Senaste nytt

Vägen till Kina

Glenn E

Medlem
14 dagar. 7 dagar kvar …
Idag var det 4 dagar sedan senaste PCR testet men klockan 10 knackade det på dörren.
Då vet man vad som väntar trodde jag dvs kolla i en näsborre.
Fast idag vad de 2 personer som inte (som vanligt) kunde engelska.
Så efter den ena personen viftat med armarna ett tag förstod jag att hon ville gå in i rummet.
Väl där svepte hon olika ytor med provpinnen.
Under tiden tog den andra kvinnan prov på mig.
Denna gång i båda näsborrarna .
Efter det nös jag till och hon frågade:
- You ok?
- Yes
- bye

Och nu ringde just telefonen
-Hello
-Hello body temperature please
- thirty six point four
-everything ok?
-yes
- ok bye bye

Idag är normal arbetsdag i Kina för det är ledigt på måndag och tisdag.
Det får ju tiden att gå.

Nu ska jag öppna en Bullens PILSNERKORV. Jag köpte kastrullen och konservöppnaren på second hand:)
14B73D43-9FD1-4EC3-AB26-6EB1C7516FD5.jpeg
 
Last edited:

eddo

Medlem
Har följt tråden, väldigt intressant!

Spontant så tänker jag att karantän är något man inför för någon som antingen redan testat positivt, eller för att slippa testa folk hela tiden. Men här verkar de ju köra både karantän och frekventa test. Hängslen och livrem.
 

Glenn E

Medlem
Har följt tråden, väldigt intressant!

Spontant så tänker jag att karantän är något man inför för någon som antingen redan testat positivt, eller för att slippa testa folk hela tiden. Men här verkar de ju köra både karantän och frekventa test. Hängslen och livrem.
Ja jag visste ju ungefär hur det skulle bli. Jag har ändå haft lite tur som fick ett hyfsat bra hotell rum.
Men jag tänker inte göra om detta. Så är restriktionerna kvar i juli nästa år lämnar jag Kina. Det kanske jag gör ändå.
Jag undrar hur Kina ställer sig till detta när resten av världen öppnar upp. De har vaccinerat många men få har ju haft själva sjukdomen. Jag gissar att det är en ekonomisk fråga för Kina. Förlorar de för mycket så öppnar de upp.
 

Berglund

Medlem
@Glenn E
Fantastisk berättelse! Jag tänker inte tacka för tiden, den verkar du ju ha i överflöd ;) men väljer absolut att tacka för energin och engagemanget som du lägger ned! Hatten av!! Jag tänker att det måste bli många timmar för dig vid datorn, jobb och möjligtvis underhållning samt dessutom skriva berättelsen, jag är imponerad!

Jag har aldrig varit i ett svenskt fängelse och heller aldrig isolerad på samma hotellrum i tre veckor. Det jag närmast kan jämföra med är när jag jobbade till sjöss. Totalt ombord var vi 20 personer, som man inte själv hade valt att umgås eller jobba med. Den egna hytten var ca 14 kvadratmeter men det fanns ett litet bibliotek, filmrum, gym, en matsal och en liten pool uppe på toppdäck. Det tyckte jag var trångt!! I jämförelse med dig framstår det som rena lyxen!
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
@Glenn E
Fantastisk berättelse! Jag tänker inte tacka för tiden, den verkar du ju ha i överflöd ;) men väljer absolut att tacka för energin och engagemanget som du lägger ned! Hatten av!! Jag tänker att det måste bli många timmar för dig vid datorn, jobb och möjligtvis underhållning samt dessutom skriva berättelsen, jag är imponerad!

Jag har aldrig varit i ett svenskt fängelse och heller aldrig isolerad på samma hotellrum i tre veckor. Det jag närmast kan jämföra med är när jag jobbade till sjöss. Totalt ombord var vi 20 personer, som man inte själv hade valt att umgås eller jobba med. Den egna hytten var ca 14 kvadratmeter men det fanns ett litet bibliotek, filmrum, gym, en matsal och en liten pool uppe på toppdäck. Det tyckte jag var trångt!! I jämförelse med dig framstår det som rena lyxen!
Tack för din kommentar. Det går ändå ganska bra här och är inte så jobbigt att inte kunna gå ut. Kanske för jag vet att det inte går.
Nu är det dag 15. 6 dagar kvar..
Hotellet skrev att de inte tänker dela ut paket man köpt till rummet men nu har jag sett att min granne tvärs över korridoren har fått paket 2 gånger så igår lyckades jag ställa in adressen hit på Taobao vilket är nästan som Amazon. Dock inte lätt för addressen är med kinesiska tecken. Så jag fick addressen genom Apple maps , kopierade den och klistrade in på Baidu Translate och kopierade översättningen till Taobao. För att hitta vad jag skulle göra på Taobao blev det några screenshots som översattes på Baidu. Man behöver egentligen inte kunna språket numera för allt är så lätt att översätta :)
Typ så här.:p
E219518A-EC84-48FA-8600-5C7706FBCE4D.png
C148ECE6-A5A9-4444-9A7B-9B3754D0EABB.png
 
Toppen