Senaste nytt

Söker: Bonus resa till Asien

Sir Lemon

Medlem
@Doctor-X Stort tack för ett väldigt välgenomtänkt svar! Jag skall återkoppla lite med mina tankar.

Gällande Ishigaki så var det mest att det först behövdes ett flyg för att ta sig dit utöver hotellkostnader m.m. På många andra ställen behöver man inte flyga vidare för att hitta bra miljöer av tropiskt ytseende. T ex som du nämnde Bali där tar man sig vidare med bil transfer.

Gällande ANA - The Suites så verkar det verkligen vara ett bra val, det jag såg på lite videos då jag som nämnde A380 som hade en first class där du hade liksom en dubbelsäng och "rummet" var väggarna ändå upp till "taket" på flygplanet så det var verkligen lite mer isolerad känsla. Men det är ju min högst subjektiva känsla av att bara kolla på videos på youtube. Det som fångade mitt intress var en tråd här för ett par år sedan där det stod att det kanske skulle gå att få en första klass med Singapore Air A380 via CPH till Changi. Sen är ju detta inte längre ett val så jag skall inte snöa in på det :)

Asiana - Check då är dom ute ur bilden...

Har dom gjort om poängtabellen senaste åren? Jag vill minnas att jag kollade för två år sedan och då kostade det typ 220 000 poäng, men osäker på om det var öregioner jag kollade på då (och minnet kan ju faktiskt vara fel). Om vi snackar Bali, räknas inte det som en öregion i asien också och således 290 000 poäng? Lite svårt att se vad som ingår i vilken region :)

Gällande din fråga om jag åkt business klass förut så är svaret ja & nej... Jag för att den business klass jag åkt med hade bara lite bredare säten som inte gick att få i liggläge och lite mer service men absolut inget extravagant.

Om jag skall försöka få ner lite på alternativen så har jag insett följande:

# Japan/Filippinerna i första klass är uteslutet då jag inte kommer ha dom poängen som krävs om det är 290 000 poäng.
# Singapore verkar uteslutet också om det är 290 000 poäng dit med då jag trodde dom ingick i Sydostasien, Fastland.
# Bali - Går dom under Sydostasien Öregioner eller går dom under någon annan region? Oavsett så verkar det vara Turkish Airlines Business klass som är bästa alternativet i dessa fall?
# Seychellerna - Är definitivt ett alternativ men vad finns det för något att välja på då?
# Karibien - Finns det några trevliga alternativ hit?
# Hawaii - Såg att Hawaii ligger på 250 000 poäng vilket kan vara nåbart, är det ett alternativ.?
# Finns ANA - The Suites bara på flygningar till Tokyo?

Gällande Covid så är jag helt enig med dig kring osäkerhet kring detta (även om jag tror världen behöver nog inse att detta är något vi kanske får lära oss att leva med i framtiden, med kompletterande vaccinations doser m.m för jag tror inte det kommer "försvinna" helt)

Ber om ursäkt för den långa texten och frågeställningarna :)

MVH

/Micke
Hej, broder! Du behöver inte alls be om ursäkt, dina inlägg är koherenta och logiska. Nu till saken: Mitt förslag är SAS eller Turkish Airlines. Med det sistnämnda alternativet får du också tillgång till en utmärkt lounge som slår det mesta. En personlig reflexion jag gjort är att business-produkten på flyg som också har first ofta på mkt subtila vis låter dig märka att det minsann finns en klass högre än den du valt. Så har jag känt på ex Lufthansa men i lite mindre omfattning också Swiss. Omvänt är min högst personliga känsla, att på bolag där högsta kvalitetsnivån är business, ofta känns mer lyxiga, då flygbolagets anställda då ger mera av maximal service. Inser att andra kanske har andra erfarenheter.
 

Mikado

Medlem
Försöker svara på ett par frågor :)

* Bali - Turkish Airlines (Den går att hitta resor till). Enda frågan här är hur mycket poäng går åt för att ta sig dit?
Lika mycket som Singapore mfl.
* Seychellerna - Ethiopian Airlines (är dom det enda bolaget?)
Tror Turkish mfl flyger dit. Sök på Uniteds hemsida för att hitta alternativ. När vi åkte var det absolut lättast att flyga ethiopian men vi bokade typ en månad innan så utbudet var väl sådär.

* USA - Vad finns det för alternativ här?
Kanske SAS och vidare med United/Copa/Avianca beroende på destination? Nog också enklast att söka på United. Jag har flugit SAS och swiss över Atlanten och tycker SAS var bäst. Dock trevligare kabinpersonal på swiss.
* Mexico - Finns det några alternativ som är bra?
* Karibien - Ett favoritresemål där vi vart ett par gånger mer kryssningar. Finns det något vettig hit? Ie jag tänker att Holland/Frankrike mfl har öar där
Varken KLM eller Air france är med i star alliance så kan vara svårt att hitta bra flyg med eurobonus.
 

J1981

Medlem
Nya business kabinen på ana, the room är riktigt bra. Söker du på ANAs hemsida står det på flygen om det är the room.
 

maxy414

Medlem
Jag är ju i samma båt . Har samlat 370k EBG och 2 for 1 voucher . Har svårt att hitta nått som är our of the world experience . Tar gärna emot tips. Har aldrig upplevt premium class innan .
 

Doctor-X

Medlem
Jag är ju i samma båt . Har samlat 370k EBG och 2 for 1 voucher . Har svårt att hitta nått som är our of the world experience . Tar gärna emot tips. Har aldrig upplevt premium class innan .

Stalltipset här är ju att går inte poäng eller voucher ut i år, utan gäller fram till iaf 31 dec 2022 att avvakta pga Covid. Allt utanför Europa är väldigt väldigt osäkert.

Har du aldrig testat premium kabin är väl business det självklara valet - tror du kommer bli väldigt nöjd. Tycker nästan att alla Star Alliance bolags business kabiner på long-haul är bra. Kör YouTube och spana in kabinerna.
 

Thrilled

Medlem
Hejsan igen!

Jag har suttit ner och pratat ihop mig lite med frugan... :)

Till Seychellerna (som ser riktigt nice ut för övrigt) så är Ethiopian Airlines det bästa man kan hitta? Deras business känns ju som en helt annan klass om man jämnför både turkish och framför allt ANAs.

Vi kollade runt lite på olika business class varianter och EVA Air såg ut att vara ett spännande alternativ också. Finns det någon kul sådan rutt att tillgå t ex till Taipei etc?

Vi har inte släppt Tokyo helt, men är lite mer pill att ta oss dit vi helst då önskar (ishigaki island).

MVH

/Micke
 

Hafermann

Medlem
EVA flyger från många europeiska flygplatser. Kolla tex AMS och LHR.

Hejsan igen!

Jag har suttit ner och pratat ihop mig lite med frugan... :)

Till Seychellerna (som ser riktigt nice ut för övrigt) så är Ethiopian Airlines det bästa man kan hitta? Deras business känns ju som en helt annan klass om man jämnför både turkish och framför allt ANAs.

Vi kollade runt lite på olika business class varianter och EVA Air såg ut att vara ett spännande alternativ också. Finns det någon kul sådan rutt att tillgå t ex till Taipei etc?

Vi har inte släppt Tokyo helt, men är lite mer pill att ta oss dit vi helst då önskar (ishigaki island).

MVH

/Micke
 

ekf

Medlem
Till Seychellerna (som ser riktigt nice ut för övrigt) så är Ethiopian Airlines det bästa man kan hitta? Deras business känns ju som en helt annan klass om man jämnför både turkish och framför allt ANAs.
Jag reste med Lufthansa+Ethiopian ut och Turkish+Lufthansa hem häromåret. Jag tycker inte att ET var så värst hemskt som en del vill framställa det som. Visst, Turkish var väl snäppet bättre, men både utresan och hemresan är ju nattflyg, så jag sov mest och det gick bra hos båda. ET upplevs nog lite bättre om man är två som åker än om man är ensam och tvärtom hos TK.
Bytet på ADD var väl mindre skoj än på IST förstås.. och det ska ju vägas in, men jag hade, baserat på ombordupplevelsen, inte tvekat att flyga med dem igen till SEZ.
 
Toppen