Senaste nytt

SAS plus under pandemin

Davvelavve

Medlem
Dom som reste plus på denna flight lär ju varit nöjda i alla fall...

Screenshot_2021-05-25-10-41-14-988_com.flightradar24free.jpg
 

Agö

Medlem
Blåser upp till strid om serveringen.

SAS har infört full servering på sina flajter från och med sommaren – i strid med internationella rekommendationer, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Det innebär ökat smittrisk och oro bland personalen, enligt bolagets huvudskyddsombud.

Och den säkrare ansiktsmask som de anställda istället har erbjudits uppges orsaka besvär som huvudvärk och allergiska utslag.

Nu har skyddsombudet vänt sig till Arbetsmiljöverket med en begäran om hjälp.


Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona
 
Blåser upp till strid om serveringen.

SAS har infört full servering på sina flajter från och med sommaren – i strid med internationella rekommendationer, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Det innebär ökat smittrisk och oro bland personalen, enligt bolagets huvudskyddsombud.

Och den säkrare ansiktsmask som de anställda istället har erbjudits uppges orsaka besvär som huvudvärk och allergiska utslag.

Nu har skyddsombudet vänt sig till Arbetsmiljöverket med en begäran om hjälp.


Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona
Vet inte om man ska skratta eller gråta. Men SAS anställda må ha världens bästa fackförbund, utifrån dom anställdas perspektiv. Hur svårt kan det vara… Har du ett serviceyrke, så bit ihop och se lite happhappy ut och gör ditt jobb. Vi som jobbar med viruseländet klarar ju utav det.
 

fcx

Medlem
Blåser upp till strid om serveringen.

SAS har infört full servering på sina flajter från och med sommaren – i strid med internationella rekommendationer, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Det innebär ökat smittrisk och oro bland personalen, enligt bolagets huvudskyddsombud.

Och den säkrare ansiktsmask som de anställda istället har erbjudits uppges orsaka besvär som huvudvärk och allergiska utslag.

Nu har skyddsombudet vänt sig till Arbetsmiljöverket med en begäran om hjälp.


Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona
Med tanke på att all SAS-personal på Arlanda slutat med ansiktsmask så är väl nästa steg att personalen ombord också gör det.
 

trskial

Medlem
Vad är det för "internationella rekommendationer"? TK kör ju full service från 1 maj och Austrian har haft servering i Business hela tiden.

Det där med rekommendationer är ett ju jävla skämt egentligen, tycker jag! En rekommendation är något man rekommenderar och inget som är ett MÅSTE.

Ungefär som att jag säger till min fru "du, det regnar ute nu och jag rekommenderar dig att ha regnjacka" men sedan är upp till henne hur hon vill göra. Det är samma sak med övriga samhället när en rekommendation sätts in. Då ska den följas till punkt och pricka, punkt slut, capiche! Svensken fungerar ju så att vi kan inte tänka ut saker själva som är självklara utan vi måste ha lagar och föreskrifter för då blir allting mycket lättare:D

EASA säger att vi rekommenderar att ni använder munskydd men det är för fan inget krav men ändå gör folk och personal det. Har du inget munskydd när du kliver ombord så blir du portad men det finns ingen lag i Sverige som hindrar någon att kliva på ett flygplan utan munskydd utan det är påhitt som flygbolagen har kommit med. Samma sak med servering ombord, det är en rekommendation om att inte servera ombord men sedan får flygbolagen göra som de själva vill.
 

fcx

Medlem
Det där med rekommendationer är ett ju jävla skämt egentligen, tycker jag! En rekommendation är något man rekommenderar och inget som är ett MÅSTE.

Ungefär som att jag säger till min fru "du, det regnar ute nu och jag rekommenderar dig att ha regnjacka" men sedan är upp till henne hur hon vill göra. Det är samma sak med övriga samhället när en rekommendation sätts in. Då ska den följas till punkt och pricka, punkt slut, capiche! Svensken fungerar ju så att vi kan inte tänka ut saker själva som är självklara utan vi måste ha lagar och föreskrifter för då blir allting mycket lättare:D

EASA säger att vi rekommenderar att ni använder munskydd men det är för fan inget krav men ändå gör folk och personal det. Har du inget munskydd när du kliver ombord så blir du portad men det finns ingen lag i Sverige som hindrar någon att kliva på ett flygplan utan munskydd utan det är påhitt som flygbolagen har kommit med. Samma sak med servering ombord, det är en rekommendation om att inte servera ombord men sedan får flygbolagen göra som de själva vill.
Nja, EASA rekommenderar att man minskar serveringen till den nivå som motsvarar passagerarnas komfortbehov, inte att det inte ska vara servering ombord. Rekommendationerna är på runt 50 sidor, så det säger sig självt att alla bolag inte kan följa alla rekommendationerna, utan det blir urval och kompromisser.
 
Det där med rekommendationer är ett ju jävla skämt egentligen, tycker jag! En rekommendation är något man rekommenderar och inget som är ett MÅSTE.

Ungefär som att jag säger till min fru "du, det regnar ute nu och jag rekommenderar dig att ha regnjacka" men sedan är upp till henne hur hon vill göra. Det är samma sak med övriga samhället när en rekommendation sätts in. Då ska den följas till punkt och pricka, punkt slut, capiche!
En rekommendation från en myndighet är inte samma sak som när du tipsar din fru om att det regnar och att regnjacka därför är lämpligt. Jag tror lite övergripande juridik skulle göra dig gott.

Har du inget munskydd när du kliver ombord så blir du portad men det finns ingen lag i Sverige som hindrar någon att kliva på ett flygplan utan munskydd utan det är påhitt som flygbolagen har kommit med.
Det är korrekt att det, mig veterligen, inte finns något lagtvång för flygbolag att kräva munskydd. Men OM de kräver munskydd, då är min tolkning av luftfartslagen att du faktiskt också måste följa detta enligt lag.
 

apknug

Medlem
En rekommendation från en myndighet är inte samma sak som när du tipsar din fru om att det regnar och att regnjacka därför är lämpligt. Jag tror lite övergripande juridik skulle göra dig gott.

Intressant, vad skiljer, legalt, en rekommendation till frun om regnjackan från myndighets rekommendation?

Mig veterligen är hierarkin, Lag, Förordning och Föreskrift.

Allmänna råd torde vara på samma eller lägre nivå än att säga till sin fru att ta på sig regnjacka.

Sen måste man uppfylla lagkraven men det är obvious och kan göras på andra sätt än att ta på sig regnjacka. Om det var att inte bli blöt som var det legala kravet. (Paraply exvis)
 
Toppen