Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Zissou

Medlem
Jag ska flyga ARN-ZRH-BCN om någon vecka och fyllde i Schweiz travel check (Travelcheck) Av den att döma behöver jag inte fylla i något speciellt formulär eller liknande innan avresa då jag 1. är fullt vaccinerad och 2. det är transit och jag ska direkt vidare till Barcelona.

Är det någon som gjort transit genom Schweiz nyligen och som kan bekräfta det?
 

Senator

Moderator
Jag ska flyga ARN-ZRH-BCN om någon vecka och fyllde i Schweiz travel check (Travelcheck) Av den att döma behöver jag inte fylla i något speciellt formulär eller liknande innan avresa då jag 1. är fullt vaccinerad och 2. det är transit och jag ska direkt vidare till Barcelona.

Är det någon som gjort transit genom Schweiz nyligen och som kan bekräfta det?

Du måste fylla i denna också för transit:
Einreiseformular

Tidigast 48t innan avresa
 

Per N

Medlem
Hej,
Ska till Dubai i december, någon som vet om det räcker med pcr-test och dubbelvaccinerad? Sen stod det att det krävdes någon internationell försäkring. Någon som vet?
Vi flög till Dubai via Zurich igår. Det beror lite på personen som checkar in dig men man frågade efter PCR, vaccination, hälsoförsäkring och Covid19 - DXB smart app. Vid ankomst i Dubai lämnade vi bara fram pass och pcr test. Det var knappt att dom tittade på pcr testet.

Logga in och kolla på hemförsäkringen, det finns ett "servicekort för reseskydd" där det står på engelska att man är försäkrad vid resa.
 

Senator

Moderator
Jag flög Curacao-Panama-Istanbul-Zurich-Copenhagen-Stockholm förra veckan och behövde inget för Zürich.

Det är möjligt att detta har ändrat sig nu. Enklast är att följa denna tjänst för rätt svar:
Travelcheck

Jag valde från Sverige, i transit, fullvaccinerat och här är svaret jag fick:
Pandemic-related measures
You can enter Switzerland without any further pandemic-related measures and are therefore exempt from the test requirement.

Please continue to follow the usual hygiene measures, such as keeping your distance, washing your hands and wearing a face covering in places where it is mandatory. (read more)

If you do not have a Swiss Covid certificate or «EU Digital COVID Certifcate», you can apply for a Swiss Covid certificate. For more information, see the Covid Certificate page.

A printout or screenshot of the Travelcheck does not automatically entitle you to enter Switzerland. You must be able to provide official documents to prove that you meet the applicable entry requirements. You'll find more information in our FAQ on entering Switzerland.
 

Senator

Moderator
Jag ska flyga ARN-ZRH-BCN om någon vecka och fyllde i Schweiz travel check (Travelcheck) Av den att döma behöver jag inte fylla i något speciellt formulär eller liknande innan avresa då jag 1. är fullt vaccinerad och 2. det är transit och jag ska direkt vidare till Barcelona.

Är det någon som gjort transit genom Schweiz nyligen och som kan bekräfta det?

Du måste fylla i denna också för transit:
Einreiseformular

Tidigast 48t innan avresa

Jag flög Curacao-Panama-Istanbul-Zurich-Copenhagen-Stockholm förra veckan och behövde inget för Zürich.

Det är möjligt att detta har ändrat sig nu. Enklast är att följa denna tjänst för rätt svar:
Travelcheck

Jag valde från Sverige, i transit, fullvaccinerat och här är svaret jag fick:
Pandemic-related measures
You can enter Switzerland without any further pandemic-related measures and are therefore exempt from the test requirement.

Please continue to follow the usual hygiene measures, such as keeping your distance, washing your hands and wearing a face covering in places where it is mandatory. (read more)

If you do not have a Swiss Covid certificate or «EU Digital COVID Certifcate», you can apply for a Swiss Covid certificate. For more information, see the Covid Certificate page.

A printout or screenshot of the Travelcheck does not automatically entitle you to enter Switzerland. You must be able to provide official documents to prove that you meet the applicable entry requirements. You'll find more information in our FAQ on entering Switzerland.

Hum... lite förvirring nu. Jag skall till ZRH på fredag med Senator Jr. och i mailet från Swiss som kom igår står det:

Dear Passenger

Please inform yourself about the current travel regulations for Switzerland.

Passengers entering Switzerland must complete the online registration and provide a COVID medical certificate.

Passengers transiting Switzerland must complete the online registration. A COVID certificate is not required.


Så Swiss hävdar att man skall fylla i formuläret också för transit. I mitt fall är det glasklart, men transit verkar inte Swiss och de federala myndigheter helt överens om informationen.

Jag skulle fylla i dokumentet för att vara på den säkra sidan.
 
Toppen