Senaste nytt

Vägen till Kina

Glenn E

Medlem
Dag 17. 4 dagar kvar…
Igår ringde jag till receptionen men hon kunde ingen engelska. Jag ringde för att försöka få reda på när på lördag jag får checka ut. Så efter det ringde jag till duty manager och han kunde lite engelska.
-When Can I check out?
-I don’t know.
-But I want to book my flight to Shanghai maybe I can check out by noon?
-No maybe by 6.
- 6 am?
-No 6 pm
- That late?
- Yes

Så jag får nog ta sista flyget till Shanghai som avgår 20.30.

Sedan litade jag inte på detta så jag ställde frågan på en Wechat sida för svenskar i Kina om någon hade flugit från Stockholm till Peking nyligen och fick snabbt ett svar som var ännu sämre.
-Vi kom ut på söndagen kl 10.30 för de tar ett PCR test dag 21 och sedan släpps man ut när det är analyserat och att de fick reda på tiden 2 dagar innan.
Så på torsdag eller fredag borde jag veta.
Då ringer jag till Air China och bokar.
Dessutom ska jag boka limo från flygplatsen till Hilton Hongqiao för det ingår i Business Class biljetten.
Idag var det PCR test igen. Denna gång ett enklare test i ena näsborren.
Så hittills test dag 3,5,7,10,14 och 17.
Jag får se om det blir ett test dag 19 eller om bara det sista testet (här) dag 21 återstår.

Jo min första leverans från Taobao, 4 stycken Perrier citron har kommit fram till hotellet men är inte levererat ännu. Jag får se om de tänker leverera paketet.

I övrigt har jag gått så mycket barfota i rummet att det började göra ont i fötterna så idag satte jag på mig sockar och sportskor.
Det var bättre:)
För mig fungerar det bra att gå samtidigt som jag lyssnar på något intressant på youtube för då lyssnar jag bättre.
 

Berglund

Medlem
I övrigt har jag gått så mycket barfota i rummet att det började göra ont i fötterna så idag satte jag på mig sockar och sportskor.
Det var bättre:)
För mig fungerar det bra att gå samtidigt som jag lyssnar på något intressant på youtube för då lyssnar jag bättre.
Inte ens sommarsemestern i stugan tror jag att jag någonsin gått barfota två veckor i sträck! Imponerad! Själv går jag nästan alltid runt när jag talar i telefon, det är skönt och jag upplever att jag blir aktivare i sådana samtal.
 

Glenn E

Medlem
Dag 18. 3 till 4 dagar kvar
Nu har jag fått min Taobao leverans eller en av dem. Den andra ska jag få imorgon för det var något problem och de ringde fast jag kan ju inte kinesiska så det gick inte så bra.
Jag försökte översätta via Baidu att de skulle skicka SMS istället men de ville använda Wechat fast till Wechat har jag anslutit mitt svenska telefonnummer så det gick inte så bra men tillslut skickade de SMS. Men det räckte inte med det för de ville tala med någon. Inte lätt att bara räcka över telefonen när man sitter i karantän.;)
Tillslut kontaktade jag en kines jag känner i Shanghai och han ringde dem och mitt hotell så nu är det löst.:)

Det var några som fick checka ut idag. Folk i rymddräkter utanför idag.
3820A7D4-D580-4F1C-8BCA-0C94A2B59424.jpeg


Så nu börjar det närma sig och den mesta maten och drycken jag hade mig mig är slut så det blir lättare resväskor till Shanghai :)
 

Glenn E

Medlem
Nu är det tidig morgon på dag 19.
Luftkonditioneringen fungerar inte sedan 12 timmar och det är 27,5 grader på rummet fast det är 16 grader utomhus och mitt i natten. Detta kommer bli en jobbig dag om det inte fixas. Jag skrev ett nödmejl till IHG Customer Service och lade till att jag faktiskt är Gold Elite och att detta är oacceptabelt. Inte så mycket status men lite iallafall.
Vill de göra folk sjuka inför sista PCR testet kan man undra.
 

flum

Medlem
Nu är det tidig morgon på dag 19.
Luftkonditioneringen fungerar inte sedan 12 timmar och det är 27,5 grader på rummet fast det är 16 grader utomhus och mitt i natten. Detta kommer bli en jobbig dag om det inte fixas. Jag skrev ett nödmejl till IHG Customer Service och lade till att jag faktiskt är Gold Elite och att detta är oacceptabelt. Inte så mycket status men lite iallafall.
Vill de göra folk sjuka inför sista PCR testet kan man undra.
Det går inte att lösa med fönsteröppnandet?
 
Toppen