix av B772 och B77W, men det är som dammsugit i I-klass. LAX-FLL (co-terminal) är det 1x American + 1x Alaska.

Jag skulle behöva få till en resa i november och då blir 28 dagars förköp med MIA som destination som är mitt bästa alternativ.
ARN-EWR SK direkt med A359 hade varit trevligt
Eftermiddags/kvällsmöten
NYC-SFO med American (I-klass) nästa dag
stopover med möten
SFO-MIA med United B752 (P-klass)
helg i MIA
MIA-LAX med American B772/B77W (I-klass)
möten i SoCal
LAX-JFK American A32T (I-klass) i värsta fall red-eye
stopover och möten
EWR-ARN direkt hem

22.000kr är ett rån för detta men utmaningen är som sagt I-klass och P-klass.
För en som kan rätt mkt (enligt mig själv :oops:) men långtifrån allt så skulle det vara grymt intressant att få lära sig tyda allt detta. Om ngn funderar på att hålla ett online-event om fare rules så anmäler jag mig här och nu. :D
Har långtgående planer på en roadtrip Houston<->Denver men kan inte uttyda om open jaw är ok eller hur långt fram i tiden denna fare gäller? :rolleyes:
 

JacobGBG

Medlem
För en som kan rätt mkt (enligt mig själv :oops:) men långtifrån allt så skulle det vara grymt intressant att få lära sig tyda allt detta. Om ngn funderar på att hålla ett online-event om fare rules så anmäler jag mig här och nu. :D
Har långtgående planer på en roadtrip Houston<->Denver men kan inte uttyda om open jaw är ok eller hur långt fram i tiden denna fare gäller? :rolleyes:

Decoding Air Travel av Nicholas Kralev. Tung bok men sannolikt den mest tillgängliga för att förstå fare rules.
 
Toppen