Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Lite bilder från Armeniens huvudstad Jerevan

Mat och dryck


Lammgryta inbakad i tunnbröd
mat1.jpg

Rödbetssoppa, rödbetssallad, och kalvkött. Öl och vodka till det där förstås....
mat2.jpg

Levergryta, och georgiska dumplings.
mat3.jpg

Studiebesök på brandyfabriken Ararat
sprit3.JPG



Utomhusmiljöer

Radisson ligger på toppen. Bra träning promenera gå dit med bagage.
cascade1.jpg

Många fina parker, statyer och fontäner i stan.
fontän.JPG
fontän2.JPG
fontän6.JPG



Hotell

Hilton (ca 750kr/natt, uppgraderad)
hilton.jpg

Radisson
(ca 800kr, inte uppgraderad)
radisson1.jpg
radisson2.jpg





 

LSH

Medlem
Armenien, sammanfattning
Armenien är ett litet kristet landlåst land som gränsar till Turkiet, Azerbaijan, Georgien och Iran. Man har dåliga relationer och stängda gränser mot de två förstnämnda men bra relationer till de två sistnämnda. Man har för tillfället ganska stor vaccinturism från Iran. Armenien har god tillgång men vaccinviljan är låg som i många anda x-sovjet-stater. I Iran är det omvänt så många väljer att åka till armenien trots att man åker på 14 dagars "hotellkarantän". De kunde åtmintone röra sig fritt på hotellet och äta i frukost i matsalen.

Befolkningen är ca 3M men minst lika många som bor utomlands kallar sig Armenier.

Dilijan, by och nationalpark
Trevlig by på ca 1500m. En 90 minuters taxiresa från Jeravan kostade i underkant av 200kr.

Det blev 3 nätter här i väntan på bättre väder för min vandring. Det gick dock ingen nöd på mig eftersom det fanns flera riktigt bra restauranger och caféer i byn. Det klarnade aldrig helt men istället för långa vyer så fick jag en trolsk dimma. Vandringen till Lake Parz innehåller varierade miljöer med byar, bergslandskap, skog och öppen mark. Jag var helt ensam på leden och trots att jag gick vilse ett par gånger gick jag in på par (5h). Väl på plats vid sjön fanns hundratals ryska turister, men de hade alla finskor och hade förstås tagit taxi dit.
dilijan1.JPG
vandring2.jpg
vandring.jpg


För ca 250 kr kan man bo såhär:
diljan3.JPG
frukost.jpg



Blandade bilder
Om någon behöver en bild till sin nya black metal-skiva så kan ni låna denna. Från en grotta där en stackare satt fängslad i 13 år.
grotta.jpg
kyrka1.JPG
kyrka2.JPG
kyrka3.JPG
kyrka4.JPG


Berget Ararat (5000m) som numera ligger på Turkisk mark.
ararat2.JPG


Det blev sammanlagt 12 nätter Armenien och en bra start på resan.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Land #3
Måndag 13/9

Jag tog tåg från Jerevan till Tbilisi i Georgien som men lite försening tog 12h. Valde 2:a klass som innebär säng i en fyrbäddskupé och kostade ca 300kr. Två av de andra passagerarna pratade bra engelska och vi hade trevligt prat om resor i allmänhet. En av dem jobbade för en stor hotellkedja så det blev lite poängnörderi också.

Har tyvärr inga bilder, men det är ett flygforum det här. Ingen är väl intresserade av gamla Sovietiska tåg....
 

LSH

Medlem
Georgien är på pappret ganska likt Armenien. Små kristna länder med en befolkning på ca 3 miljoner. Men medan Armenien är ganska konservativt så är det i Tbilisi betydligt mer hipster med tatueringar, graffiti och mikrobryggerier i varje gathörn.

Har fått ösberlinskänsla flera gånger
t1.jpg
t2.jpg


t4.jpg
t6.jpg
T9.JPG
t8.jpg


Annan arkitektur får en att undra om man hamnat i amerikanska södern, eller i någon gammal fransk koloni
t3.jpg
t5.jpg
 

jerixon

Medlem
Svårt att inte gillar bryggerier överallt :D

Georgien är på pappret ganska likt Armenien. Små kristna länder med en befolkning på ca 3 miljoner. Men medan Armenien är ganska konservativt så är det i Tbilisi betydligt mer hipster med tatueringar, graffiti och mikrobryggerier i varje gathörn.

Har fått ösberlinskänsla flera gånger
Visa bifogad bild 121322 Visa bifogad bild 121323

Visa bifogad bild 121325 Visa bifogad bild 121327 Visa bifogad bild 121329 Visa bifogad bild 121328

Annan arkitektur får en att undra om man hamnat i amerikanska södern, eller i någon gammal fransk koloni
Visa bifogad bild 121324 Visa bifogad bild 121326
 
Toppen