Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

JockeS

Medlem
Svaret var kanske lite väl kort, men det finns som skrivit i länkade diskussionerna mer förmånliga alternativ till bilfirmornas försäkringar, som dessutom ibland täcker fler typer av skador. Själv har jag en försäkring hos Questor genom riverside malta som nämns i en av tråderna.

Ok, tack.
Så har ni alltså en extern försäkring utöver hyrbilsbolaget?

Det vi tittar på idag är t ex en bil från Budget i Los Angeles som vi hittat via SAS sidan.
Den är redan där 1500:- billigare än vad jag hittat via Holiday Auto.
Dock framgår det inte om det är sammat yp av försäkringar som man får hos H A och avbokningsvillkoren är 3 dagar istället för 24 timmar.

Vågar man boka direkt via Budgets hemsida eller ska man gå via Holiday Auto helt enkelt?

Detta är vad jag får hos Budget, ser bara CWD som försäkring och vill vara så fullförsäkrad som möjligt när vi ändå ska vara där i 3 veckor.
upload_2021-8-29_9-53-32.png
 
Last edited:

airac

Medlem
Vi åker, förhoppningsvis, till LA nästa år och ska hyra bil igen.
Sist hyrde vi via AutoEurope och var fullförsäkrade med deras försäkringar. Kändes tryggt.

Idag så är dom jättedyra så vi har fått bra pris från både Holiday Auto och Budget direkt.
Men hos budget är det lite otydligt vad som ingår och vi förstår inte riktigt vad CDW ger oss för trygghet.

Bokar vi via Holiday Auto så lägger vi till en försäkring som vi hade sist och därmed också att vi slipper kostnader för självrisker osv.

Men vad ingår egentligen i Budget? Ska vi boka direkt via dom eller direkt via Holiday Auto?
Generellt sagt (utan att känna till Budgets specifika villkor i detta fall), så räcker försäkringen som ingår i hyrbilar när du bokar genom en europeisk(!) sida för de värsta skademoment. Bokar du bil genom en Amerikansk sida kan du boka helt utan försäkring! Det som kvarstår är skador som ej täcks av CDW och självrisken för skademoment i CDW försäkringen. De flesta av dessa kan du försäkra genom en tilläggsförsäkring hos uthyrare, förmedlare, eller som beskriven i denna tråd en självriskelimineringsförsäkring.
 

Fredde18

Medlem
Hej, eftersom Croatia Airlines nya betalsystem (2 dagar gammalt!) inte synkade med Amex ännu gick jag bet på att uppnå 75%-kravet på Elite-kortet för att kunna köra bilhyran och försäkring därigenom.
Efter lite sökande hittade jag nu Rentalcover.com. Har någon erfarenhet av dem? Astrenska Insurance Ltd ska vara försäkringsgivare. Ser inte att de varit uppe till diskussion innan...
 

airac

Medlem
Hej, eftersom Croatia Airlines nya betalsystem (2 dagar gammalt!) inte synkade med Amex ännu gick jag bet på att uppnå 75%-kravet på Elite-kortet för att kunna köra bilhyran och försäkring därigenom.
Efter lite sökande hittade jag nu Rentalcover.com. Har någon erfarenhet av dem? Astrenska Insurance Ltd ska vara försäkringsgivare. Ser inte att de varit uppe till diskussion innan...
Tittade lite snabbt, verkar dyrare än t.ex. Questor/Riverside, hittar t.ex. inte årlig alternativ. Villkoren är därmed också mindre begränsande (t.ex. bilens värde).
 

airac

Medlem
Questor går ju tyvärr bort då de bara godkänner att man bor i UK för att få teckna ny försäkring.
Se post #149 för länk:
Questor, som jag tidigare nämnt i inledningen av denna tråd, har satt upp ett nytt bolag på Malta maa Brexit, Riverside Insurance Agency (Car Hire Excess Insurance) Har inte lusläst villkoren, men det verkar kunna vara ett gångbart alternativ med pris per år runt 50 EUR för Europa och 62 EUR för worldwide. Kanske är det någon annan som provat dem eller Questor sedan tidigare? :)

Edit: Det är Lloyds som är riskbärare, så det finns iaf en väldigt väletablerad aktör bakom förmedlaren.
 

Lajo57

Ny medlem
Jag avråder från att använda questor. Jag har ett ärende med dem just nu. De godkänner inte avgiften man betalar för självrisken utan kräver kvitto från verkstad glasmästare etc. Jag dividerar med dem sedan en månad. Efter att den här situationen uppstod har jag kollat recensioner utanför trustpilot fler har samma problem. Kvitto från verkstan är ett omöjligt krav. Fortsättning följer
 

Attachments

  • Info orchard.pdf
    54,3 KB · Visningar: 115
  • Info orchard.pdf
    54,3 KB · Visningar: 123

Maja

Medlem
Regeln tidigare har väl alltid varit att hur man direkt via uthyraren från en Europeisk sida så har man CDW som ingår?

Kollar på en bil via Budget.se och kan inte se någonstans att det ingår. Går förövrigt inte att lägga till heller under "Behöver du något annat?"

Skärmavbild 2021-10-02 kl. 11.40.17.png

Någon som tidigare har hyrt bil via Budget.se från Miami International Airport och vet hur det förhåller sig. Antingen läser jag extremt dåligt, men hittar inget under försäkringar och självrisker heller.
 

airac

Medlem
Regeln tidigare har väl alltid varit att hur man direkt via uthyraren från en Europeisk sida så har man CDW som ingår?

Kollar på en bil via Budget.se och kan inte se någonstans att det ingår. Går förövrigt inte att lägga till heller under "Behöver du något annat?"

Visa bifogad bild 121867

Någon som tidigare har hyrt bil via Budget.se från Miami International Airport och vet hur det förhåller sig. Antingen läser jag extremt dåligt, men hittar inget under försäkringar och självrisker heller.
Så har det varit ja, men upptäckte att Sixt i Holland t.ex. ej inkluderar detta längre! Misstänker att det hjälper komma först i prisjämförelser precis som light biljetter på flyg.

Någon info om självrisken bör ju stå under länken försäkringar och självrisk, eller?
 
Toppen