Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lukas S

Medlem
Efter att ha sluppit tjafsa med SAS kundtjänst ett bra tag har nu nästa strid dykt upp...

Hade en poängresa med Turkish från Istanbul till Los Angeles och sen hem till Stockholm, IST-LAX-IST-ARN, där jag innan sommaren ringde in och lade på ARN-ATH-IST i början, i tron att USA kanske skulle öppna upp. Inga problem alls att ändra utresan från IST till ARN, eftersom det är samma zon osv. Nu har TK ställt in ATH-IST, så helt plötsligt har jag bara ARN-ATH IST-LAX-IST-ARN. Efter ett 10-tal samtal att försöka hitta någon ny routing till IST har jag nu gett upp och ringde in för att helt ta bort ARN-ATH (tänkte köpa ARN-IST som en separat resa), men får nu höra att det minsann inte går för sig. Ingen förklaring alls annat än att det inte går. Enda alternativet jag fick var att boka av hela resan, vilket jag såklart inte vill göra.

Jag vet inte hur många gånger jag ringt in för att ändra första/sista flygplats och det har aldrig varit några problem så länge det är inom samma zon osv. Är det någon som vet om detta är något nytt påhitt från SAS, eller har jag chans att få min vilja igenom bara jag ringer XX antal gånger till?

Känns smått befängt att SAS ställt in en del i min resa och nu vägrar låta mig omboka för att istället köpa en biljett själv...

Edit: ringde in igen o fick åter igen svaret nej. När jag tryckte på lite och frågade varför fick jag svaret "det är inte tänkt att man ska flyga nån annan stans än från Norden". Eh? Kanske borde tillägga att jag flög IST-ORD-IST-ARN i somras helt utan några som helst problem. Tröttsamt.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Efter att ha sluppit tjafsa med SAS kundtjänst ett bra tag har nu nästa strid dykt upp...

Hade en poängresa med Turkish från Istanbul till Los Angeles och sen hem till Stockholm, IST-LAX-IST-ARN, där jag innan sommaren ringde in och lade på ARN-ATH-IST i början, i tron att USA kanske skulle öppna upp. Inga problem alls att ändra utresan från IST till ARN, eftersom det är samma zon osv. Nu har TK ställt in ATH-IST, så helt plötsligt har jag bara ARN-ATH IST-LAX-IST-ARN. Efter ett 10-tal samtal att försöka hitta någon ny routing till IST har jag nu gett upp och ringde in för att helt ta bort ARN-ATH (tänkte köpa ARN-IST som en separat resa), men får nu höra att det minsann inte går för sig. Ingen förklaring alls annat än att det inte går. Enda alternativet jag fick var att boka av hela resan, vilket jag såklart inte vill göra.

Jag vet inte hur många gånger jag ringt in för att ändra första/sista flygplats och det har aldrig varit några problem så länge det är inom samma zon osv. Är det någon som vet om detta är något nytt påhitt från SAS, eller har jag chans att få min vilja igenom bara jag ringer XX antal gånger till?

Känns smått befängt att SAS ställt in en del i min resa och nu vägrar låta mig omboka för att istället köpa en biljett själv...

Edit: ringde in igen o fick åter igen svaret nej. När jag tryckte på lite och frågade varför fick jag svaret "det är inte tänkt att man ska flyga nån annan stans än från Norden". Eh? Kanske borde tillägga att jag flög IST-ORD-IST-ARN i somras helt utan några som helst problem. Tröttsamt.
Vansinnet vet inga gränser….
 

JacobGBG

Medlem
Edit: ringde in igen o fick åter igen svaret nej. När jag tryckte på lite och frågade varför fick jag svaret "det är inte tänkt att man ska flyga nån annan stans än från Norden". Eh? Kanske borde tillägga att jag flög IST-ORD-IST-ARN i somras helt utan några som helst problem. Tröttsamt.

Då kan ju SAS ta bort sina oerhört detaljerade poäng charts de har för varje världsområde...
 

Renato

Medlem
Vi kan tycka vad vi vill, men sas är ju tämligen tydliga med att de inte vill att vi bokar star alliance resor nu då det blir massa merjobb med alla inställda flighter runt omkring i världen nu. Det är lite pest eller kolera vad man väljer, räcker ju med att läsa in forumet om alla som blir besvikna över inställda flighter med andra bolag som de bokat som award och sen tycker sas ska lösa när andra bolag ställer in.

Jag förstår och håller med. Jo jag läste om många fall. Förstår bådas sits men blir glad för att du hjälper till men man ska se det som bonus.
 

palmen

Moderator
Känns smått befängt att SAS ställt in en del i min resa och nu vägrar låta mig omboka för att istället köpa en biljett själv...
På vilket sätt har SAS ställt in din resa?

Sen håller jag dock med om att du borde få ändra till att starta i Istanbul istället. Det verkar som det är ordentlig agent roulette på de svar du fått. Det sista svaret är ju helt felaktigt.
 

Lukas S

Medlem
På vilket sätt har SAS ställt in din resa?

Sen håller jag dock med om att du borde få ändra till att starta i Istanbul istället. Det verkar som det är ordentlig agent roulette på de svar du fått. Det sista svaret är ju helt felaktigt.

Okej, uttryckte mig kanske aningen klumpigt, men min poäng var att jag bokat en resa med SAS där ena leget ställts in av flygbolaget och inte ombokats till något annat (eller ens är möjligt att boka om), så nu är resan jag bokade med SAS inte från punkt A till B, utan med ett stort "hack" i mitten som i praktiken innebär att resan inte kan utföras.

Kan i alla fall meddela att jag lyckades få en lösning på detta genom att ringa vanliga SAS, ej Amex 2-4-1. Då löstes det på 30 sekunder och nu börjar resan i Istanbul.
 

varva77

Medlem
Jag chattade med dem för 30min sedan, extremt korta svar samt tog lång tid att svara, kändes som han satt med 20 andra pers och chattade samtidigt.

Update: Pratade med SAS, jag kunde boka om resan 1 gång även fast voucher och poäng hade löpt ut.
När är resan? Är det innan eller efter 31a okt? Har en resa i dec till Kuwait/Bahrain med utgången voucher som jag vill boka om till nästa år men lyckas inte förstå om jag har rätt till det redan nu.
 

Wayne

Medlem
Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare eller om detta är en dum fråga. Hänger inte här så mkt längre:)
Jag har hört att sas gjort om sina poängsystem något och gått ifrån det gamla fasta med 60 000 poäng för go, 80 000 p för plus, 100 000 p för business. Jag trodde dock det fanns några sådana plats för poäng kvar? Jag gick in för att kika sthlm-new york i april 2022. Det som finns för 2 personer när jag har utnyttjat 2-4-1 vouchern är ca 270 000 poäng för plus för 2 personer tur retur och ca 350 000 poäng för business för 2 personer tur och retur, haha. Jag har 140 000 poäng drygt bara.

Beror det på flygsituationen nu att sas har dessa typer av poäng bara och att de kan släppas mer sen tro?
Om jag inte kan flyga sas längre för mina poäng till usa, kan jag flyga star alliance motsvarande plus eller business för mina poäng eller är det också borta numera och mkt "dyrare" med poäng?
 
Jag har hört att sas gjort om sina poängsystem något

Det här är inget nytt, utan har varit så mycket länge. Däremot har SAS gjort om sin sökfunktion lite.

Det finns två sätt att köpa flygbiljetter hos SAS med Eurobonuspoäng, antingen köper man "riktiga bonusbiljetter", kallas även "best price award". Dessa har fasta priser beroende på klass och destination (t.ex. 100 000 i business till USA). SAS bestämmer i förväg hur många sådana biljetter det ska finnas på varje flyg, och när de är slut är de slut (ibland väljer SAS att släppa fler när man kommer närmare avgången, men alltid bara ett fåtal).

Det går även att köpa "vanliga" biljetter, alltså de som man annars skulle köpa med pengar, genom att betala med poäng. Det kallas "best availability", och det är dessa du syftar på när du ser biljetter för 270 000 eller 350 000 eller mer. Här finns det ingen begränsning, alla platser som säljs på alla flyg kan köpas på det här sättet, men precis som priset i SEK varierar från en avgång till en annan, så varierar priset i poäng.

Observera att Amex 2-4-1-vouchers inte går att applicera på best availability-biljetter, det går alltså inte att komma undan med halva kostnaden där. Det är med andra ord rejält dyrt och sällan ett gott val att köpa sådana biljetter (men om man måste åka med en viss avgång, och har massvis med poäng, så går det...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen