Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

MTheC

Medlem
Är det fortfarande reseförbud till och från Lissabon på helgerna?
Oklart, vi var i regionen (Sintra, Lissabon, Cascais) så vet inte om man kan ta sig utanför - om jag dock ser hur slappt de hanterade saker så är det dock tveksamt om det följer det. De som var genomgående sämst på att följa reglerna om munskydd var poliserna och de sa aldrig till någon, mest nitiska var personalen på El corte ingles där de var som hökar på alla som ens hade munskyddet lite snett.
 

Vatten

Medlem
Jag är i Wien sedan tisdag. På flygplatsen kontrollerade värnpliktiga vaccination/antigen/PCR intyget. Även hotellet kontrollerade intyget. De flesta restauranger ber inte om intyg, några vill se intyget utan intyg blir du inte insläppt. Granskningen tar ca. 2 sekunder.
 

tidyverse

Medlem
För inresa gäller som bekant i de flesta europeiska länder att det ska ha gått 14 dagar sedan dos 2.

Men vad gäller på restauranger etc? Om det är vaccinviljan man vill öka inom landet kan man ju tycka med att dos 2 räcker oavsett hur lång tid det gått.
 

NyfikenGrau

Medlem
För inresa gäller som bekant i de flesta europeiska länder att det ska ha gått 14 dagar sedan dos 2.

Men vad gäller på restauranger etc? Om det är vaccinviljan man vill öka inom landet kan man ju tycka med att dos 2 räcker oavsett hur lång tid det gått.

Du menar att slippa två veckors väntetid? Ja jo...känns iofs som det minsta problemet i den här krisen.

Men om vi säger så här: Jag visade upp mitt vaccinationsintyg i min tyska app säkert fem gånger här i Tyskland på caféer och liknande under den tvåveckorsperioden för att se om det funkade. Det gjorde det utan undantag varje gång. Om de hade tittat närmare hade de sett att det stod ungefär "fullt vaccinationsskydd uppnått om 3 dagar" men iaf tyska appen visar en Q R-kod per dos och det räckte överallt i mitt fall.
Återigen bara mina erfarenheter dock. Det är ju meningen det ska ha gått 2 veckor sedan andra.
 

JensE

Medlem
Bokade om min resa till Kreta till nästa år.
Även om jag är fullt vaccinerad+2v så känns det inte läget stabilt där då de fullständigt skiter i alla regler.
Hoppas läget ser bättre ut för Barcelona om ca 2 månader.
18 månader på marken nu!
 

Mr Planning

Medlem
Bokade om min resa till Kreta till nästa år.
Även om jag är fullt vaccinerad+2v så känns det inte läget stabilt där då de fullständigt skiter i alla regler.
Hoppas läget ser bättre ut för Barcelona om ca 2 månader.
18 månader på marken nu!

Hur menar du nu?

Struntar i reglerna? Nej, det är nog större risk för smitta, samt slappare hemma där ingen har munskydd till skillnad från andra länder inkl Grekland
 
Toppen