Senaste nytt

Ny färja Nynäshamn-Visby-Rostock

Palazzi

Medlem
Okej, får se hur det går, är så nyfiken att jag måste prova redan nu när de drar igång :)

Ett större bekymmer för mig är att jag inte fått något svar alls bortsett automail på min fråga hur jag gör för att boka plats för oss och bilen ett visst datum. Skrev till enda mailadressen vid lunch och öppettiderna anges till 13:00-16:00. Skulle kännas skönt med lite mer engagemang. Förstår att det är rörigt i början, men info om det lilla man vet anser jag är A och O. Finns inget telefonnummer och inga namn eller någon adress, rekrytering verkar göras via bokningsmailen. Enda som anges är konto för betalning av biljett. Lite för amatörmässigt än så länge men hoppas på svar imorgon iaf.

Har samma erfarenhet och bestämde mig för att vänta tills man kunde boka via onlineformulär. Skulle komma andra halvan av Augusti.
 

Hubert

Medlem
Okej, får se hur det går, är så nyfiken att jag måste prova redan nu när de drar igång :)

Ett större bekymmer för mig är att jag inte fått något svar alls bortsett automail på min fråga hur jag gör för att boka plats för oss och bilen ett visst datum. Skrev till enda mailadressen vid lunch och öppettiderna anges till 13:00-16:00. Skulle kännas skönt med lite mer engagemang. Förstår att det är rörigt i början, men info om det lilla man vet anser jag är A och O. Finns inget telefonnummer och inga namn eller någon adress, rekrytering verkar göras via bokningsmailen. Enda som anges är konto för betalning av biljett. Lite för amatörmässigt än så länge men hoppas på svar imorgon iaf.

Destination Gotland är lite upptagna just nu…:) 70000+ turister på ön just nu förutom de som flyger hit…
 

SK989

Medlem
Destination Gotland är lite upptagna just nu…:) 70000+ turister på ön just nu förutom de som flyger hit…
Jo tack, försökt boka en helgtripp till Visby nu i helgen och det går att ta sig dit på fredagen men inte hem på söndagen på någon vettig tid. ALLA flyg är fullbokade (SAS, BRA, Norwegian) och Destination Gotland har platser från Visby till Nynäshamn endast kl. 09 på söndag morgon eller 22.15 på söndag kväll (ankomst Nynäshamn ca 01.30, skulle vara hemma framåt kl. 03, funkar inget vidare när man ska jobba på måndag...).
 

NyfikenGrau

Medlem
Destination Gotland är lite upptagna just nu…:) 70000+ turister på ön just nu förutom de som flyger hit…

Hansa Destinations säger i sin FAQ:
How will Hansa Destinations affect Destination Gotland?
These are two separate companies and their operations do not affect each other.
Destination Gotland säger på Facebook:
Hej! Frågor om Hansa Destinations hänvisas till deras kundtjänst på customerservices@hansadestinations.com då vi inte har detaljerad information hos Destination Gotland.

Jag begär inte att allt ska vara driftklart, bara att de ska informera om de mest grundläggande sakerna som de garanterat redan vet. Vad de heter eller vad de har för adress exempelvis... Det står uttryckligen t.ex. att bokningar i nuläget endast görs på mailadress customerservices@hansadestinations.com men jag har fortfarande varken fått svar eller någon förklaring till varför svar dröjer.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sådär, fick svar efter ca 52 timmar. Man ska fylla i formuläret jag bifogar här om man vill boka redan nu. Varför inte en länk till formuläret på webbsidan kan man undra?
Men okej, har fyllt i och skickat, får se vad som händer.
 

Attachments

  • Pass request form Hansa.pdf
    44,8 KB · Visningar: 194

jacoph

Medlem
Just nu har man lagt ut biljetter med 30% reducerat pris.

Opening Offer
Are you curious about Hansa Destinations and traveling directly to Germany? The new route will primarily focus on transporting cargo between the Stockholm region and northern Germany but will also offer a new opportunity for private travelers who want to travel between Germany and Sweden.

During the autumn, the ship will undergo adjustments and we therefore want to give you an opening offer with up to 30 % discount on passenger tickets, cars and cabins until our entire range on board is ready.


Price Examples
Nynäshamn-Rostock
One Way Ticket: 1 person (incl. lounge chair) €39 (€55) / Car €68 (€100) / Cabin €68 (€100) (2-4persons)

Rostock-Nynäshamn
One Way Ticket: 1 person (incl. lounge chair) €39 (€55) / Car €68 (€100) / Cabin €68 (€100) (2-4persons)

• Visby- Rostock
One Way Ticket: 1 person (incl. lounge chair) €29 (€45) / Car €53 (€85) / Cabin €53 (€85) (2-4persons)

The ticket prices vary depending upon season, route and departure time. If you choose a rebookable or refundable ticket, a flexibility fee will be added.

The offer is valid until 31 December 2021. Limited number of tickets.
 

NyfikenGrau

Medlem
Åkte premiärturen, tyckte det var en riktig höjdare faktiskt. Ur mitt perspektiv mycket bra tidtabell som ger en fullständigt avkopplande resa och ändå möjliggör tidigare helt osannolika etapper - vad sägs om t.ex. Umeå-München på bara 2 dagar utan hetskörning?
Betydligt bättre mat än på färjorna till/från Skåne, Wifi i hytterna (med reservation för att jag kan ha haft tur med en routerplacering) plus AC med temperaturreglage, väldigt smidig ankomst med en liten färja som Drotten, man står på däck tills färjan dockar och promenerar då lugnt ner till bilen som man hittar direkt.
Nu saknas framför allt en fungerande bokningssida. Tog upp alla punkter jag hade direkt med de högsta ansvariga då dessa var med på turen, väldigt praktiskt!
För mig möjliggör den här linjen helt nya resor från Berlin, i synnerhet när linjen kombineras med t.ex. Kiel-Oslo.
En brasklapp är att de som förväntar sig en nöjesfärja kommer bli besvikna - vi pratar om en Gotlandsfärja med en självserveringsrestaurang och en kiosk/bar samt en bar på däck som var stängd, det är allt. Sedan håller man på att bygga nytt i aktern på däck 7 tror jag det var, så det tillkommer kanske något men det är ingen Finlandsfärja direkt.
 

Palazzi

Medlem
Åkte premiärturen, tyckte det var en riktig höjdare faktiskt. Ur mitt perspektiv mycket bra tidtabell som ger en fullständigt avkopplande resa och ändå möjliggör tidigare helt osannolika etapper - vad sägs om t.ex. Umeå-München på bara 2 dagar utan hetskörning?
Betydligt bättre mat än på färjorna till/från Skåne, Wifi i hytterna (med reservation för att jag kan ha haft tur med en routerplacering) plus AC med temperaturreglage, väldigt smidig ankomst med en liten färja som Drotten, man står på däck tills färjan dockar och promenerar då lugnt ner till bilen som man hittar direkt.
Nu saknas framför allt en fungerande bokningssida. Tog upp alla punkter jag hade direkt med de högsta ansvariga då dessa var med på turen, väldigt praktiskt!
För mig möjliggör den här linjen helt nya resor från Berlin, i synnerhet när linjen kombineras med t.ex. Kiel-Oslo.
En brasklapp är att de som förväntar sig en nöjesfärja kommer bli besvikna - vi pratar om en Gotlandsfärja med en självserveringsrestaurang och en kiosk/bar samt en bar på däck som var stängd, det är allt. Sedan håller man på att bygga nytt i aktern på däck 7 tror jag det var, så det tillkommer kanske något men det är ingen Finlandsfärja direkt.

Kul att höra! Nu vet man ju inte hur detta kommer bära sig ekonomiskt, men om det går att driva färjelinjer med dessa priser så tycker jag att Stena Line kan förtjäna lite konkurrens på Göteborg-Kiel. Sällan upplevs det attraktivt för den bilburna, iom den både snabbare och billigare passagen Helsingborg-Helsingör och vidare. Sägs väl finnas något billigt alternativ, i en skrubb under däck, men jag har aldrig sett någon ledig.

3.000kr enkel, för två pers., känns där med regel än undantag (om man önskar se ut och ta med sig bilen) och i jämförelse med denna linje är det 50-150% dyrare (iom att de här inte bryr sig om man delar ett rum på 2, 3 eller 4)

Fick du reda på om det är Oktober som gäller för onlinebokning, såsom tidigare indikerats?
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag är övertygad om att det kommer bära sig ekonomiskt, i synnerhet om det statliga miljötransportstödet kvarstår naturligtvis. Men det var säkert omkring 30 personbilar på färjan vad jag kunde se, vilket jag förstår låter skrattretande lite. Men betänk då att de allra flesta var hemvändande sydtyskar vars semester slutar snart, så normala resenärer och inga fartygsnördar, och detta med en bokningsprocess som var så omständlig att till och med jag var nära att ge upp! Geografiskt är ju Nynäshamn-Gdansk enda konkurrenten, men medan det är en bra linje enbart för Polen, så tar man sig betydligt smidigare till en mängd olika delar av Europa från Rostock, till och med vissa delar av Slovakien precis söder om Polen.

Prismässigt får vi se (ev. bilfemmor och paketpriser lär väl dyka upp), jag vet inte riktigt vad 3k enkel för Göteborg-Kiel innefattar i ditt exempel, men det är ganska exakt vad man får betala här också, i totalpris för 2 pers enkel. Om du menar utsideshytt nu när jag läser igen så tycker jag det är ett väldigt bra pris i färjesammanhang. Dock är ju denna linje betydligt längre, och framför allt i meningen att Berlin-Göteborg är en sträcka som kan köras stressfritt på en dag via t.ex. bron eller Helsingör, medan Berlin-Stockholm är för långt som jag ser det.

Något datum för bokningssida hörde jag inte, men jag påpekade att medelresenären inte kommer boka alls förrän det blir betydligt enklare och detta var de fullt medvetna om och ville färdigställa sidan så fort som möjligt. Annat jag tog upp var betalning, där nuvarande kortterminaler krånglar då de verkar vara beroende av vanligt mobilnät (Gotlandsfärjor som sagt) och euro inte fungerar som betalningsmedel. Jag tog upp att kombinationen av detta inte går väl hem, i synnerhet inte hos de tyska resenärerna.

Angående hytter så mycket bekväma tyckte jag (väljer alltid insides då de gungar mindre och blir kolsvarta), bara fyrbäddshytter men TV, inställbar AC och wifi är knappast en kombination man kan förvänta sig på södra Östersjön annars. Dock är det ett par timmar när färjan går precis mellan Skåne och Rügen där all täckning är nästan obefintlig.
 
Toppen