Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

eddo

Medlem
Jag tycker detta är lite svårtolkat regelverk. När jag fick meddelande om inställt flyg angavs ingen orsak. SAS svarar nu:

The cancelled flight was caused by as you may already know, an unusually high sickness absence among our cabin staff.
There are always extra personals to call in, but at this time, so many became sick so that all extra people were already called in.

Under the EU regulation the right to compensation in different situations, this unusually high sickness absence rate is considered an extraordinary event and therefore does not qualify for the compensation you are asking for.


Har SAS rätt i att detta räknas som ”extraordinärt” och att jag således inte är berättigad ersättning? Känns onödigt att överklaga/dra det vidare om det faktiskt är så att de har rätt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag tycker detta är lite svårtolkat regelverk. När jag fick meddelande om inställt flyg angavs ingen orsak. SAS svarar nu:

The cancelled flight was caused by as you may already know, an unusually high sickness absence among our cabin staff.
There are always extra personals to call in, but at this time, so many became sick so that all extra people were already called in.

Under the EU regulation the right to compensation in different situations, this unusually high sickness absence rate is considered an extraordinary event and therefore does not qualify for the compensation you are asking for.


Har SAS rätt i att detta räknas som ”extraordinärt” och att jag således inte är berättigad ersättning? Känns onödigt att överklaga/dra det vidare om det faktiskt är så att de har rätt.
Sjukdom är generellt inte att räkna som extraordinärt. Vist om sas kan påvisa att 90% av deras flygande personal fått sjukdom x över natten har de säkert ett case. Men jag gissar att så inte var fallet. De har ju sagt upp massa folk så de kan ju ta att anställa dessa igen för att klara dessa sjukdomar.

Min gissning är att du lätt skulle vinna detta, om nu sas inte faktiskt kan bevisa i rätten att dessa sjukdomsfall var helt utanför deras kontroll där de inte kunde ha gjort något.
 

jacoph

Medlem
Är det någon som lyckats hävda 29 § konsumentkreditlagen vid en 2004/261-situation och på så sätt kunnat få ersättning enligt regelverket genom att kvitta kostnaderna för biljetten mot ersättningen i det fall flygbolagen försöker slingra sig?

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
 
Tjena forumvänner. Är på Athens flygplats och skulle flyga SAS SK0778 till Köpenhamn och sen vidare till Stockholm men fick nu sms om att den är inställd och vi bokats om till SK1834 ikväll istället. Flyget ser inte ut att vara inställt så är kanske överbokat? Tjejen är Star Gold och jag Silver. Vi väntar nu på att få tala med check in personal men vad har jag för rättigheter här? Den nya flighten landar bara några timmar senare på ARN då den är direkt och tidigare hade vi några timmar på CPH.

Edit: verkar vara inställt för alla.
 
Last edited:

pswe

Medlem
Tjena forumvänner. Är på Athens flygplats och skulle flyga SAS SK0778 till Köpenhamn och sen vidare till Stockholm men fick nu sms om att den är inställd och vi bokats om till SK1834 ikväll istället. Flyget ser inte ut att vara inställt så är kanske överbokat? Tjejen är Star Gold och jag Silver. Vi väntar nu på att få tala med check in personal men vad har jag för rättigheter här? Den nya flighten landar bara några timmar senare på ARN då den är direkt och tidigare hade vi några timmar på CPH.

Edit: verkar vara inställt för alla.
Verkar ha hänt något med SK777, den har inte kommit iväg från Kastrup.
Om tidsgränserna passeras borde ni ha rätt till ersättning, frågan är hur många timmar sena ni blir till Stockholm, det är det som avgör om det finns något att hämta. Mat och dryck ska ni få under tiden ni väntar. Ta vouchers om det går, sälj dem med lite discount till någon annan drabbad och lägg pengarna på en taxi, det finns en hel del hotell nere vid vattnet inte allt för långt från flygplatsen. Jag hade övervägt att åka dit och lägga lite av den eventuella kompensationen på en dag vid deras pool och en flaska vitt lokalt vin.

Vill ni hem snbbare så verkar Swiss sälja biljetter som gör att ni landar Stockholm runt 2000.
 
Verkar ha hänt något med SK777, den har inte kommit iväg från Kastrup.
Om tidsgränserna passeras borde ni ha rätt till ersättning, frågan är hur många timmar sena ni blir till Stockholm, det är det som avgör om det finns något att hämta. Mat och dryck ska ni få under tiden ni väntar. Ta vouchers om det går, sälj dem med lite discount till någon annan drabbad och lägg pengarna på en taxi, det finns en hel del hotell nere vid vattnet inte allt för långt från flygplatsen. Jag hade övervägt att åka dit och lägga lite av den eventuella kompensationen på en dag vid deras pool och en flaska vitt lokalt vin.
20.15 vs 23.25 , tidigare och nuvarande tid anlända till ARN
 
Sitter nu i Aegean Gold Lounge och fördriver tiden. Om jag fattat rätt så har jag alltså rätt till 400€ x2 om det inte är extraordinär händelse vilket fel på planet inte är om jag förstått saken rätt enligt diskussioner i denna tråd?

Behöver man blanda in hemförsäkring eller AMEX i detta? Har bokat med AMEX Elite och har standard hemförsäkring IF.
 
Toppen