Senaste nytt

Personalen satte inte tag på väska – nu saknas den?!

fcx

Medlem
Blir lite förvånad över att forummedlemmar reagerar över värdet på 35k. Det går ju ganska enkelt att komma upp i betydande summor egentligen?
Just eftersom det inte är så svårt att komma upp i betydande belopp så är det viktigt att man tänker på värdet på det man checkar in, och om det täcks av försäkring eller ej.
 

011430121

Medlem
Jag har inget svar vad som hänt med väskan.
Däremot undrar jag hur många ”kvitton” fick ni på incheckat bagage, vad är de 13,000 kr du skall kräva av Swiss är det någon typ av ersättning för de 35,000 kr som värdet är på det försvunna inhållet i väskan.
Sedan tycker jag att man inte skall skriva ” är ett lovligt byte för en lågavlönad bagagelogistikter på ARN” det är tycker jag är misstro en hel yrkeskår.
Jag undrar även varför ”gubben” var aggressiv vid incheckningen.
 

Plus

Medlem
En tag-lös väska med ett innehållsvärde på 35000 kr kanske är ett lovligt byte för en lågavlönad baggagelogistiker på ARN?
Vad händer egentlige med bagaget efter att det lagts på bandet vid incheckningsdisken, speciellt med tag-lösa väskor? Är det ett automatiserat futiristiskt system av band som leder till rätt gate, eller det centrala lagerhallar med massa manuell hantering?

Att insinuera att den har blivit stulen av personal är lågt. Särskilt med din översittar-attityd. Det är ditt ansvar att se till att väskan har en tagg, därmed om den mot förmodan (bedömer det som extremt osannolikt) skulle bli otaggad när den skickas iväg får du ju säga till.

Om en väska saknar tagg kommer den inte ned i rätt ”ficka” alltså det fack för den flight du ska till. Den kommer däremot komma till handlingbolagets matchning. Saknar den tagg går den inte att spåra och rullas då ut i ankomsthallen till handlingbolagets ankomstservice. De i Florens kan enkelt se om väskan har gått iväg från Arlanda eller inte, säger de att den är i Zürich så är den antagligen det.

Vad gäller stöld är det nog mest sannolikt att de har skett vid bagagebandet i Florens. Det kan vara så enkelt att någon tog fel, har hänt mig en gång. Eftersom du själv säkert är en noggrann person så har du ju sparat kvittona du fick för det incheckade bagaget. Med dem kan du spåra väskorna.
 
Toppen