Senaste nytt

Vilken lounge i Athen som SAS EBG?

Mr Basic

Medlem
Plus borde väl endast ge tillträde till Goldairs lounge?
Matade in EBS och SAS business-biljett (vilket jag tror att SAS plus-biljett likställs med intra Europa) i Star Alliance Lounge Finder och då fick jag upp Aegean, Lufthansa och Goldair. Däremot finns en SAS-logga vid Goldair. :rolleyes:

7890FA8E-7218-48DA-B352-B5E0102EA27F.png


Får testa helt enkelt, återkommer.
 

raphaelmak

Medlem
Plus borde väl endast ge tillträde till Goldairs lounge?
Loungen har uppenbarligen återöppnat, men vet någon om SAS behåller fortfarande avtalet efter covid-19?

Passagerare på SAS Plus inom Europa kan använda *A-lounger och avtallounger oavsett medlemsnivå - Välkommen till våra lounger – dra nytta av WiFi, mat och dryck | SAS
SAS Business och SAS Plus (endast Europa) ger tillgång till Star Alliance-lounger och lounger under avtal med SAS.
 

Franco

Medlem
Loungen har uppenbarligen återöppnat, men vet någon om SAS behåller fortfarande avtalet efter covid-19?

Passagerare på SAS Plus inom Europa kan använda *A-lounger och avtallounger oavsett medlemsnivå - Välkommen till våra lounger – dra nytta av WiFi, mat och dryck | SAS

Aha, det var ju en bra policy (som jag var omedveten om).

Jag flög från Aten i onsdags kväll 20:50 med SAS och fick en inbjudan till Goldairs lounge vid incheckningen. Jag använde Aegeans lounge istället. Lufthansa hade inga sena avgångar och deras lounge var stängd.
 
Last edited:

raphaelmak

Medlem
Jag hade möjlighet att besöka alla tre lounger i Aten, i mitten av juli. Det är ungefär kl.9-11 på morgonen och det är därför frukost som recenserats. Hoppas detta blir ett litet råd för dig som ska till Aten och flyger med SAS.

1. Lufthansa lounge
LH-loungen serverar mestadels bröd, yoghurt och liknade till frukost. (Någon som vet vad serveras nu till lunch/middag?)
20210713_093109.jpg

Jag beställer alla drycker via personalen och dessa ställs på en bricka.
20210713_093418.jpg

Loungen är väldigt liten (jämfört med de andra två), men fräsch. Det var ingen annan i loungen förutom min medresenären (flickvän).
20210713_092739.jpg


2. Aegean lounge
A3-loungen är förstås störst i Aten då det är hemmaplan. Den ser dock som mindre fräsch ut jämfört med LH-loungen.
20210713_095915.jpg

All mat och dryck är förpackad i något sätt så jag får ta dessa direkt från buffébordet. Även vinerna är i små flaskor så personalen behövs inte för att få dem.
För mat finns det grekisk sallad (yay!) och pasta osv. De smakar okej, inte det bästa i världen men det går.
20210713_095856.jpg
20210713_104534.jpg


3. Goldair lounge (den som SAS avtalat med)
Grekisk sallad och pasta igen, men pastan är mycket hård, smakar alltså inte så bra som Aegean.
Vinerna måste serveras av personalen i en papperskopp.
20210713_110826.jpg

Loungens stil är mycket modern med marmor (?). Det finns dock mycket folk i loungen som är bara lite större än LH-loungen. Inte lätt att hitta plats utan att bli nära med varandra.
20210713_110845.jpg


Slutsats
LH-loungen är perfekt om du vill ha lugn och ro, men jag vet inte på riktigt hur det ska se ut innan ett LH-flyg. A3-loungen kan även rekommenderas (om du vill ha mer mat utanför bröd och yoghurt till frukost). Men jag rekommenderar inte Goldair-loungen med hänvisning till inte-så-bra mat och mycket folk.
 
Kan man komma in igen om man går ut ur loungen? Aegean och Lufthansa? Samt, kan man låsa in handbaggage nånstans? Har många timmar att fördriva..
 

igelkotten

Medlem
Kan man komma in igen om man går ut ur loungen? Aegean och Lufthansa? Samt, kan man låsa in handbaggage nånstans? Har många timmar att fördriva..

Ja det ska gå för sig att gå in igen. Det har jag gjort massvis av gånger utan bekymmer.

Nu minns jag inte hur Lufthansaloungen ser ut i Aten, men många Lufthansalounger brukar ha bagageskåp som man kan låsa.
 
Toppen