Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Vet inte riktigt vart jag ska posta detta men det får bli här... Åkte OS312 mellan Arlanda - Wien igår förmiddag, personalen i gate gör ett bra utrop i det fallet att man hälsar alla i bokningsklass 1&2 välkomna ombord och påpekar att man måste ha mask av kirurgtyp alternativ FFP2 för att få åka med.
Problemet är att när vi kliver in i A320 kärran står det en purser där som säger att ni måste ha FFP2 mask för denna flight, han delar glatt ut masker till alla vi som kommer ombord eftersom de har ett gäng och vi var tidiga ombord.
När de 50 första passagerarna kommit ombord och 48 har haft kirurgmasker börjar det dock sina i deras förråd och pursern börjar bli lite stressad och ringer upp till gaten, det slutar med att en personal kommer ner och de har en diskussion och när Austrians masker är slut så får man komma på med kirurgmask och en uppmaning att köpa FFP2 mask när man kommer till Wien.
Kan villigt erkänna att jag inte kollat maskkravet före men att man i gaten inte har koll på detta känns ju lite värre faktiskt...

Ffp2 kravet tillkom förra veckan, så det kanske förklarar lite. Men det är fortfarande riktigt dåligt att gate personalen inte har koll...

Och fler än 2 av 50 läst mailet från Austrian :)
 
Vet inte riktigt vart jag ska posta detta men det får bli här... Åkte OS312 mellan Arlanda - Wien igår förmiddag, personalen i gate gör ett bra utrop i det fallet att man hälsar alla i bokningsklass 1&2 välkomna ombord och påpekar att man måste ha mask av kirurgtyp alternativ FFP2 för att få åka med.
Problemet är att när vi kliver in i A320 kärran står det en purser där som säger att ni måste ha FFP2 mask för denna flight, han delar glatt ut masker till alla vi som kommer ombord eftersom de har ett gäng och vi var tidiga ombord.
När de 50 första passagerarna kommit ombord och 48 har haft kirurgmasker börjar det dock sina i deras förråd och pursern börjar bli lite stressad och ringer upp till gaten, det slutar med att en personal kommer ner och de har en diskussion och när Austrians masker är slut så får man komma på med kirurgmask och en uppmaning att köpa FFP2 mask när man kommer till Wien.
Kan villigt erkänna att jag inte kollat maskkravet före men att man i gaten inte har koll på detta känns ju lite värre faktiskt...
Jag tycker att alla flygbolag snart borde avskaffa maskkravet för vaccinerade.
 

fcx

Medlem
Vet inte riktigt vart jag ska posta detta men det får bli här... Åkte OS312 mellan Arlanda - Wien igår förmiddag, personalen i gate gör ett bra utrop i det fallet att man hälsar alla i bokningsklass 1&2 välkomna ombord och påpekar att man måste ha mask av kirurgtyp alternativ FFP2 för att få åka med.
Problemet är att när vi kliver in i A320 kärran står det en purser där som säger att ni måste ha FFP2 mask för denna flight, han delar glatt ut masker till alla vi som kommer ombord eftersom de har ett gäng och vi var tidiga ombord.
När de 50 första passagerarna kommit ombord och 48 har haft kirurgmasker börjar det dock sina i deras förråd och pursern börjar bli lite stressad och ringer upp till gaten, det slutar med att en personal kommer ner och de har en diskussion och när Austrians masker är slut så får man komma på med kirurgmask och en uppmaning att köpa FFP2 mask när man kommer till Wien.
Kan villigt erkänna att jag inte kollat maskkravet före men att man i gaten inte har koll på detta känns ju lite värre faktiskt...

Jepp, det var lätt kaos igår på Wien-Arlanda på samma tema.
 

Tomas E

Medlem
Heads up om ni ska flyg från Heathrow, incheckningspersonalen sitter med en bok med regler för alla länder. Dock har de svårt att förstå reglerna, samt att de säker inte är helt aktuell. Jag fick först inte checka in till Sverige trots svenskt pass, inte förrens en anna dam i en annan check in disk hörde vår diskussion och visste reglerna fick jag checka in. Vi check in bredvid var det en som skulle till tyskland och hade samma diskussion, han visste ett sorts regler och check in damen en annan regel. Så om ni ska flyga från England, ha med er länkar så ni snabbt kan visa vad som gäller....
Jag antar att det var BA snarare än SAS, så varje agent behövde hantera resande till flera olika länder på samma gång?
 

palmen

Moderator
Det är väl ändå gatepersonalens jobb?

Såklart det är svårt, men snart är munskyddskravet lika orimligt som att skylla på pamdemin när man drar in på cateringen.

Gatepersonal kollar Covidbeviset tillsammans med boardingkort?
Absolut så kan de titta detta. Person X som inte är vaccinerad har då munskydd på sig när X går igenom gaten. I bryggan ut till planet tas munskyddet av och väl ombord så vet då inte besättningen vem/vilka som borde ha munskydd på sig och vilka som inte behöver. Rent teoretiskt blir det ju så att alla kan skippa det ombord så länge man hade det på i gaten. I så fall kan man lika gärna skippa det helt, men det är en diskussion för andra forum huruvida munskydd behövs eller ej.
 
Toppen