Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Anders_SE

Medlem
Jag ska boka min första award resa med 2-for-1 och funderar lite kring strategin för detta. Försöker ta mig ToR Stockholm-Mexico city kring 14-20/6-22 +- några dagar, helst i business. Genom United hittar jag en del tillgänglighet men lite omständligt, helst hade jag flugit Lufthansa men dessa finns endast tillgängliga för Economy (kort flygtid och bra routing). Läste att Lufthansa släpper First 14 dagar innan så började kolla flygningar i närtid och ser att det finns flera Business Saver tillgängliga. Det leder mig att tro att det kan även dyka upp Business Saver platser för Lufthansa närmare avgång. Är det här ett rimligt antagande?

I så fall vore väl en möjlighet att boka Economy (70k poäng innan voucher) för att säkra resan och sedan hålla koll på om det dyker upp biljetter på Lufthansa och lägga till poäng för att boka om till detta. Funkar det? Risken är ju såklart att jag får ta en resa i Economy men i det här fallet behöver jag komma fram, så att resa i Business vore bara en bonus och inte det primära målet.

En annan fråga, jag har hela tiden kollat end to end (Stockholm-Mexico City). Är det bättre att börja nere i Europa med sökningen? London/Frankfurt/Amsterdam etc. - Mexico City eller spelar det ingen större roll för tillgängligheten eftersom det finns så många anslutningar?
 

pswe

Medlem
Jag ska boka min första award resa med 2-for-1 och funderar lite kring strategin för detta. Försöker ta mig ToR Stockholm-Mexico city kring 14-20/6-22 +- några dagar, helst i business. Genom United hittar jag en del tillgänglighet men lite omständligt, helst hade jag flugit Lufthansa men dessa finns endast tillgängliga för Economy (kort flygtid och bra routing). Läste att Lufthansa släpper First 14 dagar innan så började kolla flygningar i närtid och ser att det finns flera Business Saver tillgängliga. Det leder mig att tro att det kan även dyka upp Business Saver platser för Lufthansa närmare avgång. Är det här ett rimligt antagande?

I så fall vore väl en möjlighet att boka Economy (70k poäng innan voucher) för att säkra resan och sedan hålla koll på om det dyker upp biljetter på Lufthansa och lägga till poäng för att boka om till detta. Funkar det? Risken är ju såklart att jag får ta en resa i Economy men i det här fallet behöver jag komma fram, så att resa i Business vore bara en bonus och inte det primära målet.

En annan fråga, jag har hela tiden kollat end to end (Stockholm-Mexico City). Är det bättre att börja nere i Europa med sökningen? London/Frankfurt/Amsterdam etc. - Mexico City eller spelar det ingen större roll för tillgängligheten eftersom det finns så många anslutningar?

Det kan säkert dyka upp Business platser senare, men finns nog ingen som kan uttala sig säkert. Platser över Atlanten under sommaren brukar vara svårare än vissa andra tider på året.

Jag brukar för egen del alltid söka på det långa benet i en flygning först, att lägga till positioneringsflygen inom Europa brukar alltid gå att få till på något sätt.
 

palmen

Moderator
Jag ska boka min första award resa med 2-for-1 och funderar lite kring strategin för detta. Försöker ta mig ToR Stockholm-Mexico city kring 14-20/6-22 +- några dagar, helst i business. Genom United hittar jag en del tillgänglighet men lite omständligt, helst hade jag flugit Lufthansa men dessa finns endast tillgängliga för Economy (kort flygtid och bra routing). Läste att Lufthansa släpper First 14 dagar innan så började kolla flygningar i närtid och ser att det finns flera Business Saver tillgängliga. Det leder mig att tro att det kan även dyka upp Business Saver platser för Lufthansa närmare avgång. Är det här ett rimligt antagande?

I så fall vore väl en möjlighet att boka Economy (70k poäng innan voucher) för att säkra resan och sedan hålla koll på om det dyker upp biljetter på Lufthansa och lägga till poäng för att boka om till detta. Funkar det? Risken är ju såklart att jag får ta en resa i Economy men i det här fallet behöver jag komma fram, så att resa i Business vore bara en bonus och inte det primära målet.

En annan fråga, jag har hela tiden kollat end to end (Stockholm-Mexico City). Är det bättre att börja nere i Europa med sökningen? London/Frankfurt/Amsterdam etc. - Mexico City eller spelar det ingen större roll för tillgängligheten eftersom det finns så många anslutningar?
Lufthansagruppen business släpps 180 dagar innan om jag kommer ihåg rätt.

Man bör alltid dela upp sin sökning per segment och fokusera först på den långa/svåra sträckan och bygg runt det.
 

Anders_SE

Medlem
Lufthansagruppen business släpps 180 dagar innan om jag kommer ihåg rätt.

Man bör alltid dela upp sin sökning per segment och fokusera först på den långa/svåra sträckan och bygg runt det.
Tack, men att uppgradera borde inte vara något problem? Så att boka Economy nu och vänta till 180 dagar för att därefter se om det går att uppgradera. Det var så gott om dem nu men det kanske är säsongen.
 

Canadien

Medlem
Tack, men att uppgradera borde inte vara något problem? Så att boka Economy nu och vänta till 180 dagar för att därefter se om det går att uppgradera. Det var så gott om dem nu men det kanske är säsongen.

Om du föredrar LH Ekonomi framför t ex Turkish eller TAP Business ja. Annars hade jag bokat t ex en sådan, annan rutt i Business och sedan bytt till LH Business ifall de släpper till.
 
Toppen