Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bankiren

Medlem
Stigande dödstal lär nog inte leda till att gränsen mot Schengen öppnas snabbare…

Från DN:
Antalet fall av covid-19 har ökat under den senaste veckan i USA, meddelade amerikanska tjänstemän på måndagen.

Även antalet dödsfall fortsätter stiga, dödsfallen har ökat till 300 per dag, vilket är en ökning med 25 % jämfört med föregående vecka.

Samtidigt ökar antalet vaccinerade kraftigt. Enligt vita huset har antalet 12-17-åringar som vaccinerats varje dag i USA ökat med 50 % under de senaste två veckorna.
 

Homer

Medlem
23 juli 2021 10:49 CEST
Negotiations between the European Union and the U.S. to recognise each other’s vaccination passes are struggling to make headway due to the absence of a federal certification system in America, according to a diplomatic memo seen by Bloomberg.

EU ambassadors were told at a meeting on Thursday that the European Commission is, however, in an advanced stage of talks with the U.K., and in contact with Japan, Australia and Canada. Discussions with Ottawa were described as promising and officials are hoping that the EU’s Covid certificates will be recognised in September when Canada is due to reopen travel to vaccinated non-U.S. travelers, the memo says.

Negotiations with the U.S. have been ongoing since last month when the two sides set up a task force to explore how to resume transatlantic travel. The concept of vaccine passports has been met with significant resistance in the U.S., especially from Republicans.


EU Talks With U.S. on Vaccine Passports Making Little Progress - Bloomberg
 

Jonas C

Medlem
Intressant avsnitt idag utav The Daily som ger en inblick om vad som pågår i USA. Tyvärr ser det inte jätte ljust ut.

‎The Daily: A New Chapter of the Coronavirus on Apple Podcasts
Tyvärr väldigt mycket skrämselpropaganda i det avsnittet. Slutade lyssna när hon började jämföra Deltavarianten med Ebola...

I korthet så belyser hon ett fenomen (breakthrough infection) som uppstår hos en väldigt liten andel av fullvaccinerade som ett enormt problem. Går inte att sprida den typen av desinformation som i princip underminerar vaccinens effekt och samtidigt försöka övertala folk att ta sprutan.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Tyvärr väldigt mycket skrämselpropaganda i det avsnittet. Slutade lyssna när hon började jämföra Deltavarianten med Ebola...

I korthet så belyser hon ett fenomen (breakthrough infection) som uppstår hos en väldigt liten andel av fullvaccinerade som ett enormt problem. Går inte att sprida den typen av desinformation som i princip underminerar vaccinens effekt och samtidigt försöka övertala folk att ta sprutan.

Enligt info från CDC i veckan så tycks breakthrough infections vara ett större problem pga deltavarianten. Jag saknar helt kunskaper gällande virus så jag kan inte göra annat än att lita på de källor jag läser. Nu har jag inte lyssnat på The Daily, men vill belysa att det är en podd av New York Times, som jag hyser en tilltro till. Är podden en nyhetspodd eller mer av en debattpodd?

Breakthrough COVID infections in fully vaccinated people aren't so rare, CDC says - CNET
 

Senator

Moderator
Tyvärr väldigt mycket skrämselpropaganda i det avsnittet. Slutade lyssna när hon började jämföra Deltavarianten med Ebola...

I korthet så belyser hon ett fenomen (breakthrough infection) som uppstår hos en väldigt liten andel av fullvaccinerade som ett enormt problem. Går inte att sprida den typen av desinformation som i princip underminerar vaccinens effekt och samtidigt försöka övertala folk att ta sprutan.

Jag tittade lite på hennes kriterier som vetenskapsreporter: Apoorva Mandavilli - The New York Times
Jag antar ni är likabördiga inom epidemiolog och virologi med tanke på kommentaren?

Hur mycket kan hon om att boka EuroBonusresor? Skulle hon komma hit efter att ha läst ett inlägg om att boka SAS Go på ett segment och "såga" skribenten? Hoppas hon gör det så vi kan attackera hennes kunskap om poängbokningar. Fram till dess skulle jag rekommendera att vi håller oss till det vi kan som är att boka och resa, och inte fortsätter med soff-virologi och -epidemiologi med massor av "fake news". Vi vill alla ut och resa igen, men vi bör undvika denna soff-expertis.

EDIT: jag lyssnade genom hela avsnittet och raka motsatsen blev sagt. Vilken enorm kraft vaccinationen ger och hur viktigt det är att så snart det går att få alla vaccinerade.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Enligt info från CDC i veckan så tycks breakthrough infections vara ett större problem pga deltavarianten. Jag saknar helt kunskaper gällande virus så jag kan inte göra annat än att lita på de källor jag läser. Nu har jag inte lyssnat på The Daily, men vill belysa att det är en podd av New York Times, som jag hyser en tilltro till. Är podden en nyhetspodd eller mer av en debattpodd?

Breakthrough COVID infections in fully vaccinated people aren't so rare, CDC says - CNET
En väldigt läsvärd rapport, tack! Det här är fel forum för att diskutera detaljer i vetenskapliga rapporter, så jag går inte in på innehållet, men precis som i så mycket annat är verkligheten inte svart eller vit och journalister tvingas förenkla budskap så det blir läsbart. Det finns en hel del frågetecken som rapportförfattarna själva bekräftar att det behöver mer forskning innan man kan dra några faktiska slutsatser.
Helt klart är dock att man som fullvaccinerad kan bli smittat av åtminstone deltavarianten. Risken att smittas, risken att sprida smittan vidare och risken att bli allvarligt sjuk, samt i samtliga fall beroende på vilket sorts vaccin man fått, ser däremot ut att fortsatt vara lite oklart.

Edit: Det var alltså originalrapporten från CDC jag läste: Outbreak of SARS-CoV-2 Infections, Including COVID-19 Vaccine Breakthrough Infections, Associated with Large Public Gatherings — Barnstable County, Massachusetts, July 2021 | MMWR
 
Last edited:

Senator

Moderator
Turkiet var kanske ett dåligt exempel, vi kan ta Chile istället. Som du nämner finns det ju en grupp länder som släpps in, utan visum, och jag har svårt att se det vetenskapliga resonemanget bakom det beslutet. Men visst, det är möjligt att det finns en logik, bara jag som inte ser den vid ett snabbt getöga :)

Nu har jag faktisk hitta lite mer info som gör Turkiet mer aktuellt, men för ESTA-länder:
Yes UK citizens can enter US from those places (ZAG/BEG/IST), or DXB/Caribbean / Mexico and many other places provided they have spent 15 nights outside UK/Schengen and the other countries listed on the US Proclamation before boarding a plane to the US and having a valid ESTA (unless you have an NIE).

For family member rules – all as per the link:
COVID-19 Travel Restrictions and Exceptions

Källa: en diskussionstråd på Business Travellers hemsida

Det som vi har kallat "Mexiko-snurren" skulle också kunna vara Kroatien-, Serbien- eller Turkiet-snurren. Det vill säga att man som ESTA-innehavare sover 15 nätter på ett hotell i dessa länder innan man reser till USA så är det grönt att åka dit. Ganska märkligt upplägg måste jag säga. OBS! Gäller dock inte för medborgare i dessa länder eftersom det krävs visum. OBS II! Både United och Delta flyger från DBV till USA ett tag till ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen