Senaste nytt

Hur lång tid tar det för SAS att registrera EuroBonus poäng?

FredLind

Medlem
Vist förundras man över hur lång tid det tar för SAS egna flighter att registreras... Umeå-Arlanda 28/9 kom in 6/10, Arlanda-Skellefteå 1/10 kom in idag 7/10 men Preem under väntan på dessa två flighter kom, som i princip alltid, på 2 dagar. Hur kan det gå snabbare för en extern poänggivare än för SAS själva (och det är ju inte första gången utan ALLTID så för mig)???
 

mha321

Medlem
Vist förundras man över hur lång tid det tar för SAS egna flighter att registreras... Umeå-Arlanda 28/9 kom in 6/10, Arlanda-Skellefteå 1/10 kom in idag 7/10 men Preem under väntan på dessa två flighter kom, som i princip alltid, på 2 dagar. Hur kan det gå snabbare för en extern poänggivare än för SAS själva (och det är ju inte första gången utan ALLTID så för mig)???

Man måste nog tänka på att sas är en extern poäng givare i de här fallen. Eurobonus är ett separat system och sas är bara en av många leverantörer till det. Jag misstänker att sas leverans kommer från Amadeus så det som är mest konstigt är att det ibland går snabbare från andra användare av Amadeus än sas.

Preem tex använder säkert ett annat gränssnitt för att leverera in informationen. Min uppfattning är att någonstans när man började ha partnerskap med betydligt fler externa parter för några år sedan så skapade man också nya sätt att rapportera in som åtminstone en del av dem använder. Rekordet för mig är flytoget i Oslo där konsekvent poängen sitter på kontot om jag kollar i appen direkt när jag sätter mig på tåget.
 
Jag hade också fördröjning på ett par flygningar den 28 sep men har redan fått poäng för en tur från EWR som landade fredag morgon (kom för en gångs skull snabbare än United-flighten jag gjorde precis innan).
 

Hachans

Medlem
Jag hade också fördröjning på ett par flygningar den 28 sep men har redan fått poäng för en tur från EWR som landade fredag morgon (kom för en gångs skull snabbare än United-flighten jag gjorde precis innan).
Något måste ha hänt där, samma sits. Poängen kom idag för flyg 28:e och 29:e.
 

TP12

Medlem
Mitt eurobonusår löper från 1 november till sista oktober. I år kommer jag ha en del flygningar med TK i D-klass sista veckan i oktober (sista leg är klart 30/10). Kommer ge mig ca 15k poäng och ta mig över gränsen till guld om jag uppgraderar mitt Amex Premium till Elite.

Nu blir jag dock osäker på om dessa poäng kommer räknas in avseende innevarande år eller först på mitt nya år. då de sannolikt kommer registreras under mitt nya år, ser iofs även risk för att vissa registreras under innevarande år och andra under det nya året men det kan jag i så fall styra så allt kommer på ddt nya året (genom att inte ha med mitt eurobonusnummer i bokningen).

Rent logiskt tänker jag att de borde räknas med i innevarande år då det är då flygningarna skett. Men vill inte chansa så jag hamnar "fel" med statuspoängen från Amex Elite.
 

ekf

Medlem
@TP12 Om du avser att uppgradera ditt Amex, gör det då så fort som möjligt. Annars riskerar du att vissa år få dina statuspoäng på olika sidor eurobonusbrytet vissa år…
 

TP12

Medlem
@TP12 Om du avser att uppgradera ditt Amex, gör det då så fort som möjligt. Annars riskerar du att vissa år få dina statuspoäng på olika sidor eurobonusbrytet vissa år…

Jäpp, har gjort det nu så jag kunde ta del av erbjudandet med 30 000 poäng för uppgradering som går ut 31/8. Blev bra det här :)
 
Toppen