Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Norge ändrar igen, Värmland blir åter grönt, Stockholm och några andra regioner blir röda
Vet inte hur det är om man vaccinerad

Källa VG.no
Nye reiseregler: Italia får karantenekrav - Värmland blir grønt – VG

Artikeln i VG är lite missvisande. NRK har en lite bättre artikel. Stockholm går från grönt till orange:

Nye reiseråd – Italia, Island og San Marino blir oransje – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Kan påverka oss trots vaccinerade om två veckor när vi skall efter planen åka till Norge.
 

Osten

Medlem
Då regler uppdateras på löpande band och jag vet att många av er här på forumet flyger via Köpenhamn för vidare resa till Sverige. Undrar om någon gjort resan Spanien-Köpenhamn-Sverige, med endast transit i Köpenhamn för vidare flyg/bil/tåg till Sverige.
Enligt vad jag kan läsa mig till online krävs inget test för transit i Danmark från Spanien som räknas som "gult", men läst någonstans att test krävdes innan boarding även vid transit. Någon med egna erfarenheter från senaste veckan som kan lugna mina nerver eller? :)
Citerar mig själv i hopp om att lugna någon annan :) Resan gick bra utan några kontroller Malaga-Köpenhamn-Stockholm.
 

Bankiren

Medlem
En kollega hävdar bestämt att personer som har fått 2 doser med olika vaccin kan nekas inresa till vissa EU-länder. Stämmer verkligen detta, jag hittar ingenting om det?
 

Fredrik

Medlem
En kollega hävdar bestämt att personer som har fått 2 doser med olika vaccin kan nekas inresa till vissa EU-länder. Stämmer verkligen detta, jag hittar ingenting om det?

Vilka länder handlar det om? Jag skulle börja där för om kollegan inte kan säga vilka länder skulle jag utgå från att reglerna om 2 vaccinationer gäller.

Det finns ett undantag om smittspridningen skulle bli hög och/eller nya varianter kommer fram men såvitt bekant för mig är det inte aktuellt ens med resande från Spanien och Portugal just nu.
 

Bankiren

Medlem
Vilka länder handlar det om? Jag skulle börja där för om kollegan inte kan säga vilka länder skulle jag utgå från att reglerna om 2 vaccinationer gäller.

Det finns ett undantag om smittspridningen skulle bli hög och/eller nya varianter kommer fram men såvitt bekant för mig är det inte aktuellt ens med resande från Spanien och Portugal just nu.

Han menade att några i Danmark hade blivit nekade inträde till - om han minns rätt - Spanien. Men jag hittar verkligen ingenting som tillåter länderna att neka dem.
 

NotRyan

Medlem
En kollega hävdar bestämt att personer som har fått 2 doser med olika vaccin kan nekas inresa till vissa EU-länder. Stämmer verkligen detta, jag hittar ingenting om det?

Vilka länder handlar det om? Jag skulle börja där för om kollegan inte kan säga vilka länder skulle jag utgå från att reglerna om 2 vaccinationer gäller.

Det finns ett undantag om smittspridningen skulle bli hög och/eller nya varianter kommer fram men såvitt bekant för mig är det inte aktuellt ens med resande från Spanien och Portugal just nu.

Han menade att några i Danmark hade blivit nekade inträde till - om han minns rätt - Spanien. Men jag hittar verkligen ingenting som tillåter länderna att neka dem.

Det funkar inte rent praktiskt, då det bara är det senaste vaccinet som syns i vaccinbeviset, så om någon har fått AZ som dos 1 och Pfizer som dos 2, så står det bara Pfizer!
 

Bankiren

Medlem
Det funkar inte rent praktiskt, då det bara är det senaste vaccinet som syns i vaccinbeviset, så om någon har fått AZ som dos 1 och Pfizer som dos 2, så står det bara Pfizer!

Jag har funderat på det där en del, men jag känner ingen som har fått två olika vaccin. Men det står alltså så även när man har fått två olika vaccin - intressant. :D
 

GOTBound

Medlem
Malta ligger 12% efter competitive set när det gäller turister. Beläggning på bokade plaster för de flygbolag som trafikerar Malta ligger på 55% i snitt.

‘Roller coaster of restrictions’ left Malta lagging 12% behind other S. European countries - The Malta Independent

During a mid-year airport traffic update, Malta International Airport’s CEO Alan Borg stated that despite the aviation industry being the hardest one hit during the Covid-19 pandemic globally, Malta was at a greater disadvantage to its European counterparts both due to the way in which Malta’s government was administering its Covid-19 travel restrictions so rushed, as well as being the only EU country to never accept a recovery Covid-19 certificate as an official document to be able to travel to the island.
 
Toppen