Senaste nytt

Resa med fraktbåt?

Spännande reseplaner.

Det är ingen mening att kontakta rederierna direkt, man behöver en agent/resebyrå för att kunna boka detta. Det krävs även att man planerar i förväg, för den här typen av resor lämpar sig inte för spontanitet. Cargo Ship Voyages är en seriös aktör. CMA CGM som är ett av världens största rederier har sin egen resebyrå för passagerarbokningar: Cargo ship travel, a unique travelling experience | Voyages en Cargo

Det finns några fallgropar att tänka på vad gäller inreseregler. Exempelvis så måste man ha visum om man ska till USA (ESTA accepteras inte om man kommer med fraktfartyg). Återigen, en kompetent agent har koll på detta.

Givetvis är alla resor av denna typ stoppade pga corona.

Tack! Det verkar väl logiskt att man i de flesta fallen måste gå genom en agent. Kanske mindre spännande, men troligtvis det säkraste för att säkerställa att man inte missar visumregler och liknande. Det är ju inte heller rederiets kärnverksamhet.

Det här är något jag har funderat på länge. Jag klistrar in ett klipp från 2020 som jag har sparat, vet inte riktigt var jag hittade det. Det fanns också en del på youtube som jag spanande på för något år sedan.

The 15-day cargo ship passage from Hamburg to Halifax, booked through Berlin-based Slowtravel Experience, costs just under €100 a day (including full-board and carbon offset) in a two-person cabin. The best-known shipping companies offering passenger berths include Hamburg Süd and Grimaldi Lines. Other agencies to look at are New Zealand Freighter Travel, London-based Cruise People, and Maris Freighter Cruises. Train travel was provided by VIA Rail Canada. The Ocean travels from Halifax to Montreal three times a week from £68 (C$117) one way, daily trains from Montreal to Toronto from £22 one-way and The Canadian, from Toronto to Vancouver twice weekly from £271 one-way.

Tack! Jag ska följa upp länkarna i texten. Ska också kolla vad som finns på Youtube.


Tack! Tror att det kanske är den här texten som @ACervin citerar ovan.

Min dotters kille gör just nu praktik på en Walenius båt och som det är just nu är hela besättning stoppade från att gå i land i hamnarna så alla trevliga ställen dom gått in i har han fått titta från däck bara. Så just nu är det nog ingen större ide att göra detta.

Tråkigt att han inte kan gå i land. Självklart så kommer jag att avvakta pandemin, men det är ju aldrig fel att vara förberedd så att man bara kan "trycka på knappen" när det är dags. :)

Oj, det var ju ändå ganska dyrt, nästan 15000 för en enkelresa. Jag hade en liten romantiserad bild av att man hoppade på ett fraktfartyg och jobbade sin väg över.

Jag har haft samma romantiserade bild, men när man tänker på det så är det ju andra tider nu. Kompetens, arbetsmiljöansvar, säkerhet mm ställer nog högre krav idag än vad det gjorde förr. Min far gick till sjöss som 14-åring under tidigt 50-tal. Han fick verkligen se världen, och fick betalt. Att göra så idag skulle jag vilja påstå är omöjligt.

Å andra sidan 1000 kronor natten, helpension, är ju inte så dåligt, om man väljer att se det så. :) Man får väl också se resan som själva målet till viss del. Väljer man att se det som enbart transport från A till B så är det ju både dyrare och långsammare.

En härlig tid, statsministern hette förmodligen Tage Erlander. ;)

Han hängde ju med ett tag, så man får kanske vara lite mer precis. ;) Men när han tillträdde och ett antal år framåt så var det nog möjligt fortfarande.

Det första som slog mig var ett det var lika dyrt som att åka på en kryssning med tex. NCL eller liknande.

Sett till grundpriset ja, men åker man NCL så blir man ju uppskörtad på nästan lika mycket till ombord för aktiviteter och andra småutgifter om man är på en långresa.

Jag har aldrig åkt på kryssning, men jag tror att jag personligen föredrar lugnet på en fraktbåt framför stojet som jag föreställer mig kan förekomma på normala kryssningar. Är nog till och med beredd att betala för det. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om det räcker. Tippar på Karl Staaff eller Arvid Lindman.

Den yngste jag kände (de är döda allihopa) som "gick på sjön" i den gamla klassiska bemärkelsen utan utbildning eller erfarenhet var född 1935 så Erlander räcker nog :)

Har också funderat på detta för många år sedan, men en klassisk grej att när man har tid så har man inte råd och när man har råd så har man inte tid...så kanske som pensionär!
Det länkade reportaget får mig dock att tro att man mest kommer sitta och fördriva tiden med de få andra medpassagerarna, känner igen det från mycket långa tågresor...tror nästan jag hellre skulle ta en sån där "transportkryssning" över Atlanten eller Stilla Havet vid säsongsbyte, de verkar prisvärda!
 

Tostarp

Medlem
För inte så länge sedan var det ett krav på att alla fartyg (inkl fraktfartyg) skulle ha plats (och hytt) för betalande passagerare. Det var inte billigt men var ett gammalt krav. Dock utnyttjade färre och färre detta så det försvann. Tror utan att ljuga att det var någon gång på nittio-talet.

Det som problematiserar detta är att för ett fraktfartyg så är numera hela fartyget en 'arbetsplats' (med alla krav som därvid uppstår) men för en betalande passagerare är det en 'passagerar-transport' (med alla krav detta innebär). Fraktfartyg numera är inte byggda för att 'separera' dessa två typer av verksamheter. Typ bara för att du är på en finlandsfärja som betalande passagerare så får du inte per automatik gå ner i maskinrummet och då hela fraktfartyget numera är 'maskinrum' och du då inte är anställd som personal blir det problem.
 

Berglund

Medlem
När jag jobbade mig jorden runt för Wallenius för ungefär tjugo år sedan fanns Redarhytten. En stor och fin hytt, oftast med dubbelsäng, ombord för rederiets representant alternativt självaste ägaren. Det kom aldrig någon medan jag var ombord men möjligheten fanns. Jag tänker mig att en del rederier möjligtvis kan tänka sig att ta med någon enstaka passagerare i liknande hytter/utrymmen.

Det kan dock bli tråkigt ombord. Ett fraktfartyg är inte gjort för att underhålla passagerare, knappt ens besättningen själva. Man är där för att jobba, äta eller vila, så håller det sju dagar i veckan tills man mönstrar av.

Ombord hos oss fanns en liten pool på toppdäck, en basketkorg på helikopterplattan, ett mycket litet gym, ett videorum med stort filmbibliotek, ett vanligt bibliotek med ett par hundra böcker samt två datorer som hämtade/skickade e-post en gång om dagen. Utöver det hade vi en fin matsal där det serverades god mat tre gånger om dagen. Men det är inte roligt att bara sitta där på båten under ledig tid. Att vara passagerare på en sådan tripp skulle vara mycket svårt och jobbigt, det blir väldigt många timmar att försöka slå ihjäl på en mycket lite yta och högst begränsat urval av sysselsättning. De andra ca 20 personerna ombord jobbar, äter och sover.

Man bör nog ha med sig egna böcker, dator att skriva ett par romaner på och tycka om att sitta själv. Det blir mycket sådant ombord. Från Madagaskar vill jag minnas att det tog ca 18 dygn för oss att nå Australien. Under den tiden såg man bara vatten runt omkring, helt oavsett åt vilket håll man kikade. Tristessen kommer snabbt!
 
Toppen